De Quarantainebak

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Biancab
400-600
400-600
Berichten: 587
Lid geworden op: 15 mar 2008 19:17
Locatie: Lisserbroek

De Quarantainebak

Bericht door Biancab »

De Quarantainebak

Elke vijver of aquariabezitter zou in het bezit moeten zijn van een quarantaine voorziening om zijn nieuwe vis gedurende periode te isoleren van zijn vissen in de vijver of aquaria. Pas na een voldoende lange periode van observeren kunnen de nieuwe aankopen in de vijver of aquaria geplaatst worden.



Te letten bij een quarantainebak

De omgeving:

- Een quarantainebak plaats je liever niet buiten; maar binnen, zolder of garage is vaak ideaal.

- De quarantainebak dient op een rustige omgeving te staan, l.o. trillingen, lawaai etc. doen de vissen geen goed.


Waar moet je ook aan denken:

- De inhoud voldoende groot om uw grootste vissen te huisvesten.

- De bak moet redelijk filter hebben liefs 1 die zelfstandig kan draaien bij een behandeling met medicijnen.

- Let op de temperatuur waaraan de vis gewend is!

- Pas op dat vissen er niet uit kunnen springen.

- Een goede luchtpomp die voldoende zuurstof aanvoert.


en nu...

- Zorg voor een goede waterkwaliteit.

- Zorg dat observeren geen probleem is.

- Zorg dat water verversen geen probleem is!

- probeer zoveel mogelijk temperatuurschommelingen te voorkomen.

Laat er gerust wat jonge vissen etc. in zwemmen.

Wanneer een vis in de q-bak plaatsen?

Het hospitaal

vishouders die een quarantaine voorziening hebben hoeven geen nieuwe bak aan te schaffen omdat deze uitstekend dienst kan doen als ziekenboeg, immers dat is ook de bedoeling van zo`n bak. Uiteraard is het niet verstandig om vissen te kopen op het moment dat de quarantainebak dienst doet als ziekenboeg.

Wanneer is het verstandig om deze apart te zetten:

- vissen die vlak onder de waterspiegel blijven hangen.

- vissen die niet eten.

- Vissen die voordurend springen en/of schuren aan vijverwanden (maar controleer eerst het water + maak een afstrijkje).

- vissen die zich afzonderen.

- vissen die met toegeknepen vinnen zwemmen of op de bodem gaan liggen.

- vissen waar uiterlijke veranderingen waarneembaar zijn. Dik worden, mager worden, zweren, opstaande schubben, dikke slijmhuid of wazige film op de huid, enz....

Advies bij het gebruik van medicatie:
- Zorg voor een goede diagnose, en laat je niet zomaar iets in de handen drukken. Kijken is weten(zie onderdeel visziekten, want velen aandoeningen lijken qua beschrijvingen veel op elkaar).

- Denk aan de juiste beschermende kleding en veiligheidsvoorzieningen bv handschoenen. Omdat sommige medicijnen kankerverwekkend zijn.

- Controleer de dosis, maar ook de inhoud van de bak.

- Zorg voor goede zuurstof.

Pas op met doseren, omdat bepaalde soorten slecht tegen bepaalde doseringen kunnen.

Soms moet je herhalen met kuren ivm bepaalde aandoeningen, denk hierbij aan kieuwworm.


Tijd in quarantaine.
Het importeren van nieuwe vis is nooit zonder gevaar. Van welke dealer ze ook komen, het is dikwijls zeer moeilijk voor vissen wanneer zij verplaatst worden naar een milieu met andere watersamenstelling en andere temperaturen. Soms passen ze zich zonder problemen aan, maar meestal gaat dit toch met de nodige problemen gepaard. Ga je vissen houden met andere vissoorten dan vergroot je het risico! Dit omdat zij dan in aanraking komen met nieuwe mogelijke ziekten waar het oorspronkelijke visbestand immuniteit tegen heeft opgebouwd. Daarom raad ik iemand die onvoldoende kennis heeft sterk af om aan importeren te beginnen. Omdat je naar mijn mening beter die eene vis kunt uitzoeken bij een dealer!

