Tijdelijke garnalen bak?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Tijdelijke garnalen bak?

Bericht door tobyderks »

Hoi,
Ik heb in mijn aquarium een groepje vuurgarnalen zitten. Dit zijn er echter te weinig, namelijk 8. Ik wil hier zoiezo 18 van maken. Maar toen ik de eerste lading garnalen in het aquarium deed, werden er meteen in de eerste seconde al een paar opgevreten! Nu zijn ze te groot om op te eten voor de vissen.
Ik heb al een keer eerder gekeken naar de vuurgarnalen in de winkel, maar ze zijn te klein. Deze wil ik dus niet zomaar in de bak gooien en hopen dat er een paar overleven. Dat is zielig en geldverspilling.
Daarom bedacht ik me: als ik die garnalen nou eens tijdelijk appart zet totdat ze groot genoeg zijn? Dan worden ze niet meer opgevreten. Eerst dacht ik eraan om ze in een broedbakje te doen, maar dat lijkt mij te klein, zoiezo als ze er wat langer in moeten blijven zitten.
Toen bedacht ik me, ik heb op zolder nog een 30 liter bakje staan met lichtkap.
Ten eerste wil ik dus vragen of het verstandig is om de gernalen tijdelijk appart te zetten totdat ze iets groter zijn?
Dan wil ik nog vragen: wat is absoluut nodig in deze bak? Omdat deze maar tijdelijk is, wil ik hier niet te veel geld aan besteden. Ik heb geen heater, maar volgens mij kan de lamp het water warm genoeg houden? Tja een filter. Bij mijn huidige 2e handse aq kwam ook een filter. Deze heeft zeker 5 jaar stilgestaan. Ik heb hem alleen gebruikt bij de opstart van deze bak (deze filter had ik in mij oude aq gehangen zodat de oude filter in het nieuwe aq kon indraaien). Bij elkaar heeft ie een weekje gedraait in een emmer met water om de troep eruit te spoelen, en een weekje in het oude aq. Ik kan geen navullingen van deze filter vinden. Is het nog verstandig om deze er in te hangen? Eventueel heb ik nog wel een zuurstofpomp met bruissteentje.
Ik heb nog wel een beetje grind, maar dat is erg weinig. Ik betwijfel of het de hele bodem kan bedekken. Is dit voldoende? In de winkel hebben toch ook geen grind?
Verder heb ik nog van die plastic plantjes, wellicht dat ze dat misschien fijner vinden? Ook kan ik er wel wat mos in doen.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Tijdelijke garnalen bak?

Bericht door Linda »

Het is een heel goed idee juist om de garnalen apart te houden tot ze groot genoeg zijn om niet opgegeten te worden. Ze zullen dat uiteindelijk ook baby's krijgen in je huidige bak die opgegeten kunnen worden, maar dan heb je tenminste al een mooi bestandje.

Wat je sowieso moet doen is de 30 liter eerst indraaien voor je er garnaaltjes inzet. Dus het filter dat je hebt kan dan goed indraaien en dan maakt het niet meer uit dat hij al een poosje stil staat. Je kunt ook kijken voor filtertjes speciaal voor garnalen geschikt zodat ze er niet in terecht komen.
Ik zou er wel wat bodembedekking indoen. Al is het een laagje zand. Dit bootst een natuurlijke omgeving na en garnalen kunnen er voedsel uit filteren.
Plastic planten zou ik niet doen. Tenzij je het leuk vindt staan. Want het voegt verder niks toe.
Mos daarentegen is heel belangrijk. Garnalen schuilen erin en de jonkies kunnen er in opgroeien. Ook halen ze er voedsel uit.
Je kunt dan ook nog denken aan een garnalenflatje oid. Maar een stuk hout of een steen volstaat ook.
Mijn nano draait ook zonder verwarming en is toch 24/25 graden. Dat komt door de (TL) lamp. Ik weet niet wat voor 'n lamp jij boven de bak hebt hangen? LED wordt minder warm dus dat zal minder verwarmen. Sowieso hebben garnalen geen héle warme bak nodig.

Wat je misschien ook kunt doen is een mosbal halen en hier een matje van maken. Dit kun je op de bodem leggen of op een stuk hout/steen vastmaken. Het groeit er niet aan vast (alhoewel..Bij mij lijkt het toch wel een beetje vast te "kleven" aan het hout) Het is een leuk gezicht, en je garnalen zullen er blij van worden want: Voedsel :mrgreen:
Een bruissteentje heb je niet nodig. Dit zorgt enkel dat er geen co2 in je bak overblijft voor evt planten...

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Tijdelijke garnalen bak?

