Vinrot betta?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Koen07
0-200
0-200
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 mar 2022 21:06

Vinrot betta?

Bericht door Koen07 »

Ik merkte 2-3 dagen geleden op dat mijn betta waarschijnlijk vinrot heeft. Ik zag dat zijn vin "gespleten" was en op die plek dus een soort van wondje. (Zie 1e filmpje)



https://youtube.com/shorts/PzCjGS3wMLw?feature=share



Vandaag heeft hij zijn eerste schuimnest gemaakt en hij eet ook steets goed. Maar het zwart/bruine wondje is nu doorzichtig/wit geworden. (Zie filmpje 2)



https://youtube.com/shorts/5BR1Us3Tqk0?feature=share



Kan iemand mij vertellen wat dit is en hoe ik het kan behandelen? Heb sinds het begin al een Capatta blad erin. Kan aquariumzout werken om het te genezen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vinrot betta?

Bericht door amber98 »

De rest van de vinnen zien er goed uit, alleen dat plekje niet. Normaal met vinrot zijn alle vinnen aangetast. Ik denk eerder dat deze bij beschadigd is, wellicht heb je scherpe decoratie in het aquarium? Het zijn vrij lompe vissen dus de vinnen kunnen al snel beschadigd raken. Beschadigde vinnen zijn wel gevoeliger voor vinrot. Catappa bladeren helpen vaak al goed. Als je elzenproppen hebt, kun je die ook toevoegen aan het water. Ik zou geen zout toevoegen aan het aquarium maar je kan wel even voor de zekerheid een paar dagen achter elkaar een zoutbadje geven. Je neemt dan een klein bakje, vult deze met aquarium water, lost er wat zout zonder jodium in op en zet de vis erin. Kijk goed naar je vissen, als hij direct als een idioot door het bakje gaat, direct terug in het aquarium zetten, dan is je dosering te hoog voor dit individu. Ook als de vis direct naar de bodem gaat en heel snel of juist langzaam ademt, terug naar het gewone aquarium. Als de vis redelijk normaal doet, kun je dit 5 of 10min volhouden en dan terug zetten. Dit dat bijv 3 dagen op rij volhouden. (Blijf wel die 5/10 min de vis in de gaten houden, vertrouw je het niet, direct terug zetten!) als je de vis in de gaten houden en op tijd terug zet, kunnen ze dit prima hebben. Heb dit al met vele gedaan en nooit uitval gehad. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Koen07
0-200
0-200
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 mar 2022 21:06

Re: Vinrot betta?

Bericht door Koen07 »

Bedankt! :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”