De tijd dat vissen in quarantaine moeten verblijven is van allerlei omstandigheden afhankelijk. Maar persoonlijke ervaring speelt hierbij de grootste rol!!
Grtzz Bianca


*******************************************************
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Gebruikersavatar

Irshad
0-200
0-200
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2014 23:04

Re: De Quarantainebak

Bericht door Irshad »

Wat een goede info! Zelf heb ik ook een QB aangeschaft a 24 liter. Mijn showbak is een 125 liter. Zit een pomp en verwarming bij. Heb ook een luchtpomp van Europet 1400 CC.

Wel heb ik nog een paar vragen:

1) Is het de bedoeling om de QB te vullen met water uit het aquarium?
2) Moet een QB net zoals de showbak 24 uur draaien + 8 a 10 uur licht per dag)? Zo niet, wat is dan de bedoeling?
3) Begrijp ik het goed dat de luchtpomp een vervanging is op de planten?
4) Moet een QB ook 3 weken indraaien?
5) Moet een QB altijd over kool worden gefilterd?
6) Hoe lang duurt het voordat medicaties door het kool zijn verwijderd?
7) Hoe zit het met waterverversing? (Ook 20% per week? Met leidingwater of aquariumwater verversen) ?
8 ) Zijn een paar PVC buizen in de bak als schuilplek voldoende?

Ik ben van plan om de showbak van wat kleinere vissoorten te voorzien (hij zit nog in de 3weken fase). Vandaar dat ik een relatief klein QB'tje heb aangeschaft.

Kzie jullie antwoorden graag tegemoet! :D
Juwel Rio 125

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: De Quarantainebak

Bericht door Kees »

Persoonlijk niet zo'n voorstander van QB-en in normale omstandigheden voor bv nieuwe vis.
Vis in zak = stress, vis in QB = stress, vis overzetten = stress.
En zekere gestreste vissen zijn erg vatbaar voor wat dan ook.
En nog een punt, soms kan het weken duren voor een ziekte zich openbaart.
Mijn advies voor nieuw vis, kijk op forums voor reviews, ga naar een vertrouwd adres, kijk de bakken goed na, praat met de medewerkers en koop niets.
Ga na een week nog eens kijken en kijk hoe de bakken eruit zien, nog steeds een positief gevoel, dan doe je de aankoop.
En dan nog heb je altijd risico's.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: De Quarantainebak

Bericht door stylz »

Het is een heel verhaal, ik ken alle voor en tegen wel en nee ik ben geen voorstander van een Qbak.

Ondanks dat er staat dat iedereen er een moet hebben :mrgreen:
Zorg voor een goede waterkwaliteit, dat is meestal al het grootste probleem dat betekend dat een Qbak een volwaardig aquarium moet zijn, veel hoofdaquaria voldoen niet eens aan deze eis.
Stress is de grootste killer voor vissen, elke keer extra uitvangen geeft alleen maar meer problemen, nieuwe omgeving stress, het klinkt allemaal mooi maar zet maar eens een goede Q bak op met goede waterkwaliteit en een goed planten bestand voor ja voor wat ?
Een Q bak Werkt alleen met nieuwe vissen die je dan 2x een doodschik bezorgt, vissen uit je hoofdbak er in terug stoppen lukt vrijwel nooit, ik krijg ze pas gevangen als ze bijna dood zijn en of ten koste van veel stress voor de rest.

Gewoon goed kijken wat je koopt en ook dan kan je pech hebben, weet ik alles van.

Slot conclusie absoluut nooit een Qbak in mijn huis, als je in staat bent vissen die met toegeknepen vinnen zwemmen uit te vangen om in de Qbak te zetten moet je je afvragen of je inrichting voor je vissen in je hoofdbak wel zo geschikt is.
Laatst gewijzigd door stylz op 13 feb 2014 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

dickportugal
1000+
1000+
Berichten: 2389
Lid geworden op: 31 okt 2011 12:26
Locatie: Tabua Portugal

Re: De Quarantainebak

Bericht door dickportugal »

Ik sluit me aan bij de laatste 2 sprekers (schrijvers) Heb hier in de hobby ruimte wel een extra 60 cm staan, maar is meer om planten snoeisel in op te kweken. Zit nog 1 siamese algeneter in die in de grote bak niet te handhaven was.

