Even wat duidelijkheid voor mezelf mbt ziektes

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Neveah
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 mar 2020 19:10

Even wat duidelijkheid voor mezelf mbt ziektes

Bericht door Neveah »

Hoii!

ik zit even een klein beetje met mijn handen in het haar. Ik zal mijn verhaal even proberen chronologisch en beknopt te vertellen:

- 3 weken terug een 70 en 30 liter aquarium in laten draaien, beide 60 liter capaciteit filters, de grote met verwarming de kleine zonder (de verwarming overleed). Beiden met voedingsbodem voor planten, planten erbij. De grote gedecoreerd met ik vermoed gekookt hout en lavastenen. De kleine heb ik hout voor gekocht (vermoed niet gekookt daar er makkelijker iets glazigs op groeit of los komt uit het hout op plekken waar het 'gebroken' is). Tevens een middeltje gebruikt voor het starten van een aquarium (bacteriën) en voeding voor de planten toegevoegd.

- Ik had al begrepen dat mijn viskennis van 15 jaar terug niet meer van deze tijd was, dus naar de lokale dierenwinkel gegaan om kennis op te doen. Het was geen probleem om na 1,5 week vissen zoals guppen, kardinaaltetra, platy's en zwaarddragers erin te doen. Nu wil ik een guppystam gaan 'kweken', geen dierenwinkelguppen, dus ik ben naar huis gegaan met 6 kardinaal tetra, 3 zwaarddagers (1 man 2 vrouwen) en 4 albino pleco's (3 cm elk) daar het groepsdieren zijn.

- Tsja, thuis aangekomen visjes in het grote aquarium gedaan, rustig laten wennen aan de waterhardheid, los gelaten en gaan genieten. Eerst nog maar even me verder verdiepen in de vissoorten die ik had gekocht. Verkeerd geïnformeerd dus. Pleco's zijn helemaal geen groepsdieren, iets wat ik wist, maar dus werd overtuigd door de dierenwinkel dat mijn kennis daarin incorrect was. Kardinaal tetra's hadden ook helemaal niet in mijn 70 liter aquarium gemogen, die is immers te klein, en het had toch ook een grotere groep moeten zijn, niet de 6 die me aangeraden werden ivm het formaat van mijn aquarium. Ik voelde de bui al hangen dus ben de vissen beter gaan bestuderen, in de dierenwinkel was slecht licht. Ja hoor, witte stip op de tetra's, die gelijk uitgevangen en in het onverwarmde 30 liter aquarium gezet, puur uit nood. Terug gegaan naar de dierenwinkel (zonder vissen) die nemen ze niet terug en ik moest maar exit kopen. Heb ik van ellende gedaan, maar daar kom ik natuurlijk nooit meer.

- Vervolgens bevalt 1 van mijn platy's, dezelfde dag nog. Kort daarop vormt zich een bobbel onder haar buik, ze zwemt echter nog vrolijk rond, eet en poept. Geprobeerd advies te vragen hier maar er is geloof ik wat fout gegaan ergens, maar in ieder geval, de volgende dag was ze dood. Ik vermoed dat er jongen vast hebben gezeten ofzo? Kan gebeuren, maar doet me toch afvragen of een dierenwinkel uberhaupt zwangere vissen moet willen uitvangen voor verkoop.
Afbeelding

- De man van het stel is waarschijnlijk in het proces van loslaten tegen mijn lavastenen gekomen of ik moet echt stekeblind zijn geweest bij de dierenwinkel, want de volgende dag zag ik dit op zijn lichaam:
Afbeelding
Het zit er nu nog steeds, ik hoopte dat het zou helen maar hij zit inmiddels ook onder de witte stip terwijl de vrouwen (heb er 1 bij gehaald omdat het overgebleven vrouwtje steeds bijna de bak uit werd gejaagd door meneer) kerngezond zijn en de vele jongen die er inmiddels in de bak zitten gaat het ook goed mee.
Meneer zet zijn rugvin nu nog amper op, hij eet wel, maar verschuilt zich niet echt, blijft een beetje in de bak hangen en ik zit me af te vragen of het tijd is om hem uit zijn lijden te verlossen of dat dit toch nog goed gaat komen.