Bericht door Tim »

hallo hippifan!

een bodem is niet nodig als je geen planten er in zet die dit nodig hebben. wel js het belangrijk om het bakje mooi vol te zetten met veel schuilplekker en veel mos. denk aan bijv. draken stenen tegen elkaar aan zetten en een paar mos ballen uit elkaar trekken en er in doen. maar denk ook aan een grote pluk java mos of lever mos. ook drijf plantjes worden erg gewardeerd.

voor vuur garnalen heb je geen verwarming nodig ze moeten minimaal op 15 graden zitten.

wat heel handig is en wat je echt nodig hebt is ene spons filter. voor 12 euro staan ze tekoop heel veilig voor garnelen en zeer effectief.

wel wat belangrijk is dat je dit aquarium gaat indraaien.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Tijdelijke garnalen bak?

Bericht door Tim »

o linda was me net een paar seconde voor :P
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Tijdelijke garnalen bak?

Bericht door tobyderks »

Tim: hippifan? Die zie ik hier niet :P

Ja het bakje in laten draaien zat ik ook al aan te denken. De filter waar ik het over had is een sponsfilter.
Ik weet niet wat voor licht er in zit, maar het is in ieder geval geen LED licht.

Ik zal vandaag eens kijken naar dat grind. Het voordeel is dat dit bakje wat hoger is, dus een kleiner oppervalk heeft.
Ik zat ook al te denken aan iets van een mosbal, maar ik las dat als je openknipt dat dat mos dan overal ging zitten ofzo?
De plastic plantjes zitten onder de algen. Dus misschien toch eentje inzetten voor voedsel? De algen zijn natuurlijk al wel helemaal opgedroogd...
Schuilplekken kan ik wel maken en dat mos moet ook wel lukken. Het bakje hoeft er voor mij ook niet zo fantastisch mooi te zijn want het is toch maar tijdelijk.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Tijdelijke garnalen bak?

Bericht door Linda »

Tim: hippifan? Die zie ik hier niet :P
LOL! Ik ben het een keer niet die de verkeerde naam in een topic van iemand anders roept! :lachen:

Ik heb in mijn nano ook overal stukken uit elkaar getrokken mosbak zitten. Het gaat niet de hele bak door hoor :)

Als je al een sponsfilter hebt, gebruiken!
En ik raad echt wel iets van bodembedekking aan hoor :P Lijkt me ook makkelijker lopen dan zo'n glasplaat...
Vooral veel mos! Java, lever, christmas, flame allemaal leuke mosjes.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Tijdelijke garnalen bak?

Bericht door tobyderks »

:lachen:
is zo'n mosbal moeilijk te vinden? Ik zag er namelijk laatst geen bij de maanvis? Zouden ze zo'n bal hebben in een gewone dierenwinkel?
Ik zal vandaag of morgen het bakje van zolder halen en kijken in hoeverre ik hem al kan opzetten en wat ik er nog bij moet halen.
(stiekem is dit ook een klein beetje een experimentje om te kijken of ik van mijn ouders 2 aquariums mag houden :P ik wil zo graag een betta bakje maken van de 30 liter 8) )

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Tijdelijke garnalen bak?

Bericht door Linda »

Nee ze zijn vrij makkelijk te krijgen omdat ze ook populair zijn. Gewoon even gaan kijken of ze ze hebben.

Hopelijk werkt je plan om er een bettabak van te maken ;)

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Tijdelijke garnalen bak?

Bericht door Tim »

tobyderks schreef:Tim: hippifan? Die zie ik hier niet :P
sorry :oops:
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Tijdelijke garnalen bak?

Bericht door tobyderks »

Hahaha geeft niks hoor tim, het was nog vroeg. :D
ik hoop het ook linda!!! :jump:

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Tijdelijke garnalen bak?

Bericht door Tim »

nou ik was allang aan het werk dus het had niet mogen gebeuren. sssstttt.. niks tegen me baas zeggen he dat ik nog half sliep :P
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Tijdelijke garnalen bak?

Bericht door tobyderks »

Tim schreef:nou ik was allang aan het werk dus het had niet mogen gebeuren. sssstttt.. niks tegen me baas zeggen he dat ik nog half sliep :P
Hahahaha toen ik het las was ik net wakker ;)
ik zal mijn mondje dicht houden ! :tums:

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Tijdelijke garnalen bak?

Bericht door Tim »

lekker zeg zolang slapen.. haha daar kan ik alleen maar van dromen...:p zoals je ziet ben ik al aardig vroeg wakker voor mijn werk.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Tijdelijke garnalen bak?

Bericht door tobyderks »

Tim schreef:lekker zeg zolang slapen.. haha daar kan ik alleen maar van dromen...:p zoals je ziet ben ik al aardig vroeg wakker voor mijn werk.
Ja heerlijk, maar ik ga ook wel laat naar bed. Ik zou het niet kunnen zo vroeg. Als ik voor school om 7 uur op moet vind ik dat al midden in de nacht! :shock:
Jammer dat ik wel een beroep heb uitgekozen, waarvoor ik later ook nachtdiensten heb (politie) :cry:

Hahaha we zijn weer lekker off topic aan het gaan. Ach ja moet kunnen toch?

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Tijdelijke garnalen bak?

Bericht door Tim »

ach het gaat over je topic :p
'The eye is useless, if the mind is blind'

Plaats reactie

Terug naar “Garnalen”