Gebruikersavatar

Irshad
0-200
0-200
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2014 23:04

Re: De Quarantainebak

Bericht door Irshad »

Helder verhaal. Ik zit dan wel met de vraag wat je doet met bv. 30 vissen in je bak en 1 daarvan ziek is. De kans dat het zich verspreid is groter wanneer je geen QB hebt. En stel nou, die ene vis die je wilt behandelen in je showbak, dan is heel de bak de dupe van medicaties. Hoe anticiperen jullie hierop?
Juwel Rio 125

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: De Quarantainebak

Bericht door stylz »

Die ene vis uitvangen terwijl hij nog niet dood en dood ziek is uit die school van 30, dat is vrijwel ondoenbaar.
Als je er al aan begint gaat het veel stress geven (de ene vis is hier de andere niet sommige vang je zo uit maar de meeste niet) tegen de tijd dat de vis zo ziek is dat hij vangbaar is heeft behandelen vaak al helemaal geen zin meer zeker niet na uitvangen.
Je kan er vrij zeker van zijn als je een zieke vis hebt dat ze allemaal ziek zijn zeker binnen een soort dus alle 30, dus alles behandelen is altijd het veiligst en het geeft het minste stress.

Je moet natuurlijk wel uit kijken met combi's van vissen en garnalen want dat wil wel eens lastig zijn voor de garnalen, voor de rest valt er weinig te anticiperen behalve altijd Esha 2000 en exit in huis te hebben, zodat je altijd direct kan beginnen met behandelen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Simon
200-400
200-400
Berichten: 311
Lid geworden op: 21 jul 2013 13:01

Re: De Quarantainebak

Bericht door Simon »

Ik heb altijd een Qbak staan en zodra er nieuwe vissen komen gaan deze eerst een aantal weken in Q om er zeker van de zijn dat er niks geks gebeurd of erger...bacteriele infectie (kruisbesmetting).

Ik hoor wel een zieke kardinaal tetra of roodkopzalm....maar denk eens aan de mensen met "duurdere en gevoeligere" vissen


Ps nog iets wat nodig is bij een Q bak....eigen netjes en slangen.

Gebruikersavatar

Irshad
0-200
0-200
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2014 23:04

Re: De Quarantainebak

Bericht door Irshad »

Thanks voor de tip. Heeft iemand anders nog antwoord op mijn eerder gestelde vragen?
Juwel Rio 125

Gebruikersavatar

Simon
200-400
200-400
Berichten: 311
Lid geworden op: 21 jul 2013 13:01

Re: De Quarantainebak

Bericht door Simon »

Dat ligt er helemaal aan wat voor vis en wat voor ziekte...

Gebruikersavatar

Irshad
0-200
0-200
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2014 23:04

Re: De Quarantainebak

Bericht door Irshad »

Heb nog geen vissen gekocht. Bak zit in de opstartfase. Zijn onderstaande vragen alleen te beantwoorden wanneer het vissenbestand bekend is?

1) Is het de bedoeling om de QB te vullen met water uit het aquarium?
2) Moet een QB net zoals de showbak 24 uur draaien + 8 a 10 uur licht per dag)? Zo niet, wat is dan de bedoeling?
3) Begrijp ik het goed dat de luchtpomp een vervanging is op de planten?
4) Moet een QB ook 3 weken indraaien?
5) Moet een QB altijd over kool worden gefilterd?
6) Hoe lang duurt het voordat medicaties door het kool zijn verwijderd?
7) Hoe zit het met waterverversing? (Ook 20% per week? Met leidingwater of aquariumwater verversen) ?
8 ) Zijn een paar PVC buizen in de bak als schuilplek voldoende?
Juwel Rio 125

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: De Quarantainebak

Bericht door Kevin »

