wat te doen met uitlopers en hoe snoeien?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

wat te doen met uitlopers en hoe snoeien?

Bericht door tobyderks »

Hoi,
Even een paar vraagjes over mijn aquarium planten. Mijn nieuwe aquarium staat nu ongeveer 3 weken op. Één van mijn planten is een uitloper aan het maken. Eerst dacht: yes! Meer planten. Maar inmiddels groeien er al 3 nieuwe planten aan deze ene uitloper ! O.o
ik weet niet of hij er nog meer gaat maken, maar kan ik hem gewoon afknippen zodat hij niet meer verder groeit maar de andere planten niet beschadigt? En kan ik straks de uitloper doorknippen en de plant ergens anders opnieuw planten? Waar die nu groeit wil ik hem eigenlijk niet hebben...
Dan over mijn echinodorus martii. Deze plant heeft erg grote bladeren en groeit vrij snel. Ben bang dat de bladeren over een paar weken het oppervlak bereiken. Maar hoe in hemelsnaam snoei ik hem? Moet ik gewoon de grootste bladeren eraf knippen en de kleintjes laten zitten of moet het anders?
Alvast bedankt!!

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: wat te doen met uitlopers en hoe snoeien?

Bericht door Tim »

tobyderks schreef:Hoi,
Even een paar vraagjes over mijn aquarium planten. Mijn nieuwe aquarium staat nu ongeveer 3 weken op. Één van mijn planten is een uitloper aan het maken. Eerst dacht: yes! Meer planten. Maar inmiddels groeien er al 3 nieuwe planten aan deze ene uitloper ! O.o
ik weet niet of hij er nog meer gaat maken, maar kan ik hem gewoon afknippen zodat hij niet meer verder groeit maar de andere planten niet beschadigt? En kan ik straks de uitloper doorknippen en de plant ergens anders opnieuw planten? Waar die nu groeit wil ik hem eigenlijk niet hebben...
Dan over mijn echinodorus martii. Deze plant heeft erg grote bladeren en groeit vrij snel. Ben bang dat de bladeren over een paar weken het oppervlak bereiken. Maar hoe in hemelsnaam snoei ik hem? Moet ik gewoon de grootste bladeren eraf knippen en de kleintjes laten zitten of moet het anders?
Alvast bedankt!!
ik weet niet over welke plant het gaat maar de meeste uitlopers kan je lo knippen en ergens anders plaatsen waar je hem wilt hebben.

de echi moet je de oudste bladeren dus jaa de grootste weg knippen helemaal onder aan. ik zou niet teveel bladeren in een keer weg knippen maar ik heb daar geen ervaring mee..
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: wat te doen met uitlopers en hoe snoeien?

Bericht door tobyderks »

Tim schreef:
tobyderks schreef:Hoi,
Even een paar vraagjes over mijn aquarium planten. Mijn nieuwe aquarium staat nu ongeveer 3 weken op. Één van mijn planten is een uitloper aan het maken. Eerst dacht: yes! Meer planten. Maar inmiddels groeien er al 3 nieuwe planten aan deze ene uitloper ! O.o
ik weet niet of hij er nog meer gaat maken, maar kan ik hem gewoon afknippen zodat hij niet meer verder groeit maar de andere planten niet beschadigt? En kan ik straks de uitloper doorknippen en de plant ergens anders opnieuw planten? Waar die nu groeit wil ik hem eigenlijk niet hebben...
Dan over mijn echinodorus martii. Deze plant heeft erg grote bladeren en groeit vrij snel. Ben bang dat de bladeren over een paar weken het oppervlak bereiken. Maar hoe in hemelsnaam snoei ik hem? Moet ik gewoon de grootste bladeren eraf knippen en de kleintjes laten zitten of moet het anders?
Alvast bedankt!!
ik weet niet over welke plant het gaat maar de meeste uitlopers kan je lo knippen en ergens anders plaatsen waar je hem wilt hebben.

de echi moet je de oudste bladeren dus jaa de grootste weg knippen helemaal onder aan. ik zou niet teveel bladeren in een keer weg knippen maar ik heb daar geen ervaring mee..
oke bedankt! ik weet zelf ook niet over welke plant het gaat. ik had een topic geopend met de vraag of iemand wist welke plant het was, maar blijkbaar wist niemand het. het is een kleine plant met veel langwerpige bladeren.
De echi snoeien moet nu wel lukken. ik knip alleen de grootste bladeren en dat zijn er maar twee. ik wacht wel nog even omdat de planten nog maar 3 weken in de bak staan en ik wil zeker weten dat er niks fout gaat.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: wat te doen met uitlopers en hoe snoeien?

Bericht door stylz »

een kleine plant met langwerpige bladeren dan is het echinodorus tennellus :?

Afbeelding

Je heb het goede idee over snoeien :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: wat te doen met uitlopers en hoe snoeien?

Bericht door Hartenheer »

Gek genoeg heb ik deze tenellus nog nooit gehad. :shock:

Kan je die gewoon snoeien zonder dat de overblijfselen geel worden.
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: wat te doen met uitlopers en hoe snoeien?

Bericht door tobyderks »

stylz schreef:een kleine plant met langwerpige bladeren dan is het echinodorus tennellus :?

Afbeelding

Je heb het goede idee over snoeien :)
Nee dat is hem niet. Dit is hem:
Afbeelding
Hij ziet er groter uit dan dat hij is. Zoals je ziet vinden de vuurgarnalen het erg fijn om in deze plant te schuilen. Dus meerdere plantjes zijn handig voor eventuele jonge!)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: wat te doen met uitlopers en hoe snoeien?

Bericht door Linda »

Hij lijkt op de Echinodorus magdalensis..

Plaats reactie

Terug naar “Planten”