- Als kers op de taart: Ik heb gisteren een verwarming in het 30 liter aquarium gezet voor de tetra's die daar nog steeds in quarantaine zitten. Vanmiddag waren ze nog lekker vlot en deden hun ding, stip was ook verdwenen, ze zaten enkel nog apart omdat ik de jonge zwaarddragertjes ietsjes groter wilde laten groeien, zag wel dat 1 wat wits op zijn rug had zitten. Die was 3 uur later dood. Nu zijn de andere neon tetra's ook lethargisch, reageren nergens op en eten niks. Water termperatuur is 24 graden, de waterwaarden (getest dmv een teststrip) zijn perfect en onverandert sinds het begin van deze escapade.

Al met al een slechte start door slecht advies en zieke vissen bij een dierenwinkel vandaan. Ik heb een paar concrete vragen:
- Wat is er aan de hand met de tetra's? Waarom nu ineens en zonder verwarming niks aan de hand en zelfs aan de beterende hand?
- Wat moet ik met mijn zwaarddrager man aan?
- Ik ben me bewust van de witte stip cyclus, ik geef nu 1,5 week preventief exit om die rotzakken in hun kwetsbare stadium te pakken te krijgen. Dit heeft gewerkt bij de tetra, maar waarom niet in het 70 liter aquarium? Ik weet dat witte stip de zwakke en gestresste vissen pakt, maar waarom toch nog na 1,5 week exit?
- Is Exit een antibioticum? Wanneer moet ik er echt mee stoppen? In acht nemend dat mijn zwaardman nu toch nog witte stip heeft.
- Wat was er mis met de zwaarddrager dame? Is dit het gevolg geweest van stress? Of was dit domme pech?
- Wat is er aan de hand met mijn zwaarddrager man? Inderdaad gestoten of heb ik echt zo scheel gekeken?

Hopelijk kunnen jullie mij wat verder helpen. Ik heb vroeger aquaria gehad en los van een kapot filter tijdens een vakantie heb ik nooit problemen gehad en altijd met veel plezier wat makkelijke visjes gehouden, maar dit is wel andere koek. Het is dat ik kan genieten van de kleine zwaarddragertjes, anders had ik het al wel weer voor gezien gehouden.

Bedankt voor het lezen! Tips die niet gerelateerd zijn aan ziektes, of verwijzingen voor onderhoud of wat dan ook zijn meer dan welkom!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Even wat duidelijkheid voor mezelf mbt ziektes

Bericht door amber98 »

Heel vervelend dat je zo veel slecht advies hebt gekregen. Anderhalve week is ook veel te kort, de winkel heeft duidelijk geen kennis van zaken of verkoopt graag.

De cyclus van witte stip gaat veel sneller met hogere temperaturen, sommige mensen zeggen zelfs dat je de temperatuur naar 28/29 graden moet opdraaien om ervan af te komen.. je moet altijd de bijsluiter volgen bij medicatie, nooit te lang blijven gebruiken! Dan bouwt de ziekte of parasiet resistentie op.

De situatie van de zwaarddrager man, zul je zelf moeten aankijken, het ziet eruit alsof hij alleen een soort litteken heeft, maar als hij echt bijna geen leven meer heeft, dan kun je er beter een snel einde aan maken. De vrouw, geen idee..

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Even wat duidelijkheid voor mezelf mbt ziektes

Bericht door Muppet1987 »

Wat heftig joh! Ik leef met je mee. Advies geven kan ik verder niet. Alleen, net wat Amber zegt, 1,5 week is echt te kort. Je kan beter 4 weken aanhouden, maar daar heb je nu niks meer aan...😉 als alles komt te sterven, zou ik gewoon opnieuw beginnen geloof ik. En dan die 4 weken aanhouden. Misschien komt die nitrietpiek ook nog....

