Staurogyne Repens laat blad los

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Staurogyne Repens laat blad los

Bericht door Linda »

Hoitjes!

Ik heb nu zo'n twee maanden staurogyne repens in mijn aquarium staan. In het begin ging alles super, ze groeiden goed en snel. Maar nu sinds een week of twee beginnen de bladeren los te laten. Eerst komen er bruine vlekken op, dan versnotteren ze en laten ze los. Gevolg: hele bak vol blaadjes en kale repensjes...
Nu heb ik gelezen dat dit kan voorkomen bij grote veranderingen in de bak (ik heb laatst een wormenkuur gegeven) OF dat de repens langer nodig heeft om van emers naar submers over te gaan. Dan vaak na, je raad het al, een maand of twee.
Iemand anders hier nog ervaringen mee?
Ik geloof niet dat het een voedingstekort is. Ik voeg voldoende vloeibare voeding too (EI) en er zitten kleibollen bij de repens. Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Staurogyne Repens laat blad los

Bericht door Linda »

Oud onderwerp, en de omstandigheden zijn anders. Maar het probleem is hetzelfde. Het vorige probleem heb ik opgelost door de kaalwordende planten te verwijderen en te vervangen met de toppen van de planten die nergens last van hadden. Het bleef namelijk beperkt tot een paar planten.
Daarna is alles prima gegaan.

Maar nu...gebeurt er weer precies hetzelfde, maar nu dus wel met alle planten. Ik vraag mij af of dit kan komen door de overgang van co2 naar non co2 bak. Ze krijgen nu ook minder licht. Baal er flink van. Heb er namelijk niet weinig van in mijn bak staan :evil:
Ze zouden het prima moeten doen zonder co2 en met niet teveel licht.
Kan het door de overgang komen?

Gebruikersavatar

Vinanda
200-400
200-400
Berichten: 205
Lid geworden op: 05 sep 2015 21:43

Re: Staurogyne Repens laat blad los

Bericht door Vinanda »

Hoi Linda,

Ik heb toevallig hetzelfde probleem ook in mijn aquarium bij een aantal planten. De repens doet het bij mij nog goed, maar de Ceratopteris thalictroides en Rotala rotundifolia zijn bij mij met dezelfde verschijnselen helemaal weggerot en niet meer terug gekomen. De andere planten hebben er hier en daar nog last van.
Via google heb ik verscheidene andere fora en websites afgezocht maar het enige wat ik kon vinden was dat het door een voedingstekort zou kunnen komen (met name fosfaat of nitraat). Nu kan dat in mijn aquarium niet want ik geef al van alles extra van plantenvoeding en de waterwaarden zijn in orde. Jij geeft ook al aan dat je plantenvoeding geeft via EI dus ik vermoed dat het bij jouw ook niet door een voedingstekort komt.

Ik ben gestopt met Easy Carbo te geven sinds een week of 2 en het probleem is nu een heel stuk minder geworden bij de huidige planten. Misschien dat het bij jouw inderdaad met de overschakeling te maken heeft. Geef jij wel nog Easy Carbo in de non CO2 versie? Want op andere fora heb ik wel al verscheidene keren gelezen dat planten het slechter doen door Easy Carbo toe te voegen aan het water (ligt misschien aan de plantsoort, maar daar heb ik niet opgelet).

Bij de aquariumwinkel waar ik in BE altijd ga, die meneer zei dat het misschien aan de lampen kon liggen, hij zei dat het te proberen was om een lamp erbij te hangen die dan speciaal voor planten was. Maar dat heb ik nog niet kunnen uitproberen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Staurogyne Repens laat blad los

Bericht door Linda »

Hai Vinanda,
Ik denk dat het bij mij door een co2 tekort komt...

Heb in ieder geval álle repens teruggesnoeid tot bijna op de bodem..Werd de bladeren die iedere dag weer aan het oppervlak dreven behoorlijk beu..Hopelijk komen ze weer op. Met de stelen is niets mis, alleen het blad. En staurogyne repens schijnt nogal moeilijk om te kunnen gaan met veranderingen.....
Heb daarna de co2 diffusorbak weer aan de lichtkap gekit en de flessen gevuld en aangesloten. Lekker weer aan de bio co2! merk ook dat de vaantjes het er moeilijk mee kregen. Ze zijn er schijnbaar erg aan gewend en hebben veel moeite met de overgang...Nu bijna spijt dat ik de co2 heb afgekoppeld... grrrr...
Maargoed, aldoende leert men..
Heb ook meteen een waterwissel gedaan en die vieze bodem afgeheveld! HEERLIJK!! lekkere schone bodem weer..Nee, 1x in de 3 maanden een waterwissel is toch niks voor mij!
Ga maar eens sparen voor een co2 systeem met drukflessen...Waarom zijn die dingen zo knetterduur.... :roll:
Heb al een mooie lijst met nieuwe plantjes klaar staan bij aquaplantsonline om het allemaal wat aan te vullen want het is nu behoorlijk kaal....
Vallisneria asiatica
Anubias coffeefolia
limnobium laevigatum
Misschien komt er nog wat bij maar dit is het voorlopig.
Hoop echt dat de staurogyne weer opnieuw opkomt...Had er best veel en het was een mooi straatje :cry:

Gebruikersavatar

Vinanda
200-400
200-400
Berichten: 205
Lid geworden op: 05 sep 2015 21:43

Re: Staurogyne Repens laat blad los

Bericht door Vinanda »

Ik hoop ook voor je dat hij er weer bovenop komt, het is een mooi plantje om te zien.

Plaats reactie

Terug naar “Planten”