Vallen helena's mijn kuhlii's aan?!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Vallen helena's mijn kuhlii's aan?!

Bericht door Linda »

Echt hè!
Spijt van dat ik ze heb gekocht 😖

Ik kom trouwens een hoop Engelse topics tegen over helena's die (soms vissen en) garnalen jagen.... :nope:

Maar ondertussen wel mijn bak vol met baby puntslakken!!

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Vallen helena's mijn kuhlii's aan?!

Bericht door Muppet1987 »

Misschien zagen de kuhli’s dit niet aankomen en zijn ze daarom blijven zitten? Ik heb ook gelezen dat ze hele populaties garnalen uitgeroeid hebben....ik koop ze dit keer maar niet....😳 wel heel sneu voor jou. Hebben ze geen jongen zelf? Dat ze laten zien hoe te jagen? Beetje stom misschien, maar you never know...of ze gebruiken de puntslakjes als snack tussendoor...

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vallen helena's mijn kuhlii's aan?!

Bericht door amber98 »

Helena's eten 1 slak per dag, waarom zouden ze bij genoeg aanbod dan 2x achter elkaar kuhlii's doden?? Lijkt me wel heel heftig als ze deze daadwerkelijk vermoord hebben..

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Vallen helena's mijn kuhlii's aan?!

Bericht door Muppet1987 »

Ik heb geen idee joh! Ze schijnen ook met een paar een appelslak te kunnen overmeesteren. Ik kan me ook niet voorstellen dat er iets met die kuhli’s aan de hand was. Hoewel, ook dat weet je nooit.

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Vallen helena's mijn kuhlii's aan?!

Bericht door tobyderks »

Ik moet zeggen dat ik er ook ooit iets van gelezen heb. Volgens mij zat ik er ook eens aan te denken om helena's te nemen, maar toen las ik iets over dat de combinatie met bodemvissen niet altijd goed kan gaan. Vandaar dat ik se destijds niet heb genomen.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Vallen helena's mijn kuhlii's aan?!

Bericht door Muppet1987 »

Het schijnt dat zwangere kuhli’s die hun eitjes niet kwijt kunnen, ook sterven.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vallen helena's mijn kuhlii's aan?!

Bericht door amber98 »

Ik heb een paar filmpjes bekeken over hoe helena's te werk gaan en ze doden hun prooi niet. Ze beginnen simpelweg met het afscheuren van de huid, totdat het dier vanzelf dood gaat. Een gezonde vis zal dus naar mijn idee altijd kunnen ontsnappen. In ieder geval zou ik toch denken dat de kuhlii's ook wel wegzwemmen als hun huid eraf word getrokken. Prooien groter dan hunzelf (denk aan een appelslak) vallen ze alleen aan als ze echt honger hebben en met een grote groep zijn. Garnalen vallen ten prooi als een helena hem tegenkomt na het vervellen. Jonge dieren zijn natuurlijk ook nog erg zwak. Ze gebruiken dus geen gif of iets dergelijks. Je kuhlii had dus geen stuiptrekkingen, maar werd levend opgegeten.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Vallen helena's mijn kuhlii's aan?!

Bericht door Muppet1987 »

Ik dacht dat ze hun prooi verdoofden en vervolgens leegzogen? Aangezien ze, voor zover ik weet, geen tanden hebben?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Vallen helena's mijn kuhlii's aan?!

Bericht door Linda »

Ze verdoven inderdaad hun prooi... Datzelfde gif is verantwoordelijk voor het oplossen van de ingewanden zodat ze hun prooi helemaal leeg kunnen zuigen...

En de kuhlii zal inderdaad nog in leven zijn geweest toen ze begonnen te eten 😩
Arm beest..

Ze houden trouwens de prooi goed vast met hun snuit zodat ze niet meer weg kunnen komen (ik heb gisteren ook filmpjes zitten bekijken..)

Ik bedacht mij gisteren (voor mijn telefoon uitviel omdat hij leeg was terwijl ik een bericht aan het typen was.....) Dat ik al een hele poos een Helena heb. Die heb ik gekregen van een vriendin. Maar pas sinds die andere vier erbij zitten gebeurt dit.. Ik zie dan ook altijd de twee grootste zoals op het filmpje.
Teamwork?

Ik kijk het nog even aan, maar bij de eerstvolgende dode kuhli gaan ze eruit. Ik hoop nog steeds dat het stomme pech was een date de kuhlii's oud waren...

Wat ik me zojuist bedenk.. Het waren kuhlii's die ik al lang heb. Ze zijn het niet gewend dat er op ze gejaagd wordt. Ze zijn altijd veilig geweest in mijn bak dus misschien zijn ze wat goed van vertrouwen geworden?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vallen helena's mijn kuhlii's aan?!

Bericht door amber98 »

Nouja volgens de meeste filmpjes hebben ze dus helemaal geen gif. Ze houden de prooi vast met hun gewone lichaam en schuiven hun mond het huisje in om gewoon stukken huid er vanaf te scheuren. Dus er word niks verdooft of iets dergelijks. Ze hebben niks om gif mee in te brengen zoals ze het daar laten zien? Ik dacht dit ook altijd

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Vallen helena's mijn kuhlii's aan?!

Bericht door Muppet1987 »

Wat gek dat er zoveel tegenstellingen zijn dan! Ik lees namelijk alleen maar dat ze geen tanden hebben en slakken leegzuigen. 🤨 nou ja, het mag duidelijk wezen dat je kuhli het even heel erg vervelend gehad heeft....😳 en ik hoop met je mee dat het stom toeval is....cameraatje erop zetten ‘s nachts?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Vallen helena's mijn kuhlii's aan?!

Bericht door Linda »

Haha Camera erop ja, goed idee.😋
De Anentome helena jaagt op twee verschillende manieren op andere slakken. Ze kunnen zich ingraven in het substraat waarbij alleen de uitstulpende mond als een snorkel zichtbaar is. Als een andere slak langs komt wordt deze gegrepen door de Anentome helena. Bij de tweede methode jaagt de slaketende slak actief op andere slakken. Zodra de Anentome helena een andere slak heeft gevangen wordt een vloeistof geïnjecteerd bij zijn slachtoffer. Dit verlamt de prooi en lost de ingewanden van de slak op. De Anentome helena hoeft nu alleen de slak nog leeg te drinken.
Bron: https://www.aquainfo.nl/artikel/anentom ... ende-slak/

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vallen helena's mijn kuhlii's aan?!

Bericht door amber98 »

Ja ik weet het niet meer hoor... Op de filmpjes zie je echt dat ze met een zaagbeweging huid van de slak afscheuren en dat de slak ook gewoon nog een hele tijd beweegt.. Maar het blijft raar als ze kuhlii's doden terwijl ze genoeg voedsel hebben ? Raadseltje

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Vallen helena's mijn kuhlii's aan?!

Bericht door Muppet1987 »

Het is ook gewoon balen dat je daar waarschijnlijk nooit achter gaat komen. Hou ze maar in de smiezen, die horrorsnails...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Vallen helena's mijn kuhlii's aan?!

Bericht door Linda »

Ja ik ga ze inderdaad goed in de gaten houden.... Meer kan ik toch niet doen..

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”