Stoppen als uitweg?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 feb 2020 08:04
Locatie: 2e boom 4e tak rechts

Stoppen als uitweg?

Bericht door Friesian »

Hoi lezer(s).

Ik had eerst altijd een voedingsbodem in mijn bak met daarop fijn grind als toplaag. Nu zonder die voedingsbodem maar alleen met aquarium zand wil het niet lukken met de planten. De groei wil niet echt, stengels van bijvoorbeeld sterrekruid worden bruin/zwart in plaats van groen.

Ik gebruik plantenvoeding voor in het water, tabletten, kleibolletjes, capsules alles is al de revue gepasseerd. Ik geef CO2 via een atomizer pro van plantedbox.

De verlichting is een JBL solar natur led.
Juwel Rio 180.
JBL cristalprofi e1502.
Eheim verwarmingsstaaf 150 W.
Een zelfgemaakte spraybar tegen de achterwand. Schoolbordverf op een buitenkant.

In feite sta/stond ik al op stoppen omdat niks helpt.... het plezier er niet meer is.
Verlichting staat 8 uur (weer) aan. 2 uur van tevoren schakelt de CO2 in werking op een schakelklok.

Hebben jullie misschien nog wat tips? Mocht er nog wat ontbreken aan informatie hoor ik het graag.


Afbeelding
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs

Gebruikersavatar

B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Stoppen als uitweg?

Bericht door B94 »

Op de foto vind ik het er nog best mooi uit zien eigenlijk! Maar ik ben hier nog erg nieuw, dus misschien zijn mijn standaarden anders :)

Ik heb een zand bodem en voeg om de week 10ml planted box voeding toe. Een ik heb bij het poten kleibollen toegevoegd bij de planten die dat nodig hadden (volgens het internet). Het zorgt bij mij voor een groei waar ik tevreden mee ben. Heb wel samen simpele planten zoals javavaren, cryptocone, hoornblad, vallisneria, vaantjesplant enzo. Gebruik ook geen co2.

Had pas dat ik dacht dat de cryptocone het niet goed meer deed, maar i denk dat dat nu komt door mijn drijfplanten onderhoud.

Waarschijnlijk heb je er niet zo veel aan, maar kern van het verhaal is dat ik denk dat het wel mogelijk is goede plantengroei te hebben zonder voedingsbodem, dus dat stoppen zonde is!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Stoppen als uitweg?

Bericht door amber98 »

Welke plantenvoeding geef je? Indien deze onvolledig is, stagneert de groei direct. All in one van planted box is volledig. Welke planten gaan niet lekker? Wat voor vissen heb je?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 feb 2020 08:04
Locatie: 2e boom 4e tak rechts

Re: Stoppen als uitweg?

Bericht door Friesian »

Hoi @B94. Bedankt voor je reactie!
Ik heb wel degelijk iets aan je reactie. Het geeft mij aan dat ik een andere basis heb gekozen, eentje die jij ook hebt, en dus ook op een andere manier te werk moet gaan. Voor mijn gevoel heb ik zonder voedingsbodem of een aquasoil in mindere mate een buffer aan voedingsstoffen welke ik moet aanvullen, compleet veel intensiever dan eerst.

@amber98, jij ook bedankt voor de reactie!
De bewoners zijn Sumatraantjes, Corydoras Sterbai, een botia soort, otocinclus affinis, en een Pleco maccus.

Planten die het minder willen doen zijn de...
Cryptocoryne wendtii green, sagittaria sabulata en rechtsvoor de staurogyne-repens. Sterrenkruid heb ik inmiddels wat meer ruimte gegeven tussen de stengels wat ook al een verbetering zichtbaar maakt.

Via een bezoek aan het Vivarium had ik eerst een kannetje Complete van aquariumbemesting.nl, nu heb ik AIO al een paar weken van plantedbox en Profito geef ik sindskort ook erbij.
4 x per week deed ik 30 ml AIO en nu dus ook wat profito.

Fosfaat en nitraat wil ik in een verhouding van 20:2. Daarvoor gebruik ik nu nog Nitro van EasyLife maar straks weer KNO3 opgelost in water.
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Stoppen als uitweg?

Bericht door amber98 »

Ik denk eerlijk gezegd dat je (goedbedoeld) gigantisch aan het overdoseren bent.. ik zou geen extra profito of nitro toevoegen samen met all in one, de all in one is al gebaseerd op enigszins overdosering van bepaalde stoffen die je met de wekelijkse waterverversing er weer uit haalt, je voegt alles toe wat nodig is en wat niet is gebruikt haal je er met de wekelijkse water verversing weer eruit. 4x30ml all in one is voldoende voor een aquarium van 400L(!) die bomvol planten staat en flinke schijnwerpers erboven heeft hangen. Je voegt weliswaar CO2 toe, maar door de overhangende planten heb je niet veel licht en er staan niet gigantisch veel planten in de bak. 4x per week 7,5mL is dus waarschijnlijk al meer dan voldoende! (Anders zou het ook wel heel duur zijn) dit is dus 30mL per week maximaal. Voor een bak zonder CO2 is 1/3 hiervan zelfs al voldoende. (En misschien is dit bij jou ook het geval, gezien het licht) ;) je bent nu waarschijnlijk zelf de verhoudingen voedingsstoffen scheef aan het trekken, waardoor de planten stagneren.

