Hulp bij keuze plantjes voor eerste aquarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nagini
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jun 2016 17:52

Hulp bij keuze plantjes voor eerste aquarium

Bericht door Nagini »

Dag iedereen!

Na een hele lange tijd (jaren :p) inlezen, twijfelen, verder informatie opzoeken, foto's kijken en nog wat meer twijfelen,.. is mijn interesse voor aquaria de laatste weken opnieuw een stuk concreter geworden. Ik heb intussen al wat prijzen opgezocht, vergeleken, mijn oude informatiebestandjes bovengehaald,... Maar heb nog enkele vragen die ik graag hier zou stellen.

Eerst kort: Persoonlijk zou ik graag starten met een 240l bak. Dit omdat ik vaak gelezen heb dat grote watermassa's makkelijker op peil te houden zijn dan kleine watermassa's, en let's face it, omdat ik graag ook wel de grotere aquaria zie. Vandaar deze tussenoplossing: een redelijke bak, maar ook nog geen immense constructies die in huis binnengehaald moeten worden. Voor de inrichting werd ik steeds aangesproken door échte biotoopbakken, maar nu ik begonnen ben met alles wat meer te concretiseren, zou ik eerder richting een gezelschapsbak gaan.

Nu concreet, wat heb ik momenteel in mijn hoofd:

-De bak die ik op het oog heb: 240l, 121l*41b*55h

-Vissenbestand wat me aanspreekt. Ik heb hieromtrent nog een ander topic geopend, maar laat ons momenteel ervan uit gaan dat dit ongeveer het bestand zal worden.
*Centromochlus perugiae (4 stuks)
*Mikrogeophagus altispinosus (2 stuks)
*Hyphessebrycon pyrrhonotus (10 stuks)
*Paracheidoron axelrodi (10 stuks)
(of van 1 van voorgaande 2 soorten 20 stuks)
*Betta Splendens (1man, 3 vrouwtjes)

-Waterwaarden
* 26-27°
* pH 6.5-7.5 (met 7 als ideale waarde)
* GH 7-9 (8 ideale waarde)

Persoonlijk zou ik gaan voor een bodem van zwart zand en zou ik de zijkanten / achterkant van de bak willen beplanten. Ook wat drijfplantjes toevoegen aan het aquarium zou mij wel leuk lijken.

Op vlak van planten vind ik het echter erg moeilijk om wegwijs te raken uit alle opties. Alle raad, info, suggesties omtrent beplanting zijn zéér welkom en zijn erg geapprecieerd. Hierbij ook rekening houdend met het gegeven dat het mijn eerste echte bak zou zijn. Het gebruik van Co2 toevoer is eventueel te overwegen, maar moet eens bekeken worden hoe duur dit dan uitvalt.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!
Nagini

Gebruikersavatar

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Hulp bij keuze plantjes voor eerste aquarium

Bericht door Tim »

ik zou heel goed nadenken over een co2 installatie. kosten zijn rond de 300 euro en dan heb je een normale set deze kan je uitbreiden met een ph controller. dan zit je al gauw op de 600 euro.

voor plantjes kan je hier ene paar uit zoeken. als je zelf ene lijstje maakt dan kunnen wij zeggen of ze in je bak kunnen.

http://www.aquaplantsonline.nl/
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Menky
0-200
0-200
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 dec 2015 18:33

Re: Hulp bij keuze plantjes voor eerste aquarium

Bericht door Menky »

Op deze site is het makkelijker om een keuze te maken in planten. Je kunt ze namelijk sorteren op moeilijkheidsgraad: http://tropica.com/en/plants/

En hier, op dezelfde site, een pagina om inspiratie op te doen. Elk voorbeeld is voorzien van een plantenlijst:
http://tropica.com/en/inspiration/?mode ... &aquarium=
De meest informatieve website over Aquascaping: www.tspt.nl

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nagini
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jun 2016 17:52

Re: Hulp bij keuze plantjes voor eerste aquarium

Bericht door Nagini »

Erg bedankt voor jullie tips en de bijgeleverde sites!

Vooral die Tropica site lijkt me handig om inspiratie op te doen en te kijken wat haalbaar is en wat niet :D
Ik ga me hier eens rustig in verdiepen, spelen met de sites en de mogelijkheden eens bekijken ^^ !

Met vriendelijke groeten
Nagini

Plaats reactie

Terug naar “Planten”