Ziekte in mijn aquarium.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Ziekte in mijn aquarium.

Bericht door tobyderks »

Helaas heb ik net mijn andere honinggoerami moeten euthanaseren :( . De laatste tijd viel mij alleen op dat ze iets rustiger was, maar ze zwom ook gewoon door de bak heen en at gewoon mee. Vanochtend lag ze aan het oppervlak. Ze kon niet meer zwemmen maar ademde nog wel. Als ik haar onder water duwde, dreef ze zo weer naar boven. Toen heb ik dus besloten haar gelijk uit haar lijden de verlossen. Het gaat dus niet echt lekker met de beestjes hier....

Maar goed, nu zit ik met een klein probleem: de nieuwe bak? Want die bak is in principe gewoon gezond nu, en als er iets besmettelijks in de andere bak zit wil ik dat niet over brengen. Met de boraras lijkt echter niet mis te zijn. Ik heb er nog even veel als voor dat al deze ellende begon. Ik in de tussentijd ook geen cory's meer verloren. Wat denken jullie? Is het veilig om de vissen gewoon over te zetten over een paar weken? Of wat kan ik nu het beste doen?

Gebruikersavatar

Martine83
200-400
200-400
Berichten: 231
Lid geworden op: 26 jun 2017 09:43
Locatie: Drenthe

Re: Ziekte in mijn aquarium.

Bericht door Martine83 »

Wat rot dat je zoveel tegenvallers hebt en vissen verliest. :(

Sowieso zou ik de komende weken niets doen, behalve goed blijven waterwisselen, niet teveel voeren en zorgen dat de rust weerkeert. Niet teveel in de bakken rommelen. Als er in beide bakken geen vissen meer doodgaan of ziek worden kun je ze dan wel overzetten.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Ziekte in mijn aquarium.

Bericht door Muppet1987 »

Wat sneu van je goerami....hoe euthanaseren jullie vissen?

Gebruikersavatar

Martine83
200-400
200-400
Berichten: 231
Lid geworden op: 26 jun 2017 09:43
Locatie: Drenthe

Re: Ziekte in mijn aquarium.

Bericht door Martine83 »

Muppet1987 schreef: 28 jun 2018 13:02 Wat sneu van je goerami....hoe euthanaseren jullie vissen?
Ik gebruik er kruidnagelolie voor. Dat zou een pijnloze dood zijn. Goed mengen met wat water. En dan de vis erin.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Ziekte in mijn aquarium.

Bericht door tobyderks »

Martine83 schreef: 28 jun 2018 10:53 Wat rot dat je zoveel tegenvallers hebt en vissen verliest. :(

Sowieso zou ik de komende weken niets doen, behalve goed blijven waterwisselen, niet teveel voeren en zorgen dat de rust weerkeert. Niet teveel in de bakken rommelen. Als er in beide bakken geen vissen meer doodgaan of ziek worden kun je ze dan wel overzetten.
In de nieuwe bak zitten nog geen vissen. In de andere bak zaten 2 goerami's, 6 cory's en 15 boraras. Over de afgelopen 2 maanden zijn beide goerami's en 3 cory's gestorven. Met de boraras lijkt niks mis te zijn. Ik heb in ieder geval net een flinke waterwissel gedaan (60 tot 70 %).
Muppet1987 schreef: 28 jun 2018 13:02 Wat sneu van je goerami....hoe euthanaseren jullie vissen?
Ik ook met kruidnagel olie. Maar om er zeker van te zijn dat ze dood was, heb ik het bakje meer naar buiten genomen. Daar heb ik haar in een plastic zakje gedaan, krant er om heen gedaan (zodat ik het niet zag) en er een harde klap met een baksteen op gegeven. Het hele pakketje weggegooid zonder te kijken, dat zou ik niet aankunnen. Dit klinkt misschien nogal luguber, maar zo weet je 100% zeker dat de vis dood is. En daarbij gaat het erg snel. Sommige mensen euthanaseren hun vissen op die manier, zonder de kruidnagel olie. Ik vind dat toch te eng om te doen, als ze eerst in kruidnagel olie zijn geweest zijn ze meestal al dood of in ieder geval verdoofd.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Ziekte in mijn aquarium.

