Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yanis
0-200
0-200
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 dec 2022 21:44

Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Bericht door Yanis »

Kan iemand mij uitleggen wat er gebeurd met mijn vissen ? Ik heb twee black molly's ik heb ze nu een week maar èèn black molly vertoon verlamming verschijnselen en daarna wou hij niet meer eten en daarna ging hij later ook nog dood en mijn tweede black molly gaat nu ook daarmee beginnen hij ligt nu vaker op de bodem en dat heb ik hem nog nooit zien doen. Kan iemand mij alsjeblieft helpen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Bericht door amber98 »

Ik heb je even een eigen onderwerp gegeven. Heb je toevallig foto’s of filmpjes van de vissen?

Hoelang draait het aquarium en wat zijn de waterwaardes?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yanis
0-200
0-200
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 dec 2022 21:44

Re: Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Bericht door Yanis »

Het aquarium draait nu al 2 weken en de waterwaarden zijn goed en ik heb geen filmpje van de vissen want ze zijn allebij al dood maar met mijn andere vissen gaat het wel goed

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Bericht door amber98 »

Hou je andere vissen goed in de gaten. De bacterieen zijn pas voldoende gegroeid nadat een aquarium minimaal 3 weken staat. Om deze reden word er ook geadviseerd pas na 3 weken vissen toe te voegen. In de tweede week komt meestal een nitrietpiek, hou dit in de gaten en ververs direct een groot gedeelte van het water zodra vissen raar doen of keet dagelijks je waterwaardes! Laat het filter zoveel mogelijk met rust (niet uitspoelen of vervangen)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yanis
0-200
0-200
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 dec 2022 21:44

Re: Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Bericht door Yanis »

Ik heb nog een vraag ` ik heb ook een guppy maar opeens is zijn bovenin hellemaal samengeknepen weet u wat de oorzaak is
Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Bericht door amber98 »

Ik denk de waterwaardes, direct even meten of anders sowieso 50% water verversen. Samengeknepen vinnen kan veel betekenen, maar is nooit positief. Hoeveel liter is het aquarium waar ze inzitten?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yanis
0-200
0-200
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 dec 2022 21:44

Re: Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Bericht door Yanis »

30 liter aquarium en mijn guppie zwemt nouwlijks op dit moment
En als ik het water voor 50% ververs moet ik dan gewoon de helft eruit halen en kraanwater er weer in doen?
Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yanis
0-200
0-200
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 dec 2022 21:44

Re: Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Bericht door Yanis »

Meer info op mijn guppie.
Hij valt de hele tijd naar de bodem
Hij zwemt nouwlijks
Wil niet meer eten
En hij bots overall tegen aan als hij zwemt

En niks van dit was 2 dagen geleden

Ik denk dat hij binnenkort sterft 🥲
Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yanis
0-200
0-200
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 dec 2022 21:44

Re: Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Bericht door Yanis »

De guppy is dood
Afbeelding

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Bericht door Muppet1987 »

Ik vrees dat er een nitrietpiek in je bak zit. Nu eerst die 50% water eruit halen en weer aanvullen met kraanwater, zoveel mogelijk op temperatuur.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Bericht door amber98 »

Helaas is 30L niet groot genoeg om vissen in te houden. Pas vanaf 60L zijn de waterwaardes op orde te houden met vissen. Ook zie ik op de foto een ancistrus(?) en deze word echt te groot en te vervuilend voor zo’n klein aquarium. Voor nu heel veel water verversen. Liefst dagelijks 50%. Inderdaad helft van het water eruit halen en aanvullen met kraan water wat niet al te koud is. Zodra de vissen enigszins wat stabiel gedrag vertonen, raad ik je aan te gaan kijken naar een groter aquarium, anders blijf je deze problemen houden. Vul het aquarium tot aan de rand van de deksel (zodat je de waterlijn niet meer ziet) dat scheelt je weer een beetje extra water ;) hou het dagelijks 50% water verversen het liefst zeker 1 week vol.

De plant die je rechtsvoor en rechts achter hebt staan, direct eruit halen. (Met het wit in de bladeren) dit zijn namelijk geen planten die onder water overleven en daardoor gaan rotten, dit geeft extra belasting op de waterwaardes. Volgende mij staat er in het midden zo’n zelfde als rechtsvoor, met dat geel gestreepte blad.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Bericht door Muppet1987 »

Nu je het zegt over die planten Amber, dat is Graslelie! Die hangt bij mij bóven het aquarium en mag er inderdaad niet in!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yanis
0-200
0-200
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 dec 2022 21:44

Re: Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Bericht door Yanis »

Maar die planten stonden ook onderwater in de winkel en daar hadden ze niks over gezegd maar
Ik moet nu dus elke dag voor een week lang het water voor 50% verversen en dat over die algen eter hadden ze ook niks over gezegd en wat moet ik nou met die algen eter doen wel bedankt voor alle info + ze zijden dat ik na en anderhalve week al vissen in kon doen. Dit vindt ik erg slordig van de dieren winkel😠

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yanis
0-200
0-200
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 dec 2022 21:44

Re: Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Bericht door Yanis »

Het Ziet er nu zo uit en er zaten trouwens drie van die planten erin die er niet in mochten en die stonken super erg toen ik ze eruit haalde
Afbeelding

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Bericht door Muppet1987 »

Oh je bent niet de enige die blind op het ‘advies’ van dierenwinkels vertrouwd hoor! De meeste mensen die met een aquarium starten trappen daar in. Je moet weten: zulke winkels willen alleen maar geld verdienen. Vissen gaan snel dood, want niet geschikt voor je bak of te vroeg erin gezet, dus je komt weer terug om nieuwe te kopen….echt heel naar als dat je overkomt. Goed dat je de graslelie verwijderd hebt hoor! Dat ze stinken is puur het rottingsproces, omdat ze boven water thuis horen.

Ik heb wat tips voor je:
- de algeneter moet er zo snel mogelijk uit. Ik zou hem niet eens via marktplaats proberen te verkopen, maar terugbrengen naar de winkel. Dan geef je maar aan dat ze je verkeerd geadviseerd hebben!
- een aquarium áltijd 3-4 weken in laten draaien, met veel planten en dus zonder vis. Nooit al na 1,5 week. Hoe durven ze het te adviseren…
- nu mis je een boel planten. Ik zou kijken of je ergens een bosje of twee waterpestplantjes kan krijgen. Deze groeien snel en heb je nu ook wel nodig.
- wat Amber ook zei: eigenlijk moet je een grotere bak. Deze is wel geschikt voor garnalen en/of sierslakken.
- mijn belangrijkste advies: zoek een andere winkel. Bij voorkeur een speciaalzaak. En anders kan je hier op het forum elke vraag stellen die je maar wilt. Wij helpen je op weg!

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”