ik hoop dat ik me vergis

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Borgteran
0-200
0-200
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 nov 2021 12:22

ik hoop dat ik me vergis

Bericht door Borgteran »

Hoi, op een van mijn Danio's zie ik 1 stipje, eentje en ook nog niet eens echt wit. De schrik slaat mij om het hart als ik denk aan witte stip. Zoals te doen gebruikelijk zie ik zoiets terwijl ik er morgen absoluut niets aan kan doen. ( De aquariumpomp begeeft het ook al twee jaar de dag voor kerst). Zijn mijn alarmbellen terecht of moet ik wachten totdat het zich duidelijker manifesteert en geldt 1 stip is nog geen witte stip? Ingrijpen houdt natuurlijk ook een risico in. Een foto kan ik niet bijleveren, de Danio werkt niet echt mee.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6239
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: ik hoop dat ik me vergis

Bericht door amber98 »

1 stop zegt niet veel, dat kan vanalles zijn. Je kan een foto maken zodat we de stip kunnen beoordelen. Als je de temperatuur een paar graden warmer zet, verhelpt dit ook vaak al witte stip.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Borgteran
0-200
0-200
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 nov 2021 12:22

Re: ik hoop dat ik me vergis

Bericht door Borgteran »

Dag Amber, klopt. Het is ook niet logisch want ik heb al in geen tijden nieuwe vis of planten aangeschaft. Ik ga er morgen nog eens goed voor zitten. 1 van de Danio's is niet gezond, dat zag ik vandaag aan het zwemmen en het buikje, maar voordat ik hem kon isoleren is hij verdwenen. Jammer. Ik denk ook dat het wijs is weer vaker het water te gaan verversen. Omdat ik streef naar een aquarium waarbij ik zo min mogelijk ingrijp (low-tech) en waarbij ik het aquarium als ecosysteem laat draaien ben ik wellicht te ver hierin door geschoten. Als er geen overmatige algengroei is wil dat natuurlijk niet zeggen dat de waterkwaliteit in alle opzichten goed is.

Een ander punt is dat een Danio een hondenhaar heeft opgegeten. Hij steekt er aan de voor en achterkant uit. Als het aan een kant is weet ik wat ik moet doen. Hier moet ik even over nadenken. Als je een tip hebt graag. (Samojedenhaar, dun lang). Voor nu denk ik dat ik hem aan de voorkant moet zien af te knippen. Wordt nog een hele klus.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6239
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: ik hoop dat ik me vergis

Bericht door amber98 »

Weet je zeker dat dit een haar is? Vissen zijn normaal niet zo dom om zoiets naar binnen te werken. Als je voorzichtig bent kun je vissen met natte handen vastpakken (alleen doen als het echt nodig is)

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2013
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: ik hoop dat ik me vergis

Bericht door Muppet1987 »

Ik zie dat beeld ook echt niet voor me. Klinkt inderdaad niet heel waarschijnlijk, maar ja, je hebt maar één dom exemplaar nodig…

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Borgteran
0-200
0-200
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 nov 2021 12:22

Re: ik hoop dat ik me vergis

Bericht door Borgteran »

De haar is opgelost! Hij is er vanzelf uitgekomen. Gelukkig. Ingrijpen doe ik liever niet ivm risico op beschadiging maar ik heb het al wel eens succesvol gedaan. Ja het is een echte honden Samojedenhaar. Ik herken hem uit duizenden. Ik ben er erg zorgvuldig mee maar blijkbaar vliegt er toch af en toe eentje in. Ze zijn lang, dun en met een slag. De zieke Danio heb ik verlost uit het lijden. Tot mijn schrik zag ik gisteren een minuscuul plastic stukje wat van een plastic zeef was losgelaten bij het water verversen. Dat kan de reden zijn geweest van het ziek worden. De zeef ligt nu in de vuilnisbak. Dank voor jullie meedenken bij de belevenissen! Ik heb nog een vraag over watertesten en een alg maar die stel ik wel in de bijbehorende rubriek.

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”