mijn killivis stelling

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
mastex
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jun 2014 17:06

mijn killivis stelling

Bericht door mastex »

ga me niet suftypen maar zal wel antwoorden op vragen en wat foto's plaatsen.

zooooh.. wat een startzin om mee te beginnen :D

ben al jaren bezig in de aquarium hobby ben 35 jaar Jong ;)

ben een stelling gaan bouwen waar ik 12 bakjes van 30x20x20cm kan plaatsen .
Dit om visjes te gaan kweken en om lekker bezig te blijven, stilzitten is niet Mijn hobby namelijk.

de stelling stond er maar echt duidelijk was het nog niet wat voor visjes ik wilde gaan kweken. Maaaaar.. de stelling stond er :D

ineens had een collega mijn verteld over killivissen , dat er zoveel soorten zijn in de mooiste kleurstellingen. Dus ben ik gaan surfen op het net en vrijwel dezelfde avond nog heb ik besloten killivissen te gaan kweken.

aangezien ik niet direct wil gaan kweken had ik met killivis de keuze om eerste eitjes aan te gaan schaffen.
Ik op een veilingwebsite terechtgekomen waar ze van over de hele wereld eitjes te koop aanbieden van heel veel verschillende soorten killivissen (aquabid) .

inmiddels 12 soorten zwemmen waaruit ik een collectie moet gaan samenstellen en mee ga kweken. de visjes die ik heb zwemmen zijn allemaal nog erg jong.. de eerste eitjes die uitgekomen zijn van een nothobranchius ogoense. deze zijn van 4 april 2014.

het uiteindelijk doel is om met 6 of meer soorten te gaan kweken en deze eitjes ervan weer te gaan verspreiden.
ik kan altijd nog een hoge stelling maken waar ik 6 bakjes op kwijt kan mocht het echt uit de hand lopen

ik zal nu maar eens wat foto's plaatsen.
gr johan

vragen of opmerkingen altijd welkom of het nou positief of negatief is ... No Prob.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door mastex op 19 jun 2014 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
mastex
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jun 2014 17:06

Re: mijn killivis stelling

Bericht door mastex »

hierbij zal ik ook nog even de lijst van soorten posten die ik nu heb.. met eitjes meegerekend

* Aphanius mento Zengen
* APHYOSEMION OGOENSE GHP 8024
* Aphyosemion striatum
* Nothobranchius hassoni
* Nothobranchius Kaurtasau mafia yellow
* Nothobranchius. Guentheri
* Ophthalmolebias constanciae Barra de Sao Joao

Nothobranchius mix :


• Rachovii
• Eggersi red
• Guentheri blue
• Foerschi
• Rachovii black
• Fuscotiniatus

hele waslijst dus..

blijft leuk om bezig te zijn.
met deze kweekstelling ben ik elke dag minimaal 1 uur bezig

de tijd die ik er aan spendeer zijn de volgende werkzaamheden :

* controleren luchttoevoer voor alle bakjes

* temperatuur controleren

* ph waarde controleren (digitaal) waarde houd ik het liefst tussen de 6 en 8 . (afhankelijk van soort) dit is nog niet heel erg belangrijk aangezien het sterke vissen zijn en veel kunnen verdragen. maar wil het bijhouden zodat het met kweken niets meer dan routine is.

* observeren vissen en eitjes

* voeren minimaal 3x per dag

* artemia kweek elke 3 dagen opstarten (voer over het algemeen alleen net uitgekomen artemia)
de artemia gebruik ik maar 3 dagen daarna zal de voedingswaarde aanzienlijk minder worden
na

* 1x per week 40% waterwissel met vooraf aangemaakt water doormiddel van omgekeerde osmose water en kraanwater. dit water maak ik 1dag voor de water wissel. voeg daar vloeibaar filtermedium aan toe zodat het water wat rijper . niet noodzakelijk heb ik gemerkt

* komende dagen ga ik ook de wat oudere visjes selecteren op geslacht en vast van elkaar scheiden. dit doe ik om laten de grootjes en sterkste mannen en vrouwen weer samen te kunnen zetten om verder te kweken.

weer wat info

als iemand aanmerkingen , opmerkingen , vragen of iets degelijks heeft.. alles is welkom!

gr johan

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: mijn killivis stelling

Bericht door Kevin »

Ook weer prachtig om te zien zo'n passie en toewijding ervoor. Hoe lang leven die killi's gemiddeld eigenlijk? Heb wel is kort met het idee gelopen het te proberen maar het is er eigenlijk nooit van gekomen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
mastex
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jun 2014 17:06

Re: mijn killivis stelling

Bericht door mastex »

er zijn seizoen vissen en meerjarige.. de seizoen vissen leven in gevangenschap uiteraard een stuk langer.
in de natuur waar ze vandaan komen zullen ze alleen het regenseizoen leven.. en doodgaan zodra alle poeltjes waar ze in opgegroeid zijn opdrogen. deze seizoen vissen groeien sneller en zijn sneller vruchtbaar
de meerjarige zegt in principe genoeg.. meerjarig. hoelang de soorten bij mij blijven leven heb ik nog geen idee van. in ieder geval meerdere jaren.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: mijn killivis stelling

Bericht door stylz »

Hele mooie opzet en leuke hobby dat kweken, maar goed dat je niet goed stil kan zitten met zo'n hobby :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
mastex
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jun 2014 17:06

Re: mijn killivis stelling

Bericht door mastex »

niet dat ik overactief ben hoor.. maar als ik de mogelijkheid heb om te kiezen tussen lekker hobbyen of op de bank te hangen en naar dat grote rechthoekige apparaat te kijken.. kies ik voor het hobbyen en lekker met water in de weer te zijn!

de visjes groeien lekker door en mijn vaste schema werkt goed en past goed in ons dagelijks leventje met ons gezin.

natuurlijk hoor ik ook wel eens de vrouw wat mopperen dat ik altijd bezig maar ben.. maarja dat horen we allemaal wel is ;)

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: mijn killivis stelling

Bericht door Kevin »

Duidelijk verhaal thanks. Ik dacht dat alleen de soort bestond die in plassen en poeltjes leven.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

ijsselmeer
200-400
200-400
Berichten: 397
Lid geworden op: 30 mar 2015 23:44
Locatie: Ridderkerk

Re: mijn killivis stelling

Bericht door ijsselmeer »

Tìs weer een tijdje geleden dus even weer dit topic omhoog brengen.

Wat geef je ze te eten Mastex?
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

Gebruikersavatar

ijsselmeer
200-400
200-400
Berichten: 397
Lid geworden op: 30 mar 2015 23:44
Locatie: Ridderkerk

Re: mijn killivis stelling

Bericht door ijsselmeer »

Mastex Oehoi waar zit je :slaap: :kwnie:
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

Plaats reactie

Terug naar “Regenboogvissen en killivissen”