Bericht door Muppet1987 »

Wat verschrikkelijk!! 😱😱

Gebruikersavatar

Martine83
200-400
200-400
Berichten: 231
Lid geworden op: 26 jun 2017 09:43
Locatie: Drenthe

Re: Ziekte in mijn aquarium.

Bericht door Martine83 »

tobyderks schreef: 28 jun 2018 18:49
Martine83 schreef: 28 jun 2018 10:53 Wat rot dat je zoveel tegenvallers hebt en vissen verliest. :(

Sowieso zou ik de komende weken niets doen, behalve goed blijven waterwisselen, niet teveel voeren en zorgen dat de rust weerkeert. Niet teveel in de bakken rommelen. Als er in beide bakken geen vissen meer doodgaan of ziek worden kun je ze dan wel overzetten.
In de nieuwe bak zitten nog geen vissen. In de andere bak zaten 2 goerami's, 6 cory's en 15 boraras. Over de afgelopen 2 maanden zijn beide goerami's en 3 cory's gestorven. Met de boraras lijkt niks mis te zijn. Ik heb in ieder geval net een flinke waterwissel gedaan (60 tot 70%)
Excuus ik had de feiten niet helemaal op een rijtje. Als er over een paar weken niks ziek is kun je wel overzetten. Sowieso 1 soort per keer en dan even goed aanzien hoe het gaat voor de volgende erbij gaat.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Ziekte in mijn aquarium.

Bericht door tobyderks »

En zojuist weer een dode cory gevonden :(
Ik heb er nu nog maar 2 over. Maar er lijkt nog steeds niks aan de hand te zijn met de boraras🤔.
Hoe oud kunnen corydoras pygmeaus in een aquarium eigenlijk worden?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Ziekte in mijn aquarium.

Bericht door Erik1974 »

Pff, ik lees alles van 3 tot 25 jaar.
Wat ik wel vond in deze thread is een persoon die ze zelf al 14 jaar heeft:
http://www.fishforums.net/threads/cory-lifespan.288140/

Edit: ik heb ze zelf nu 2,5 jaar.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Ziekte in mijn aquarium.

Bericht door tobyderks »

Hmmm ouderdom kan het dan niet zijn, ik had ze 1,5 jaar.

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Ziekte in mijn aquarium.

Bericht door Tim »

Verschillende soorten die uitvallen lijkt mij meer op ene parasitaire aandoening. Neem is een levende vis mee naar een goede lfs en zieke die je wilt euthanasieren ze halen dan een laagje van de slijmlaag van de vis en kijken naar parasieten onder de microscoop. Zo kan je achterkomen of dat het is geweest. Heel veel sterkte toby
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Ziekte in mijn aquarium.

Bericht door tobyderks »

Momenteel is er niks ziek. Maar zal zodra ik een zieke zie meteen naar de lfs gaan.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Ziekte in mijn aquarium.

Bericht door tobyderks »

Net met het water versen zag ik hele kleine beestjes zwemmen. Ze zijn denk ik een mm groot, een beetje groenachtig:
Afbeelding

Weet iemand wat dit zijn? Kunnen zij al die sterfte hebben veroorzaakt?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Ziekte in mijn aquarium.

Bericht door tobyderks »

Ik ben er achter dat het mosseldiertjes zijn en dat ze niet gevaarlijk zijn.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Ziekte in mijn aquarium.

Bericht door Linda »

Oh je bent er al achter 😁
Nou gelukkig dat zij de veroorzakers niet zijn..

Aan de andere kant sta je wel nog steeds voor een raadsel wat het dan wel is...
Kan ook gewoon vette pech zijn..

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”