Zwarte tetra gewond met pluizig spul: in quarantaine of niet?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
rasbora98
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 okt 2020 23:25

Zwarte tetra gewond met pluizig spul: in quarantaine of niet?

Bericht door rasbora98 »

Hey allemaal!

Ik schrijf deze post omdat ik en mijn huisgenoten ons erg zorgen maken over een van onze zwarte tetras. Vijf dagen geleden trof ik haar aan tussen de behuizing van het filter en het glas. Ze was gewond, maar zwom verder wel vitaal rond en we besloten het een beetje in de gaten te houden maar haar niet te verplaatsen om stress te voorkomen. In het aquarium zitten verder geen agressieve soorten, en ze eet in principe goed.

Vandaag, op dag 5, zijn de meeste wonden goed genezen behalve de (vrij grote) wond op haar flank. We hebben gezien dat er een soort wit, pluizig en draadachtig spul op of uit de wond groeit. Nu zijn we dus bang dat dit een bacteriële- of schimmelinfectie oid is.

Het was moeilijk om goed vast te leggen op camera maar hopelijk is het zo een beetje goed te zien (goed inzoomen, sorry!)
Dag 1:
Afbeelding

Dag 3:
Afbeelding

Dag 5:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We vragen ons nu af wat de beste manier is om dit te behandelen:
- Is het verstandig om haar in quarantaine te plaatsen? Ik heb nog een 15L aquarium staan (draait al een jaar, maar is de afgelopen 2 maanden leeg geweest, met alleen nog grind, verwarming en klein filter). Is het verstandig om haar daar naartoe te verplaatsen of geeft dat alleen maar extra stress?
- Ik las op een ander forum over zoutbaden. Is dit aan te raden? Verder heb ik vooral veel advies gezien om dagelijks 30% van het water te verversen, lijkt me opzich dat dat geen kwaad kan.
- Ik heb ook allerlei narigheid gelezen over columnaris. Als dat is waar we hier mee te maken hebben dan vind ik dat wel zorgelijk... iemand die het herkent?

Alvast bedankt allemaal, en een gelukkig nieuwjaar nog!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zwarte tetra gewond met pluizig spul: in quarantaine of niet?

Bericht door amber98 »

Oei dat is niet goed. Ik zou het gokken op een bacteriële infectie met bijkomende schimmel. Het beste dan de hele bak behandelen.

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”