Cambarellus / Oranje Patszguaro dwergkreeft (CPO)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600
Berichten: 457
Lid geworden op: 01 apr 2014 11:41
Locatie: Oosterhout

Cambarellus / Oranje Patszguaro dwergkreeft (CPO)

Bericht door Rick »

ik ben van plan om CPO kreeftjes te nemen !
maar ik heb begrepen dat ze Wanneer er niet genoeg calcium voorhanden is krijgen de dieren moeite met verschalen.
ik moet er voor zorgen dat er genoeg calium in me bak zit.. of planten (bijv. waterpest). aleen die heb ik niet !!

hoe kan ik dat het beste aanpakken ?
ik gebruik wel de ei methode is dat niet schadelijk voor de kreeften ?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Cambarellus / Oranje Patszguaro dwergkreeft (CPO)

Bericht door Linda »

Rick schreef:ik ben van plan om CPO kreeftjes te nemen !
Leuk!
Rick schreef:maar ik heb begrepen dat ze Wanneer er niet genoeg calcium voorhanden is krijgen de dieren moeite met verschalen.
ik moet er voor zorgen dat er genoeg calium in me bak zit.. of planten (bijv. waterpest). aleen die heb ik niet !!

hoe kan ik dat het beste aanpakken ?
Klopt dat ze calcium nodig hebben. Ik heb er zelf ook twee. En ik heb ook geen waterpest en voeg verder geen calcium toe.. Als je EI methode volgt waar als het goed is ook Magnesium in zit, zou het water hard genoeg moeten zijn..Maar dit weet ik niet zeker..
Rick schreef:ik gebruik wel de ei methode is dat niet schadelijk voor de kreeften ?
Nope! Ik gebruik ook EI ;)

Tip!
Kreeften (en garnalen ook) houden van een wat koudere waterwissel. Vaak gaan ze na een waterwissel verschalen. Ze hebben tijdens het verschalen veel zuurstof nodig wat in koud water meer aanwezig is dan warm water.
Ik ververs wekelijks 50% met koud kraanwater. Is nog altijd goed gegaan ook met de vissen. Planten waarderen het overigens ook wel :P

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Cambarellus / Oranje Patszguaro dwergkreeft (CPO)

Bericht door stylz »

zolang je het niet te koud maakt vast :) in de winter is koud water wel oppassen, voor je het weet vatten je vissen en garnalen kou.
Ik snap dat waterpest niet helemaal waarom is dat nodig ? ik bedoel CPO's eten geen planten ?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Cambarellus / Oranje Patszguaro dwergkreeft (CPO)

Bericht door Linda »

stylz schreef:zolang je het niet te koud maakt vast :) in de winter is koud water wel oppassen, voor je het weet vatten je vissen en garnalen kou.
Ik snap dat waterpest niet helemaal waarom is dat nodig ? ik bedoel CPO's eten geen planten ?
Wel plantenresten (de mijne in elk geval wel)..En in waterpest schijnt calcium te zitten. Vandaar ;)

Nee Té is natuurlijk nooit goed....Dan zijn de zakdoekjes niet aan te slepen :P

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Cambarellus / Oranje Patszguaro dwergkreeft (CPO)

Bericht door stylz »

Ik snap die logica niet helemaal, ja waterpest neemt veel calcium op uit het water, maar dat wil je juist niet want die calcium kunnen je kreeftjes dan niet meer opnemen.
ik kan me wel voorstellen dat je ze waterpest voert wat je ergens anders kweekt, ff de kook er over en klaar.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Cambarellus / Oranje Patszguaro dwergkreeft (CPO)

Bericht door Linda »

stylz schreef:Ik snap die logica niet helemaal, ja waterpest neemt veel calcium op uit het water, maar dat wil je juist niet want die calcium kunnen je kreeftjes dan niet meer opnemen.
Maar de kreeften eten het dan weer op en krijgen dus weer calcium binnen :P

