Nieuwe vissen preventief in quarantaine

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Irshad
0-200
0-200
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2014 23:04

Nieuwe vissen preventief in quarantaine

Bericht door Irshad »

Ha Forumleden,

Zetten jullie nieuwe vissen eerst in een quarantainebak ter preventie?
Waarom wel of waarom niet?

Heb nu een Juwel Rio 125 en ben van plan om een tweedehands aqua 40 bakje aan te schaffen om bijvoorbeeld nieuwe vissen te acclimatiseren of te gebruiken wanneer ik zieke visjes heb..

Zetten jullie zieke vissen in (diezelfde) quarantainebak?
Juwel Rio 125

Gebruikersavatar

ben85
200-400
200-400
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 mei 2013 20:21
Locatie: grootebroek

Re: Nieuwe vissen preventief in quarantaine

Bericht door ben85 »

Ik doe het niet je ziet wat je koopt toch al kan je veel bacteriele ziektes niet zien toch zie je vaak wel aan de vissen in de bak hoe ze op kleur zijn en hoe ze zich gedragen daaruit kan je al heel veel opmaken.
Maar daar in tegen is ze een tijdje in quarantaine houden natuurlijk zeker niet verkeerd.

Voor zieke vissen die je al hebt is zo extra bakje natuurlijk ideaal dan hoef je niet al je vissen garnalen etc bloot te stellen aan de medicijnen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Irshad
0-200
0-200
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2014 23:04

Re: Nieuwe vissen preventief in quarantaine

Bericht door Irshad »

Ok, ik wil het ook puur doen om voorzorgsmaatregelen, aangezien ik niet goed voorbereid te werk ging in het verleden. Heb nu ook een grotere bak en daarom wil ik zo voorzichtig mogelijk te werk gaan, vandaar de quarantainebak.

Hoe groot de quarantainebak is, hangt uiteraard af van de vissen die je hebt/wilt en ook is de beschikbare ruimte in huis niet geheel onbelangrijk. Dat wetende vraag ik me af welke bak geschikt is voor mij. Ik ben van plan om mijn Rio 125 te voorzien van 1 of 2 scholen, wat bodemkruipers en wellicht een harem.

Nu is een school van 10 (wat kleinere) vissen makkelijk te doen in een Rio, maar geldt dit ook wanneer ze bv. in een aqua 40 of een aqua 30 guppy kit quarantainebak zitten?

In de winkels waar ik tot nu toe ben geweest leven de diertjes ook vrij dicht op elkaar in de bakken. Vaak zelfs zonder planten, grind en ander decoratie materiaal. Meestal zit er alleen een filterpomp en een luchtpomp in de bak.
Is dit ook voor mij een goede opstelling voor de quarantainebak qua grootte en inhoud?

Ik denk zelf dat de aqua 30 of 40 wel geschikt is voor bv. een zieke vis die je al in je bak hebt, maar voor een nieuwe school twijfel ik over de grootte van de bakken.
Juwel Rio 125

Gebruikersavatar

agnes
1000+
1000+
Berichten: 2197
Lid geworden op: 24 sep 2011 23:16

Re: Nieuwe vissen preventief in quarantaine

Bericht door agnes »

Ik doe nieuwe vissen de eerste 2 weken wel in een quarantaine bak. Ik kan de visjes zo beter in de gaten houden, en omdat het in de quarantaine bak rustig is kunnen ze ook bijkomen van de reis stress. Ook wen ik de visjes daar heel langzaam over naar de waterwaarden van de bak waar ze uiteindelijk in gaan.
groetjes Agnes

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Irshad
0-200
0-200
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2014 23:04

Re: Nieuwe vissen preventief in quarantaine

Bericht door Irshad »

agnes schreef:Ik doe nieuwe vissen de eerste 2 weken wel in een quarantaine bak. Ik kan de visjes zo beter in de gaten houden, en omdat het in de quarantaine bak rustig is kunnen ze ook bijkomen van de reis stress. Ook wen ik de visjes daar heel langzaam over naar de waterwaarden van de bak waar ze uiteindelijk in gaan.
Is je Q-bak even groot als je show aquarium? Waarom of waarom niet?

Ik heb nu een 125 liter bak en denk eraan om een 20 liter bak aan te schaffen als Q-bak.
Is deze Q-bak wel geschikt voor een schooltje?
Juwel Rio 125

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Nieuwe vissen preventief in quarantaine

Bericht door stylz »

Ik gebruik geen Q bak, visjes worden in de winkel beoordeeld op gezondheid voor de koop, ja en heb ik het dan verkeerd gezien dan heb ik pech, maar moet zeggen ziektes heb ik eigenlijk nooit op een enkele keer na vorig jaar.

Overwennen doe ik zo kort mogelijk, het temperatuurs verschil waar de winkels voor waarschuwen is onzin daar kunnen visjes goed tegen, watersamenstelling m.n. pH kan ff lastig zijn.

Een Q bak geeft in mijn ogen alleen maar extra stress en stress is eigenlijk het grootste gevaar voor je visjes.
Een Q bak moet vrij leeg zijn of dingen bevatten die er makkelijk uit te halen zijn want anders kan je de visjes later niet uitvangen, overigens is de stress van het opnieuw uitvangen in mijn ogen vervelender voor de vissen dan direct over gaan.
Ze krijgen het dan wel een keer extra voor hun kiezen.
Daarbij moet een Q bak een gezonde bak zijn, dus eigenlijk planten bevatten en plenty schuilplaatsten anders maakt die de vissen alleen maar ziek.
echt praktisch is het ook niet stel je Q bak staat een maand leeg, je hebt een leuk schooltje visjes dus hup er in dan zit je in no time weer met een nitriet sprong, want je bacterien zijn inmiddels aangepast aan een lege bak.

Dus ik zie eigenlijk alleen maar argumenten om geen Q bak te nemen, leuke benaming overigens.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”