Ervaring met Regenboogvissen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Serge
200-400
200-400
Berichten: 379
Lid geworden op: 21 okt 2007 22:00
Locatie: Breda

Ervaring met Regenboogvissen

Bericht door Serge »

Even wat ervaringen uit eerste hand :) Ik heb samen met mijn vader lang regenboogvissen gehad, en hij heeft ze zelf ook daarna nog gehad.

Ten eerste: het zijn scholenvissen! De meeste kan je goed houden in een kleine school van 5/6 stuks, maar meer is beter. Een enkeling of een koppel zal schuw worden, zich terugtrekken, en niet half zo mooi zijn als de soortgenoten die wel in een school gehouden worden.

De vis op de foto hierboven is de Melanotaenia boesemani, een pas vrij recent (jaren 80) ontdekte soort die al rap heel populair is geworden, en begrijpelijk, want ze zijn heel mooi. De foto doet ze niet eens recht vind ik. In de school zal een rangorde ontstaan (zonder dat er doden en gewonden vallen overigens, ze zijn absoluut vreedzaam, ook naar andere soorten), waarbij de dominante man (of mannen, bij een grote school) opvallend feller gekleurd zijn en een hogere rug krijgen. Buiten die dominante mannen is het niet altijd even makkelijk om M en V uit elkaar te houden, ondergeschikte mannen en vrouwtjes lijken vaak veel op elkaar. Met name de Boesemani is geen klein visje, ze kunnen een centimeter of 14 worden, dus zorg wel voor een ruime bak. Veel regenboogvissen zijn drukke en flinke zwemmers (baantjes trekken), dus vrije ruimte midden en bovenin de bak is verplichte kost. Medebewoners die op hun rust zijn gesteld kan je er beter niet bijzetten. Qua voeding eten ze met de pot mee, maar niet te grof voeren, ivm de kleine bek. Je kan ze zelfs met kleine visjes zoals dwergrasbora's houden, ze kunnen ze toch niet opeten, zelfs niet als de regenboogvissen volwassen zijn. Planten langs de rand zijn gewenst, die laten ze ook met rust.

Voor een wat kleinere bak is de M. praecox heel geschikt, een prachtige soort, die niet groter wordt dan een centimeter of 5/6. Wel in een grote school houden (10 stuks), dan heb je een hele mooie blikvanger.

Ze zijn in mijn ervaring niet al te kieskeurig qua waterwaarden, als er maar wat stroming staat en als het maar schoon is, dan komen ze het mooiste op kleur. Niet te hard, en niet té zacht. Het is echter per soort een beetje anders, dus kijk dat even na voordat je ze gaat aanschaffen.

De meeste soorten zijn - als je de ruimte hebt - heel erg geschikt voor beginners, en blikvangers zijn het sowieso.

Plaats reactie

Terug naar “Regenboogvissen en killivissen”