Sja..het wordt wel aangeraden om met kreeftjes waterpest te nemen......Maar ik heb het zelf ook niet en bij mij doen ze het prima. Ik vind waterpest maar een ellendig plantje.... :roll:
Wanneer je je kreeften speciale ringen voor kreeften geeft krijgen ze ook voldoende calcium binnen hoor.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600
Berichten: 457
Lid geworden op: 01 apr 2014 11:41
Locatie: Oosterhout

Re: Cambarellus / Oranje Patszguaro dwergkreeft (CPO)

Bericht door Rick »

okee super bedankt :)
dan ga ik ze gewoon lekker halen en kijken wat het gaat doen,
verstandig om een paar te nemen ? of zijn het groeps diertjes ?

nee waterpest is idd niks leuks aan vandaar ik ook vroeg of dat erg is..
ik heb van garnalen bijna geen verstand vandaar me vraagje even :D

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Cambarellus / Oranje Patszguaro dwergkreeft (CPO)

Bericht door Linda »

Rick schreef:okee super bedankt :)
dan ga ik ze gewoon lekker halen en kijken wat het gaat doen,
verstandig om een paar te nemen ? of zijn het groeps diertjes ?

nee waterpest is idd niks leuks aan vandaar ik ook vroeg of dat erg is..
ik heb van garnalen bijna geen verstand vandaar me vraagje even :D
Ik heb zelf een man en een vrouw. Ze doen elkaar niets tenzij meneer "iets" van mevrouw wil.. :roll: :P
Vriendin van mij echter heeft er twee in een 60x30x30 bakske en daar merk je toch wel dat het wat meer botst omdat ze elkaar vaker tegenkomen. In mijn meterbak heb je dat een heel stuk minder..
Ik weet even niet meer hoe groot jouw bak is maar zorg in ieder geval voor veel schuilplekken.

Zoek als het kan een beetje grote exemplaren uit, die zijn vaak wat sterker. ;)
Kreeften verschalen wanneer zij groeien en nog wat vaker wanneer zij een ledemaat missen. Tijdens de verschaling hebben ze een goede schuilplaats en voldoende zuurstof nodig. Na de verschaling zijn ze nog zacht, ze eten daarom hun eigen verschaling op om weer uit te harden. In hun schaal zit namelijk veel, jawel, calcium :P . laat deze dus lekker liggen als je hem ziet.

Oh, en niet gelijk schrikken als je een 'half opgegeten kreeftje' ziet liggen. 9 van de 10 keer is het de verschaling maar :mrgreen:

Helaas komt het nogal eens voor dat kreeftjes de verschaling niet goed doorkomen. Dit kan komen door ofwel calcium ofwel zuurstof tekort...Zorg dus goed voor je plantjes ;)

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Cambarellus / Oranje Patszguaro dwergkreeft (CPO)

Bericht door stylz »

Catfish schreef:
stylz schreef:Ik snap die logica niet helemaal, ja waterpest neemt veel calcium op uit het water, maar dat wil je juist niet want die calcium kunnen je kreeftjes dan niet meer opnemen.
Maar de kreeften eten het dan weer op en krijgen dus weer calcium binnen :P
Blijft bij mij onlogisch, de water pest onttrekt calcium aan het water waardoor het niet meer beschikbaar is voor de kreeften, vervolgens in een goed draaiende bak zijn en nauwelijks afgestorven planten resten te bekennen dus gaat het de kliko in met de wekelijkse snoeibeurt.
Of je moet het speciaal gaan voeren door het kort in koken water te gooien of zo.
Beter is om geen waterpest in je bak te hebben dan wordt er in de bak minder calcium opgenomen en apart in een bak waterpest te kweken, ook beter want jullie vinden het ook niet mooi :) pest plantjes :P
Blijft voor mij dus beter geen waterpest bij deze kreeftjes wel bij andere die planten eten.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Cambarellus / Oranje Patszguaro dwergkreeft (CPO)