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Neveah
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 mar 2020 19:10

Re: Even wat duidelijkheid voor mezelf mbt ziektes

Bericht door Neveah »

Heyy,

bedankt voor de lieve reacties, de tetra's zijn inmiddels allemaal te komen overlijden, (bovenstaand bericht is 3 of 4 dagen oud ivm dat ik nieuw ben). De volgende dag werden de andere tetra's kleurloos en de 1 na de ander begon vertikaal rond te zwemmen, klem te zitten in de planten en ondersteboven rond te zweven. Ik heb er toen een eind aan gemaakt. Het water was verder wel goed en de pleco die in de bak zit doet het nog steeds prima.

Q: Ik heb albino pleco's, kunnen ze witte stip krijgen? Ik weet namelijk niet of ik hem veilig terug in de gezelschapsbak kan zetten).

Ik heb inderdaad de temperatuur omhoog gegooid om de cyclus van de witte stip te versnellen en heb constant exit gegeven (1,5 week lang). Ik ben er inmiddels mee gestopt omdat het duidelijk geen effect had op de man zwaarddrager, die vanmiddag het loodje heeft gelegd. Jammer, het was een leuk ding, kwam gelijk vanaf het begin elke keer naar het raampje toe als ik zat te kijken en vertoonde elke keer een show, stak zijn vin hoog op enzo terwijl hij me bestudeerde, was wel vermakelijk. Voel me nu eigenlijk een beetje schuldig dat ik niet eerder heb ingegrepen.

Q: Ik heb nu nog 2 vrouwelijke zwaarddragers, die maken het goed en een stuk of 25-30 jongen, een stuk of 10 van de eerder overleden vrouw en een stuk of 20 van het nieuwe geïntroduceerde vrouwtje. Even los van het feit dat ik geen flauw idee heb wat ik met al die jongen aan moet binnenkort, ik weet dat zwaarddragers groepsdiertjes zijn. Moet ik er nou nog 1 bij halen (bij die afknapper van een dierenwinkel) of kan ik ze zo laten?

Q: Ik vraag me af of de nitrietpiek nu gaande is in de bak met de zwaarddragers, deze is borderline goed en met 1/4e waterwissel geen verbetering. Vissen maken het goed en is nu 3 dagen gaande zonder verandering (geen verbetering en geen verslechtering). Hoe verloopt zo'n piek normaal gesproken? Is dat 1 dag een grote piek? Of meerdere dagen? Of verloopt het meer als een golfje (zoals ik nu zie). Ik heb planten erin zitten en een filter, tsja... Nieuwe filter, heb de zwarte spons eruit gehaald omdat ik dacht dat dat de actieve kool was, maar volgens mij zijn de korreltjes dat die ook in de filter zitten :/. Dus nu zitten er alleen korrels in (die als het goed is inmiddels hun werking moeten hebben verloren, maar laat ze toch zitten voor eventuele bacteriën) en daarboven filterwatten die ik elke 2 weken verwissel.
Als ik binnenkort kan maar even keramiek halen en nog iets wat beter geschikt is.

Ik vind het zo gek dat het jonge spul het zo goed doet, maar een paar volwassen tetra's massaal het loodje leggen ondanks dat ze geen witte stip meer hebben en het in de koude bak eerst heel goed deden. De waarden, filter en temperatuur van beide bakken zijn ook precies hetzelfde. Het enige verschil is dat in de bak van de tetra's geen lavasteen zit en een ander soort aquariumhout.

Nouja, frustratie alom, maar ik kan gelukkig nog genieten van het kleine spul!

Q: Zijn er andere locaties waar ik jonge zwaarddragers kwijt kan? De enige dierenwinkel met aquaria hier in de buurt wil ik ze niet naartoe brengen ivm mijn ervaringen met hun eerder.

Bedankt voor het lezen en voor de reacties!

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Even wat duidelijkheid voor mezelf mbt ziektes

Bericht door Neil »

Even over je filter.