Je zit met een disbalans. Je geeft heel veel voeding, weinig licht en in verhouding ook sowieso te weinig CO2 (als je CO2 zou toevoegen voor deze hoeveelheid, liggen je vissen direct op hun rug). Ik zou dus zeker de hoeveelheid voeding terug gaan schroeven naar de aanbevolen en gewenste hoeveelheden en een keuze maken tussen all in one of easy life. Easy life profito moet je compleet maken door ferro en nitro toe te voegen, all in one is compleet van zichzelf.

Kies je voor de maximale dosering voeding? Dan moet je ook maximaal CO2 toevoegen en veel licht hebben. De overhangende planten en drijvende planten moeten dan zeker weggehaald worden. Kies je voor weinig/geen CO2 en weinig licht, moet je dus ook maar minimaal voeding toevoegen. Kies je iets er tussen in, dan moet je de balans zelf gaan uitvogelen en ergens tussen de doseringen in gaan zitten. Hou er dan dus ook rekening mee dat je bij veel voeding wekelijks water ververst, bij weinig voeding meer richting een non CO2 bak gaat die maar 1x in de 3 maanden water verversing vereist.

Uiteindelijk is elke bak anders, ook door de belasting van de vissen. De balans moet dus altijd even gezocht worden en heeft wat tijd nodig. Maar ik hoop dat je zo weer wat verder op weg komt ;) ik denk dat je met deze disbalans al van geluk mag spreken dat niet alles onder de algen zit.. haha

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 feb 2020 08:04
Locatie: 2e boom 4e tak rechts

Re: Stoppen als uitweg?

Bericht door Friesian »

Jeetje Amber! Je hebt volkomen gelijk!
Ik heb me zwaar vergist in de dosering van zowel Complete als de AIO.

Hoogste dosis - sterk verlicht met CO2
complete 24 ml/100 l/week.
AIO 30 ml/100 l/week.

Een te hoge dosis werkt ook weer contraproductief op de planten. Ook de rangschikking is idd een punt dat aandacht verdient.

Heel erg bedankt!
Je volledige beschrijving klopt helemaal.
Je bent een reddende engel!
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Stoppen als uitweg?

Bericht door amber98 »

Soms zie je door de bomen het bos niet meer! :) gelukkig ben je er nu achter, voordat je de hobby opgeeft. Zou zonde zijn! Geef de planten zeker even de tijd om goed bij te komen, het kan wel even duren voor je duidelijk een verschil gaat zien, de planten moeten immers herstellen, maar ik weet zeker dat je vooruitgang zult gaan zien en daarna kleinere problemen gericht kunt gaan aanpakken. Even goed water verversen voor een herstart en dan langzaam stapjes vooruit ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 feb 2020 08:04
Locatie: 2e boom 4e tak rechts

Re: Stoppen als uitweg?

Bericht door Friesian »

Hoi Amber.

Ik heb gisteren de vallesneria eruit gehaald. Die werdt idd veel te lang, 80 cm. Ga opzoek naar andere planten. Misschien heb je nog wat suggesties voor me? Althernanthera roseafolia zou leuk zijn maar Althernanthera is een lastige.
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Stoppen als uitweg?

Bericht door amber98 »

Alternanthera kunnen inderdaad lastig zijn, dan is misschien een hygrophila soort interessanter. Bijv hygrophila polysperma.

Hoe gaat het met de rest van de planten? Zie je al iets verbetering?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 feb 2020 08:04
Locatie: 2e boom 4e tak rechts

Re: Stoppen als uitweg?

Bericht door Friesian »

Er is verbetering. Cryptocoryne staat er beter bij. Sterrenkruid deed niks meer is er ook uit. Staurogyne-repens wil minder. En de lobelia cardinalis wil ook, langzaam, goed. De vallesneria was wel 80 cm lang.
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Stoppen als uitweg?

Bericht door amber98 »

Er is tenminste vooruitgang, je bent op de goede weg!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 feb 2020 08:04
Locatie: 2e boom 4e tak rechts

Re: Stoppen als uitweg?

Bericht door Friesian »

amber98 schreef: 15 mei 2023 11:13 Er is tenminste vooruitgang, je bent op de goede weg!
Hoi Amber.

Nogmaals heel erg bedankt voor de redding.
Ik heb trouwens nu ook ander nieuws. De sumatraantjes heb ik weggedaan, andere vissen gekozen. Onderandere roodkopzalmen.
Afbeelding
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Stoppen als uitweg?

Bericht door amber98 »

Speciale reden dat je de sumatranen hebt weggedaan of gewoon uitgekeken? Het ziet er goed groen uit

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 feb 2020 08:04
Locatie: 2e boom 4e tak rechts

Re: Stoppen als uitweg?

Bericht door Friesian »

amber98 schreef: 22 jun 2023 19:30 Speciale reden dat je de sumatranen hebt weggedaan of gewoon uitgekeken? Het ziet er goed groen uit
Ik kreeg steeds weer dat een Sumatraan zich afgezonderd hield en dood ging. Echte rotzakken zou een betere naam zijn ook al zijn het mooie vissen.

Uitstroom nu ook aan de zijkant, een aantal grotere gaatjes.
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Stoppen als uitweg?

Bericht door amber98 »

Het zijn inderdaad geen lieverdjes :)

Plaats reactie

Terug naar “Planten”