CPO vervelling

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tech
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 okt 2014 12:48

CPO vervelling

Bericht door Tech »

Hoi allemaal,

Heb een snel vraagje, Hoe lang doet een CPO over vervellen?

Ik heb sinds vannacht 01:00 3 CPO''s van de 4 die op hun zij liggen en lijken dood te zijn, maar weet dat vervelling soms daar ook veel op lijkt. Helaas heb ik een vervelling nog nooit meegemaakt dus ben ik een beetje aan het freaken hier of ik niet in een keer 3 CPO's verloren ben.

Wat heb ik gisteren gedaan? Zelfde als elke zaterdag, +-25% water verversen, 1 van de 3 filter cartridges uitgespoel in oude aquarium water, Seratan toegevoegdvolgens instructies, en Tetra Co@ plus toegevoegd 10 Ml.
Dit is nu 2 maanden al mijn routine dus daar is niets aan verandert.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: CPO vervelling

Bericht door Linda »

Mijn ervaring met cpo's is dat ze heel gevoelig zijn en er tijdens de verschaling nogal veel mis kan gaan. Wat jij beschrijft klinkt niet als een verschaling. Of wellicht een verschaling die niet heeft kunnen doorzetten. Hebben ze een soort barstje achter de kop?
De verschaling zelf duurt maar heel kort omdat ze tijdens het verschalen geen lucht krijgen. Duurt een verschaling te lang dat stikken ze. Het uitharden erna kan wel een paar dagen duren waardoor je ze een paar dagen misschien even niet ziet.

Wat ik altijd vreemd en erg jammer vond is dat de ene dag de kreeftjes lekker door de bak lopen en de volgende dag nergens meer te bekennen (lees dood) zijn....Zonder duidelijk aanwijsbare reden..
Meestal gaan aangeschafte cpo's zo'n 4-5 maanden mee.....

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tech
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 okt 2014 12:48

Re: CPO vervelling

Bericht door Tech »

Helaas moet ik nu inderdaad zeggen dat ze alle 4 zijn overleden. De laatste CPO begon steeds vaken op zijn rug te liggen en beweegt ook niet meer sinds een uur of twee geleden.

Ik ben toch bang dat er iets niet helemaal is goed gegaan met mijn waterwissel gisteren. Maar vanochtend heb ik de waardes gemeten met een strip, en twee dagen geleden door de aquarium winkel en alles was in balans zonder enkele problemen.

Ik denk dat is vooralsnog klaar met CPO's in deze bak, want ik kan me het niet veroorloven om steeds maar nieuwe te halen. Bedankt voor je bericht in ieder geval Linda :)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: CPO vervelling

Bericht door Linda »

Geen probleem :)

Ik ben er zelf ook een beetje klaar mee..Vind ze hartstikke leuk maar als ik elke 3-4 maanden nieuwe moet gaan halen variërend van €6 tot €10 houd het voor mij ook op :(
Wat ik wel weet is dat kreeften en garnalen houden van wat koudere waterwissels en temperaturen en harder water. In koud water zit namelijk meer zuurstof wat ze nodig hebben voor het verschalen. Vaak zie je ook dat ze gaan verschalen net na een koudere waterwissel. Nu doe ik dat altijd al maar toch leggen ze het loodje..Terwijl de schijnbaar gevoeligere garnalen het prima doen en lekker doorkweken..ik snap er werkelijk niks meer van.. :kwnie:

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: CPO vervelling

Bericht door Erik1974 »

Als ze alle 4 tegelijk het loodje leggen is er hoogstwaarschijnlijk toch iets in je water gekomen wat niet goed voor ze is, alle 4 tegelijk vervellingsproblemen lijkt me stug. Ik was ook vrij snel van 2 van de 4 CPO's af maar dat kwam door het mannetje wat ik nu nog als enige over heb. CPO's hebben wel graag wat harder water en kalkrijk voer of evt. waterpest in de bak.
Heb je toevallig net nieuwe plantjes in de bak gezet?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tech
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 okt 2014 12:48

Re: CPO vervelling

Bericht door Tech »

Ik heb 1 steen eruit gehaald die toch teveel kalk losliet in het water ( Kh van bijna 9 ) maar voor de rest is er niets bijgekomen. Heb wel wat planten verplaats maar is niets bijgekomen.

Ik heb het vermoeden dat ik mijn handen niet voldoende heb afgespoeld voordat ik de waterwissel deed, en dat er wellicht iets opgezeten heeft wat kwaad kan.

De CPO's deden het meteen goed in mijn bak, genoeg schuilplaatsen en waren altijd aan het rondrennen. Gaf ze als extra voer tabletjes voor garnalen en kreeften.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: CPO vervelling

Bericht door Erik1974 »

Die steen had je er niet eens uit hoeven halen, hoge Kh is voor CPO's alleen maar fijn. Maar dat zal niet de oorzaak zijn. Vergiftiging zal dan idd wel de boosdoener zijn.
Degene die ik nu over heb zit al een jaar in mijn bak dus dat ze maar een paar maanden leven kan ik niet bevestigen, er zijn er wel 3 dood maar die zijn niet vanzelf dood gegaan, die zijn een handje (of schaartje) geholpen.....

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: CPO vervelling

Bericht door Linda »

Zou het kunnen zijn dat cpo's niet tegen zacht/zuur water kunnen? Kan me voorstellen dat dat hun schaal aantast. Maar zouden garnalen daar niet ook last van moeten hebben dan?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: CPO vervelling

Bericht door Erik1974 »

zacht water is idd niet ideaal, maar ik denk niet dat ze dan allemaal tegelijk dood gaan.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tech
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 okt 2014 12:48

Re: CPO vervelling

Bericht door Tech »

Mijn Kh was 9, en dat is in principe wel goed, maar iets lager zou iets meer buffer geven, want als er iets gebeurt waardoor Kh verhoogt zit ik meteen wel erg hoog met als beginpunt 9.

Ik heb ook gewoonweg niet de financiele middelen nu om weer nieuwe CPO's to proberen. Ben dan toch snel 40 euro kwijt en als daar iets mee zou gebeuren zou mijn budget voor mijn aquarium toch wel zo'n beetje op zijn voor de komende tijd :).

Ik denk dat ik CPO's wellicht later weer ga proberen, in de toekomstige 1.60 bak, daarin zijn schommelingen ook minder groot dus wat beter voor CPO's

Plaats reactie

Terug naar “Krabben en kreeften”