1) als je zeker weet dat dit water gezond is is het wel beter voor de vis straks met de overgang.
2) dat moet niet omdat dat ritme wat je opnoemt voornamelijk voor de planten geld. Een klein licht puntje zou volgens velen voldoende moeten zijn voor de vissen. Hierbij houd je alvast het ritme van je aquarium aan om de vissen ook straks weer sneller te laten wennen.
3) geen vervanger eerder een hulpmiddel als er niet genoeg zuurstof is. In qb bakken heb je geen planten dus je zult iets anders moeten verzinnen, met de manier van filteren en instromen kan je al veel helpen genoeg zuurstof in het water te laten opnemen.
4) nee dit werkt niet echt omdat er vaak geen zand bodem inzit waar bacterien in gaan zitten. Als je een filter systeem hebt waar je een bacterie cultuur wilt kweken en behouden dan is het opstarten wel aan te bevelen.
5) nee alleen als je met medicatie aan de gang gaat of er moet iets met de vis aan de hand zijn waardoor het noodzakelijk is.
6) ligt ook aan hoevaak je filter je inhoud rondpompt maar meestal adviseert men 2 weken omdat het daarna toch verzadigd begint te raken.
7) ligt er dus aan of je een bacterie cultuur ergens hebt die helpt de nodige stoffen onder controle te houden. Meten is weten, in dit soort bakken kan er snel een piek ontstaan. 2 wekelijks zo'n 10 tot 15% kan ook nodig zijn.
8) ligt aan de vis maar voor veel soorten is dat wel voldoende lijkt me, je ziet het in kweek en opgroeibakken ook. Het grote voordeel is dat het lekker schoon blijft, en goed schoon te maken is.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Irshad
0-200
0-200
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2014 23:04

Re: De Quarantainebak

Bericht door Irshad »

1) De bak zit nu nog in de opstartfase. Bijna 3 weken. Ik ga volgend weekend meten, mochten de waarden ok zijn, kan ik dan overhevelen naar de QB? Of mag een opstartende bak niet ververst worden? Zoiets las ik namelijk. Overigens wil ik ook na de opstartfase in de showbak filteren over kool om de gele waas door het hout weg te filteren. Is dit verstandig aangezien de bak net de 3wekenfase is gepasseerd? Met andere woorden: Is het na 3 weken indraaien verstandig om direct daarna over kool te filteren om de gele waas weg te filteren? Zo ja, kunnen er dan al wel of geen vissen bij? Binnen hoeveel tijd ''moet'' de showbak van vissen worden voorzien na de 3 wekenfase? Of maakt dit niet uit?
2) Bedoel je hiermee dat de filterpomp en luchtpomp wel 24 uur moeten draaien?
Juwel Rio 125

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: De Quarantainebak

Bericht door stylz »

Mogelijk begrijp ik je verkeerd maar na de nitriet sprong kan je vissen in zetten.
Overhevelen ik neem aan water heeft niet zo veel zin, dat bevat vrijwel geen bacterien, dus kan je beter wat filtermateriaal overzetten naar je Qbak.
Over kool filtreren kan je ook even in een tijdelijk filtertje doen, je moet nooit je hele filterinhoud vervangen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Irshad
0-200
0-200
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2014 23:04

Re: De Quarantainebak

Bericht door Irshad »

Ja ik leg het denk ik ook een beetje als een #&_$%# uit :D Even recapituleren :P

Om de gele waas van het hout weg te filteren, is koolfiltering nodig. Is dit wel verstandig om dat direct na de 3 weken opstart te doen? Ik dacht namelijk dat koolfiltering ook van invloed is op de goede bacteriën. En de goede bacterien zijn naar mijn idee nog geen in overvloed aanwezig, dus misschien filter ik die grotendeels weg? Of kraam ik nu nog meer onzin uit?

Filtermateriaal overzetten naar me QB is niet mogelijk omdat mijn QB van een andere filterpomp is voorzien. Of kan ik ook een filterspons in het water dompelen, zodat de bacterien toch nog in het water komen?
Juwel Rio 125

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”