Wat voor filter is dit?
Zit het in een Juwel aquarium of van een ander merk?
Vaak is het zo dat sponzen die zwart zijn als het ware gedrenkt zijn in actieve kool.
Je filter vulling vaak wisselen voor nieuwe (watten) kun je beter niet doen.
Je kan dit gedeeltelijk wisselen voor nieuwe of wat ik doe is dit een beetje uitspoelen. Hiermee houd je bacteriën in je filter en de werking van het filter intact.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Neveah
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 mar 2020 19:10

Re: Even wat duidelijkheid voor mezelf mbt ziektes

Bericht door Neveah »

Hey Neil,

het zijn splinternieuwe VidaXL filterpompen. Ik heb inderdaad onderweg wat fouten gemaakt.
Toen ik exit begon te gebruiken heb ik de zwarte filter eruit gehaald, in de veronderstelling zijnde dat dit actieve koolfilter is. Niet wetende dat de korreltjes die er ook in zitten (en die ik er nog niet uit heb kunnen krijgen) misschien wel die actieve kool konden zijn (of beiden). Weet jij dat toevallig? Ik krijg de cardridges er niet uit dus ik kan niet zien wat het is, ik weet dat het korrels zijn omdat het rammelt.

Ik heb de normale filterwatten eruit gehaald omdat de filters bijna niet meer circuleerden, dat lijkt me ook niet de bedoeling, maar bij nader inzien had ik beter maar een deel van de watten kunnen vervagen, want de waterkwaliteit is er niet op vooruit gegaan (ik kan niet zeggen dat er nitraat/nitrietpiek is, maar het is borderline goed en sta om de dag 20 liter te verversen op het moment).

Hoe krijg ik die korrels eruit en welke watten kan ik er het beste in doen?
Ik begreep al dat bovenin normale filterwatten voor het gruis het beste is, daarna iets van keramiek en helemaal onderin een groffe spons, welke is dan aan te raden? Ik durf me bijna niet meer te laten adviseren door die dierenwinkel hier...

Hoe lang duurt het voordat de bacteriën zich in de filter hersteld hebben?

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Even wat duidelijkheid voor mezelf mbt ziektes

Bericht door Neil »

De Vida XL filter. Wat ik hierover kan vinden is dat het kleine filters zijn met pomp die in het aquarium onder gedompeld werken.
Als het koolstof is uitgewerkt dan moet je een nieuwe filter met pomp kopen?
Er zijn binnen filters waar je de schuimblokjes er makkelijk eruit kan halen. De schuimblokjes kun je gewoon iets uitspoelen.

Zelf heb ik gedraaid met een Superfish met gewoon de kale schuimfiltertjes. In dat bakje ging het gewoon goed.
Deze filters zijn niet bedoeld voor moeilijke vullingen zoals pijpjes enz.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Even wat duidelijkheid voor mezelf mbt ziektes

Bericht door Neil »

Hier een Eheim filter.
Filmpje over hoe en wat.
https://www.youtube.com/watch?v=0GeATV6FOdY

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Neveah
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 mar 2020 19:10

Re: Even wat duidelijkheid voor mezelf mbt ziektes

Bericht door Neveah »

Klopt inderdaad dat ze helemaal ondergedompeld moeten worden. Zou toch van den zotte zijn dat ik ze elke keer moet verwisselen? De bovenkant en de onderkant kan eraf, daarin kan ik watten verwisselen, maar de cardridge die in het midden zit (en waarvan ik niet precies weet wat erin zit) heb ik er nog niet uit kunnen krijgen, maar ik ben een kluns met techiek dus misschien ligt het aan mij.

Begrijp ik het goed dat in de VidaXL geen keramiek kan?
Het filter: https://www.vidaxl.nl/e/8718475856184/v ... NMEALw_wcB

Het nitraat en nitriet is vandaag omlaag gegaan dus ik denk dat de bacteriën zich hersteld hebben in het filter.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Even wat duidelijkheid voor mezelf mbt ziektes

Bericht door Neil »

Even voor de duidelijkheid.

Van de Vida XL kan ik geen documentatie vinden. Dus daarover kan ik geen oordeel geven.
Wel kan ik van een andere merk documentatie vinden en zo kan je zien hoe het kan werken.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Neveah
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 mar 2020 19:10

Re: Even wat duidelijkheid voor mezelf mbt ziektes

Bericht door Neveah »

Dank je, ik heb de video gekeken die je doorstuurde. Tis natuurlijk heel wat anders, maar wel verhelderend! Dank je!

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”