Rode Lotus

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Pinda
0-200
0-200
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 nov 2014 01:04
Locatie: Tilburg

Rode Lotus

Bericht door Pinda »

Hallo allen,

Ongeveer een jaar geleden ben ik verhuist. Toen heb ik een nieuw aquarium aangeschaft en daarin de lotus geplant uit mijn oude bak, die het hierin altijd als een tierelier gedaan heeft. Helaas ging de plant met dit proces van de knol af, maar gelukkig kwam er aan de knol een nieuwe plant. Vreemd genoeg wilden beide lotussen het maar niet doen. Tenminste, ze kregen wel nieuw blad, maar de bladeren van beide planten bleven uitermate klein en ook werden ze niet hoger dan acht centimeter.

Na een jaar hoopvol wachten, was ik het echter beu. Beide planten leven nog steeds, maar zijn ook nog steeds niet groter dan acht centimeter. Wekelijks vormt er nog steeds nieuw blad, dat lekker klein blijft.
Daarom heb ik een nieuwe knol gekocht en vreemd genoeg is de lotus die daar uitgekomen is, nu binnen drie weken al twee keer zo groot als het oude exemplaar.


Iets meer dan een jaar geleden, ging in mijn ouderlijk huis, een aquarium lek. Hierin zat ook een lotus die het prachtig mooi deed. Na een nieuwe bak aangeschaft te hebben, ook deze lotus overgezet, plus ook nog een babylotus die de plant in de oude bak had gemaakt, door middel van een hele lange uitloper. De knol was echter rot en dus weggegooid.
Beide lotussen zijn echter hartstikke dood gegaan in de nieuwe bak in mijn ouderlijk huis, daarom ook voor deze bak een nieuwe lotus gekocht, tegelijkertijd met de lotus die ik voor mijn eigen bak gehaald heb en ook deze is in drie weken tijd inmiddels al een prachtig exemplaar geworden.


Heeft iemand enig idee of lotussen niet tegen verhuizen kunnen? De winkel zei dat de lotus in ruststand zou kunnen zijn, maar duurt dat dan echt een jaar of langer? En hoe kan het dan dat ze toch wekelijks bladeren blijven groeien? Het vreemde vind ik ook dat de nieuwe plant uit de oude knol ook niet groot wilt worden en dat de nieuwe knol met de nieuwe plant wel als een speer de lucht in gaat. Bovendien, als die lotus echt in ruststand is, hoe krijg je die dan uit de ruststand?

Ook de overeenkomsten met de bak in mijn ouderlijk huis roept bij mij de vraagtekens op. Het is echter wel zo dat de lotussen in de bak in mijn ouderlijk huis voor dat zij dood gingen, eerst nog allemaal kleine lotussen probeerden te groeien, door middel van uitlopers, maar ook die hebben het niet overleefd.

Aangezien de nieuwe lotussen het in beide bakken onder de exact zelfde omstandigheden wel erg goed doen, vind ik het maar een vreemd gebeuren. Nog andere mensen ervaringen met het verhuizen van deze plant?

Groetjes van,

Pinda met de garnalenplantenbak
Laatst gewijzigd door Pinda op 23 mar 2016 00:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeventien jaar aquariaan, and counting.

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Rode Lotus

Bericht door Tim »

ik heb niet veel ervaring met rode lotussen. wel wat. laatst nog eentje weg gegeven aan linda. die doet het wel goed ondaks de verhuizing.

het kan ook aan de stroming liggen dat ze minder groeien. hoe harder de stroming hoe beter ze groeien.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: Rode Lotus

Bericht door Hartenheer »

Lotussen houden van voeding.
Heb je al kleiballetjes of andere voedingsproducten geprobeerd die je in de bodembedekking moet stoppen?
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Rode Lotus

Bericht door Linda »

Ik heb ook "vreemde" ervaringen met lotussen...
Zo groeien ze de pan uit, en dan ineens willen ze niet meer. Bladeren die versnotteren, heel klein blijven of misvormt groeien. Ik heb altijd een kleibol erbij maar dat maakte geen verschil (ze willen hem wel graag hoor!) Ik had toen ook nog co2 dus daar lag het ook niet aan.
De lotus die ik nu heb (van Tim) doet het super! Begon als een klein knolletje maar het is nu al een hele lotus, zei het een hele kleine nog.
Hij is ook mooi op kleur en puntgaaf.

Lotussen houden er niet van om steeds verplaatst te worden wanneer ze eenmaal wortels hebben aangemaakt en lekker in de grond staan. Dat klopt. Maar één verhuizing van één bak naar de andere zou wel goed moeten gaan.

En twee bakken die vrijwel identiek aan elkaar zijn, kunnen nog zeer verschillende resultaten geven ;)

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Rode Lotus

Bericht door Tim »

volgens mij bestaan er geen 2 identieke bakken in de aquaria wereld. ik heb zelf ook nooit een grote lotus gehad. maar ben nog niet zo lang bezig dus wie weet :vis:
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: Rode Lotus

Bericht door Hartenheer »

Zoals ik al eerder schreef.
Een lotus heeft veel voeding nodig. Het is een lelieachtige.

Extra voeding in de bodem kan een goede stap in de richting zijn.

Gaf je ze af en toe wat extra voeding Linda?
Dit hebben ze namelijk wel nodig
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Rode Lotus

Bericht door Linda »

Hartenheer schreef:Zoals ik al eerder schreef.
Een lotus heeft veel voeding nodig. Het is een lelieachtige.

