Vreemde Dood

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Spekjes
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 nov 2015 22:55
Locatie: Zoetermeer

Vreemde Dood

Bericht door Spekjes »

Beste mensen,

Ik zit met een dilemma mijn garnalen zijn voor het laatst massaal dood gegaan (4 weken terug).
het leek net of ze hun evenwicht langzaam kwijtraakten en hun pantser verloren (ik weet niet wat eerst gebeurde) en langzaam leken ze net op de garnalen die je in de supermarkt koopt.

terwijl ze sterfden verversde ik gelijk 50% water en elke dagdeel daarna 20% had ook dezelfde dag 10 stuks in quarantaine gezet maar helaas was de schade al gedaan.

nu vraag ik me af wat het grootte probleem nou is:
ik heb een 60-40-40 bak
mijn waterwaardes:
no3 0-10
no2 0
gh 8
kh 6
ph 7,2
cl2 0,8 <- was vorige week 0 ? ( net getest :o)

heb het vermoede dat het koper is maar goed.... dat kan ik niet 1 2 3 testen

wat ik verandert heb sinds de sterfte is =
nieuwe plant niet afgespoeld.
2 maaslandkeien toegevoegd bevat geen kalk eventueel mineralen (inmiddels eruit gehaald)
met mijn domme hoofd 2 plantjes verankert met 2 sleutelhanger rondjes deze zijn gaan roesten heb sinds dien 300% water ververst filter ververst en de grind waar ze verankert zater erom heen vervangen.

na 2 weken mijn aquarium 2 weken lang om de dag 20% verversenen
vervolgens heb ik een nieuwe groep gekregen en ze kregen allemaal dezelfde symptonen............

Gebruikersavatar

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 1878
Lid geworden op: 03 mei 2011 21:43
Locatie: Roermond

Re: Vreemde Dood

Bericht door Roy H »

Is dit in een pas ingedraaide bak, of staat hij al langer?
Greetings...

Gebruikersavatar

stefan99
600-800
600-800
Berichten: 623
Lid geworden op: 09 mar 2014 09:58
Locatie: Schelluinen

Re: Vreemde Dood

Bericht door stefan99 »

Of de 2 planten die je er later hebt bijgezet, zijn bespoten met slakkengif waar garnalen niet tegen kunnen
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Spekjes
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 nov 2015 22:55
Locatie: Zoetermeer

Re: Vreemde Dood

Bericht door Spekjes »

ja ik heb mijn aquarium circa 3 weken laten indraaien zelfs een filter gekregen van een vriend met de nodige bacteriën kwam uit een garnalen bak.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Vreemde Dood

Bericht door Erik1974 »

Ik hou het ook op de nieuwe planten, wat voor planten zijn het?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Spekjes
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 nov 2015 22:55
Locatie: Zoetermeer

Re: Vreemde Dood

Bericht door Spekjes »

nog wat extra informatie bij eerste massale sterfte ging ook een slak dood mijn 2 karperzalmpjes en 3 algeneters en 5 bijlzalmpjes hadden nergens last van
De plantjes kwamen wel uit een aquarium winkel.
afgelopen week heb ik dus weer een school garnalen (deze gingen ook massaal dood) gekregen en had voorheen al de plantjes nachtje laten staan in water en afgespoelt.

De planten heten volgens mij ANUBIAS HETEROPHYLLA niet zekere welke soort

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Vreemde Dood

Bericht door Erik1974 »

1 nachtje spoelen is i.i.g. niet genoeg. Je moet de planten minstens 5 dagen spoelen (liever een week). Dus plant in een emmer en elke dag het water volledig vervangen.
Dat alleen garnalen en slakken dood zijn gegaan zegt al genoeg lijkt me.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Spekjes
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 nov 2015 22:55
Locatie: Zoetermeer

Re: Vreemde Dood

Bericht door Spekjes »

oké zal het 5 dagen laten weken en verversen en ook deze week totaal 100 % aquarium water verversen.
Ik ben een beginner met garnalen, en vroeg nog aan het winkel personeel van welke planten garnalen lekker vinden etc.. zei er niet bij dat er slakkenmiddel op zat of zo...