Bericht door Linda »

stylz schreef:
Catfish schreef:
stylz schreef:Ik snap die logica niet helemaal, ja waterpest neemt veel calcium op uit het water, maar dat wil je juist niet want die calcium kunnen je kreeftjes dan niet meer opnemen.
Maar de kreeften eten het dan weer op en krijgen dus weer calcium binnen :P
Blijft bij mij onlogisch, de water pest onttrekt calcium aan het water waardoor het niet meer beschikbaar is voor de kreeften, vervolgens in een goed draaiende bak zijn en nauwelijks afgestorven planten resten te bekennen dus gaat het de kliko in met de wekelijkse snoeibeurt.
Of je moet het speciaal gaan voeren door het kort in koken water te gooien of zo.
Beter is om geen waterpest in je bak te hebben dan wordt er in de bak minder calcium opgenomen en apart in een bak waterpest te kweken, ook beter want jullie vinden het ook niet mooi :) pest plantjes :P
Blijft voor mij dus beter geen waterpest bij deze kreeftjes wel bij andere die planten eten.
hihihi je krijgt jou zo makkelijk op de kast :P
Maar nemen kreeften calcium op via het water dan? Ik dacht dat ze het daadwerkelijk moesten eten :?:
Maw, plantje neemt calcium op, kreeftje eet plantje, kreeftje heeft calcium om te verschalen..niet?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Cambarellus / Oranje Patszguaro dwergkreeft (CPO)

Bericht door stylz »

Nee hoor je hebt mij niet op de kast :P maar als ik het ergens niet mee eens ben dat zeg ik dat wel :P

Ja dat klinkt niet verkeerd maar ze eten niet van gezonde planten althans de CPO's niet :) dus krijgen ze de calcium van de waterpest toch niet binnen ?
Volgens mij is er wel een effect van uit het water naar de pantsers, dat het met andere kreeften die wel planten eten zo werkt snap ik :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Cambarellus / Oranje Patszguaro dwergkreeft (CPO)

Bericht door Linda »

stylz schreef:Nee hoor je hebt mij niet op de kast :P maar als ik het ergens niet mee eens ben dat zeg ik dat wel :P

Ja dat klinkt niet verkeerd maar ze eten niet van gezonde planten althans de CPO's niet :) dus krijgen ze de calcium van de waterpest toch niet binnen ?
Volgens mij is er wel een effect van uit het water naar de pantsers, dat het met andere kreeften die wel planten eten zo werkt snap ik :)
:mrgreen: Groot gelijk heb je hoor.
En als CPO's gezonde planten zouden eten zou ik ze niet hebben hahahaha!

...Hmm ik ga maar eens (nog meer!) onderzoek doen betreffende CPO's en Calcium opname... ;)

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Cambarellus / Oranje Patszguaro dwergkreeft (CPO)

Bericht door stylz »

Ik heb zelf geen ervaring met deze kreeftjes, ik heb ze ooit wel bekeken, maar bij mij vielen ze af, omdat bodem bewonende visjes en vooral bodemslapers niet helemaal veilig zijn.

Ik hou het maar op japonica's :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Cambarellus / Oranje Patszguaro dwergkreeft (CPO)

Bericht door Linda »

Alvast een leuke informatieve site gevonden voor je Rick ;)

Cambarellus patzcuarensis (Oranje Patszguaro dwergkreeft (CPO))

Ff een Quote van de site..
Voer: detrius, dood plantmateriaal, speciaal voer voor kreeften, met mate levend/diepvriesvoer.
Wanneer er niet genoeg calcium voorhanden is krijgen de dieren moeite met verschalen. Zorg voor planten die calcium bevatten (bijv. waterpest). Oude verschalingen laten liggen.
:P

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Cambarellus / Oranje Patszguaro dwergkreeft (CPO)

Bericht door Linda »

stylz schreef:Ik heb zelf geen ervaring met deze kreeftjes, ik heb ze ooit wel bekeken, maar bij mij vielen ze af, omdat bodem bewonende visjes en vooral bodemslapers niet helemaal veilig zijn.

Ik hou het maar op japonica's :)
Ik heb Kuhli's en een braadpanmeerval en die die doen ze geen kwaad :)
Qua gedrag zijn ze echt hartstikke leuk!

Plaats reactie

Terug naar “Krabben en kreeften”