Extra voeding in de bodem kan een goede stap in de richting zijn.

Gaf je ze af en toe wat extra voeding Linda?
Dit hebben ze namelijk wel nodig
Ze hadden klei bij de voetjes en ik geef om de dag vloeibare makro en micro elementen.
Is er nog meer aan te doen dan??

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Rode Lotus

Bericht door Tim »

meer kan je niet doen toch??
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Rode Lotus

Bericht door stylz »

Kan van alles zijn, aan de voedings kant zit je goed met klei en micro's plus macro's, genoeg licht is ook belangrijk.
knol wortels knippen, niet te diep in de grond, je moet ook ff wat mazzel hebben met aanslaan.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Pinda
0-200
0-200
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 nov 2014 01:04
Locatie: Tilburg

Re: Rode Lotus

Bericht door Pinda »

Omdat ik een grote lotus juist zo vreselijk mooi vind heb ik veel voeding in de bodem. In de bodem zitten recht onder de lotus, de Easy Life Root Sticks, de Dennerle Deponit Nutriballs en de HSaqua Lateritabs. Ook voeg ik Easy Life Profito toe, aanvullend met Ferro en natuurlijk CO2.

Ook is de nieuwe lotus naast de oude geplant, dus deze heeft in feite dezelfde leefomstandigheden als de oude. Toch wil de oude spijtig genoeg niet zo prachtig mooi meer worden als vroeger.

Afbeelding
Hier kun je zien dat de nieuwe al boven de oude uit komt. Ik verwacht dat die dan ook binnen enkele weken de eyecatcher van de bak zal zijn. ^_^ Nu ik zie hoe snel het gaat heb ik er dan ook wel spijt van dat ik niet eerder een nieuwe lotus heb aangeschaft.

Afbeelding
Al met al doet de bak het redelijk goed, ben wel nog een beetje de balans aan het fine-tunen. In het midden is nu eindelijk het eerste lotusblad te zien haha. :D Over een tijdje hopelijk een flinke bos.
Laatst gewijzigd door Pinda op 24 mar 2016 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeventien jaar aquariaan, and counting.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Rode Lotus

Bericht door Linda »

Je bak staat er schitterend bij!

Het is natuurlijk ook zo dat wanneer lotussen vaak ingekort worden en/of de wortels worden af en toe ingekort, dat de lotus ook de neiging heeft om klein te blijven. Wat ik zo op de foto zie is hij wel mooi op kleur.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Pinda
0-200
0-200
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 nov 2014 01:04
Locatie: Tilburg

Re: Rode Lotus

Bericht door Pinda »

Hij is inderdaad mooi op kleur, de originele plant tenminste, de tweede plant die uit de oude knol is gekomen, blijft qua grootte en kleur iets achter op de plant die van de knol is afgekomen gedurende het verhuizen. De lotus zit nu ongeveer een jaar in deze bak en sindsdien heb ik er geen wortel of blad meer afgesnoeid. De eerste lotus had ik met het verhuizen wel moeten snoeien bij de wortels en uiteindelijk ook het blad, maar bij het tweede exemplaar dat uit de oude knol kwam is dit nooit nodig geweest.

Het valt me wel op dat de bladeren van de nieuw gekochte lotus, geen stippen op het blad heeft en ook de vorm van het blad wat spitser is. Zover lijkt hij ook iets minder dieprood te worden, eerder wat oranje/geelachtig. Wellicht een ander soort?

Ook zaten er op de nieuw gekochte knol drie babylotussen. Hiervan lijkt er zover alleen één echt zich te ontwikkelen tot de gigant. Al kan het natuurlijk dat de andere twee zich nog bij zullen zetten.
Zeventien jaar aquariaan, and counting.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Rode Lotus

Bericht door stylz »

ik mis in je toevoegingen, nitraat en fosfaat, kan zijn dat daar je manco zit
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Pinda
0-200
0-200
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 nov 2014 01:04
Locatie: Tilburg

Re: Rode Lotus

Bericht door Pinda »

Momenteel voeg ik inderdaad geen nitraat en fosfaat meer toe. Het eerste halfjaar heb ik dit nog wel gedaan, simpelweg omdat ik dit nog in de kast had staan. Nadat dit op was heb ik het een tijdje zonder geprobeerd en omdat de plantengroei er niet door veranderde, ben ik er uiteindelijk helemaal mee gestopt.

Is het überhaupt wel mogelijk dat één enkele plant groeiproblemen heeft wegens een tekort aan iets, wanneer de rest van de planten gewoon de bak uit groeit? Ook vandaag weer is mijn nieuwe lotus weer een stukje groter gegroeid. Deze zou dan toch ook een tekort moeten hebben?

Natuurlijk sluit ik het te kort aan "iets" niet uit, al vind ik het wel merkwaardig dat van alle planten in mijn bak, alleen de oude lotus er gedurende dit afgelopen jaar het er moeilijk mee heeft gehad en het nog steeds maar twijfelachtig doet.
Zeventien jaar aquariaan, and counting.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Rode Lotus

Bericht door stylz »

ik heb geen idee wie weet is de knol gewoon op, op zich hoeven niet alle planten last te hebben van een te kort, het is net welke meer kritisch is, hoewel 2 lotussen zich toch wel het zelfde zouden moeten gedragen :)

dat je niet gelijk problemen krijgt als je niet meer toevoegt kan best kloppen, het duurt gewoon een tijd voor het systeem een echt te kort krijgt.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Planten”