Zullen deze maatregelen genoeg zijn om over circa 1 week een nieuwe colonie te introduceren?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Vreemde Dood

Bericht door Erik1974 »

Heb je nog vissen in de bak? Ik zou dan niet 100% verversen eigenlijk, dat vinden ze niet zo prettig. Je kan beter over kool filteren (ik weet niet hoe lang, maar daar krijg je vast nog wel antwoord op) en dan na een tijdje opnieuw beginnen met garnalen introduceren.

En garnalen eten trouwens niet je planten op, het liefst hebben ze flink wat mos om in te schuilen, vergeet ook niet om herfstblad van beuk en eik of catappa blad in je bak te doen, dat vinden ze lekker. Wel het blad van de boom plukken, op een hoogte waar er geen honden overheen hebben kunnen plassen (alleen de volledig bruine bladeren) en niet langs een weg plukken i.v.m. uitlaatgassen, roetdeeltjes enz.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Spekjes
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 nov 2015 22:55
Locatie: Zoetermeer

Re: Vreemde Dood

Bericht door Spekjes »

ja heb nog bijlzalmpjes algeneters en 2 karperzalmpjes. Ik ga dan maar is over kool filteren haha.. en gewoon normale ververs ritueel.

ja ik snap dat ze de planten zelf niet opeten maar wel dode resten en het geen wat op de plantjes leeft aangezien de plant een groot blad heeft, dacht ik dat ze lekker konden grazen.

Ik heb een rode lotus, lage gras, rode stengel plant, javamos en nog eentje
Deze kwamen allemaal van een andere winkel waar blijkbaar geen slakkengif wordt gebruikt.

Ik vroeg me af als ik de juiste boom heb gevonden, moet je de bladeren dan laten drogen op een hoge plek tot ze bruin zijn? of geel? en eventueel wassen?

alvast heel erg bedank met helpen uitvogelen van het moordende garnalen probleem. :lol:

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Vreemde Dood

Bericht door Erik1974 »

Gewoon de bruine bladeren van de boom plukken ver weg van verkeer e.d. Als er nog groen in zit laten hangen, je merkt het vanzelf, de bruine bladeren komen al los als je ze amper aanraakt. Eikenblad heeft ook nog een licht zurende werking, beukenblad heeft dat niet. Ik zie bij mij ook dat eikenblad langer blijft liggen dan beukenblad. Beukenblad is zachter en wordt dus sneller opgegeten :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Spekjes
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 nov 2015 22:55
Locatie: Zoetermeer

Re: Vreemde Dood

Bericht door Spekjes »

Oke super, nog een idee hoe ik de bladeren maanden kan bewaren dacht zelf aan zakjes luchtdicht met geen vocht erin. aangezien ik ze alleen kan voeren met een klein beetje vlokvloer en groentes zijn de bladeren echt een super idee aangezien dit niets kost :mrgreen:
toen mijn eerst kolonie garnalen nog leefden gaf ik ze een sneetje gekookte peen helaas lieten ze het liggen.

BTW ik heb van die teststripjes van tetra zijn niet echt acuraat naar mijn geloof er zat gister dus blijkbaar chloor in dus aquasafe gebruikt en het is weer safe zou kunnen dat het een vaal stripje was.

voorheen heb ik dus ook aquasafe gebruikt van tetra en toen ik het in mijn aquarium mengde leken de garnalen weer even normaal te doen.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Vreemde Dood

Bericht door Erik1974 »

Ik bewaar ze in een ijsbakje of een plastic tas, luchtdicht is echt niet nodig hoor, ze blijven gewoon goed (zelfs na een jaar nog).

Vreemd dat je chloor meet in je bak, dat zit niet in ons leidingwater. Hou het even in de gaten zou ik zeggen, garnaaltjes vinden dat i.i.g. niet fijn.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Spekjes
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 nov 2015 22:55
Locatie: Zoetermeer

Re: Vreemde Dood

Bericht door Spekjes »

Een update: Ik heb de plant met hoogstwaarschijnlijk met slakkengif toch maar niet terug gezet in mijn aquarium.
volgens diverse mensen zou ik nu weer garnalen kolonie kunnen introduceren aangezien ik een week op kool heb gefilterd en wat water heb ververst 50% afgelopen week en totaal 150% over de afgelopen 2 weken. ik ga morgen nog een laaste 25% verversen en dan zou er geen slakkengif in meer kunnen zitten. of minimaal.

iemand nog advies hierover (te snel, of het kan) :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Garnalen”