eendenkroos verdijnt

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
wilwi
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 dec 2015 15:06

eendenkroos verdijnt

Bericht door wilwi »

Ben nieuwsgierig of er iemand een zinnig antwoord kan geven op de vraag waarom mijn eendenkroos (niet tot mijn spijt) verdwijnt.
Wat is er gewijzigd:
Verlichting, vroeger 4 TL8, brandde van 8 uur 's morgens tot 11 uur 's avonds. Nu 2 JMB Led balken, 36 watt elk, op 50% van 8 tot 12 uur, dan 100% van 12 tot 22 uur.
Bemesting: vroeger easy carbo en profito, nu CO2 en profito.
Verdere reactie in aquarium:
Vissen zwemmen terug het ganse aquarium door, levendig en mooi op kleur.
Alle planten, m.u.v. cabomba(heel fijn bladerige, ken de naam niet) en myriophyllum scobratum, ook de rode planten die ik vroeger niet kon houden, doen het super.
Weinig of geen algen.
ph: 7.15, kh: 9 a 11, gh 14 a 15.
Dus, waarom verdwijnt mijn eendenkroos bijna volledig, waar ik echt geen spijt over heb, maar puur uit nieuwsgierigheid.
En terwijl ik toch bezig ben wat kan ik ter vervanging van de cabomba en die myriophyllum planten, liefst met ongeveer zelfde uitzicht, heel fijne blaadjes.
Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Gebruikersavatar

Henton
200-400
200-400
Berichten: 341
Lid geworden op: 09 sep 2014 12:16

Re: eendenkroos verdijnt

Bericht door Henton »

Wat me wel opvalt is dat je verlichting wel erg lang aan staat. 8 tot max. 10 uur per dag is genoeg voor de planten.
ook je PH en KH is aan de hoge kant. met jou waardes kom ik op een co2 van 18.
ik zou proberen je ph en kh iets naar beneden te halen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
wilwi
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 dec 2015 15:06

Re: eendenkroos verdijnt

Bericht door wilwi »

Ik vraag geen oplossing voor één of ander probleem. Planten groeien goed, geen of heel weinig algen, vissen ok, geniet vanaf 8 uur tot 22 uur van mijn aquarium, gh en kh zoals ik het wens en nodig heb voor mijn vissen.
Vraag alleen, hoe zou het komen dat de eendenkroos verdwijnt (uit nieuwsgierigheid en zou ze niet terug willen), en welke fijnbladerige plantjes zouden het goed doen in mijn omstandigheden, net zoals verschillende soorten Ludwigia, ambulia, javavaarn, reuzevalisineria, enz.... het heel goed doen.
Veranderen van waterwaarden is niet aan de orde, kweek al 45 jaar met succes levendbarenden onder deze omstandigheden, vuurgarnalen en ancistrussen doen het prima, meeste planten ook, dus waarom?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: eendenkroos verdijnt

Bericht door Linda »

Misschien kunnen ze niet tegen het licht?
Of heb je vissen die het toevallig eten?

Gebruikersavatar

Henton
200-400
200-400
Berichten: 341
Lid geworden op: 09 sep 2014 12:16

Re: eendenkroos verdijnt

Bericht door Henton »

wilwi schreef:Ik vraag geen oplossing voor één of ander probleem. Planten groeien goed, geen of heel weinig algen, vissen ok, geniet vanaf 8 uur tot 22 uur van mijn aquarium, gh en kh zoals ik het wens en nodig heb voor mijn vissen.
Vraag alleen, hoe zou het komen dat de eendenkroos verdwijnt (uit nieuwsgierigheid en zou ze niet terug willen), en welke fijnbladerige plantjes zouden het goed doen in mijn omstandigheden, net zoals verschillende soorten Ludwigia, ambulia, javavaarn, reuzevalisineria, enz.... het heel goed doen.
Veranderen van waterwaarden is niet aan de orde, kweek al 45 jaar met succes levendbarenden onder deze omstandigheden, vuurgarnalen en ancistrussen doen het prima, meeste planten ook, dus waarom?
Als je geen oplossing voor een "ander" probleem wilt, dan weet ik het ook niet.
Maar als je al 45 jaar bezig bent zal je het antwoord wellicht veel beter weten dan mij, die pas 2 jaar bezig is. :?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
wilwi
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 dec 2015 15:06

Re: eendenkroos verdijnt

Bericht door wilwi »

Volgend antwoord gekregen via andere bron:
Door verbeterde toestand voor planten groeien deze beter en nemen nitraat en fosfaat weg, nodig voor de eendenkroos.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: eendenkroos verdijnt

Bericht door stylz »

wilwi schreef:Volgend antwoord gekregen via andere bron:
Door verbeterde toestand voor planten groeien deze beter en nemen nitraat en fosfaat weg, nodig voor de eendenkroos.
dan kom je dus te laag met je nitraat en fosfaat en moet je die toe gaan dienen anders slaat het straks om in alg.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
wilwi
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 dec 2015 15:06

Re: eendenkroos verdijnt

Bericht door wilwi »

ok, dus mijn dosis kaliumnitraat en kaliumfosfaat lichtjes verhogen?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: eendenkroos verdijnt

Bericht door stylz »

Ja, je kan iets verhogen, je planten vragen daarom, je weet dan niet exact wat je doet maar je gaat de goede kant op.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
wilwi
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 dec 2015 15:06

Re: eendenkroos verdijnt

Bericht door wilwi »

stylz schreef:
wilwi schreef:Volgend antwoord gekregen via andere bron:
Door verbeterde toestand voor planten groeien deze beter en nemen nitraat en fosfaat weg, nodig voor de eendenkroos.
dan kom je dus te laag met je nitraat en fosfaat en moet je die toe gaan dienen anders slaat het straks om in alg.
Ik ben geen chemie expert en wil altijd bij leren.
Als ik goed begrijp hebben planten co2, mineralen (zoals in profito), nitraat en fosfaat (omgezet giftig nitriet door filter naar nitraat) nodig om te groeien.
Geen nitraat en fosfaat, geen plantengroei, wel algen. Teveel nitraat en fosfaat = slecht voor vissen.
Is het omdat de planten niet groeien door te weinig nitraat en fosfaat en er een overschot aan voedsel is dat de algen groeien?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: eendenkroos verdijnt

Bericht door stylz »

wilwi schreef:
stylz schreef:
wilwi schreef:Volgend antwoord gekregen via andere bron:
Door verbeterde toestand voor planten groeien deze beter en nemen nitraat en fosfaat weg, nodig voor de eendenkroos.
dan kom je dus te laag met je nitraat en fosfaat en moet je die toe gaan dienen anders slaat het straks om in alg.
Ik ben geen chemie expert en wil altijd bij leren.
Als ik goed begrijp hebben planten co2, mineralen (zoals in profito), nitraat en fosfaat (omgezet giftig nitriet door filter naar nitraat) nodig om te groeien.
Geen nitraat en fosfaat, geen plantengroei, wel algen. Teveel nitraat en fosfaat = slecht voor vissen.
Is het omdat de planten niet groeien door te weinig nitraat en fosfaat en er een overschot aan voedsel is dat de algen groeien?
Heel veel te veel fosfaat en nitraat is slecht voor vissen, maar dan zit je echt erg veel te hoog.
een overschot aan voedsel wil nog al een blauwalg geven, is het eenmaal nitraat en fosfaat niet meer zo.
bij te lage fosfaat dan krijgen planten het proces van fotosynthese niet afgerond, maar omdat er licht op staat gaat dit maar door, de planten stoten dan suikers uit, juist op die suikers groeien de meeste algen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Planten”