Garnalen zoutbadje hoe?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bolland
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jan 2018 19:55
Locatie: Groningen

Garnalen zoutbadje hoe?

Bericht door Bolland »

Goedemorgen,

Wie kan me helpen met een zoutbadje voor garnalen? Een paar vuurtjes hebven een schimmel/parasiet. Nu werd me aangeraden om een zoutbadje te gebruiken. Heb ongeveer gevonden hoeveel zout op zoveel liter. 10 gram op 500 ml. En dan 30 seconden de garnalen erin. Klopt dit?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Garnalen zoutbadje hoe?

Bericht door amber98 »

Van wat ik lees 30 seconden inderdaad in een badje met 1 eetlepel zout en een kop aquariumwater. Dit lijkt me echter een hele sterke dosis. Ik zou het zelf niet aandurven met zo'n hoge dosis.

Gebruikersavatar

KasperF
0-200
0-200
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 apr 2018 22:41
Locatie: Amersfoort

Re: Garnalen zoutbadje hoe?

Bericht door KasperF »

Goedemiddag!

Toevallig een paar weken terug hetzelfde gehad. De parasiet heet Scutariella Japonic en pakken alleen de Neocaridina.
Ik heb ze zelf in een glas water met 1 eetlepel opgelost zeezout gedaan gedurende 40 seconden. Dit verwijdert alle parasieten maar NIET de eitjes! Die leggen ze in de kiewholtes, belangrijk is dus dat je een week de velletjes weg haalt.

https://www.youtube.com/watch?v=QFv-dqemaDw&t=5s Bekijk dit filmpje eens, heeft mij erg geholpen!

Ik hoor graag of het geholpen heeft!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bolland
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jan 2018 19:55
Locatie: Groningen

Re: Garnalen zoutbadje hoe?

Bericht door Bolland »

Ey Kasper, bedankt voor de informatie.. maar ik ben erachter gekomen dat die van mij Ellobiopsidae hebben. Is een groen laagje aan de onderkant. Ken jij die en is dit ook te genezen met een zoutbadje denk je?

Sommige zeggen dat ze niet te redden zijn, maar wil dit nog niet geloven. 😉
Afbeelding

Gebruikersavatar

KasperF
0-200
0-200
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 apr 2018 22:41
Locatie: Amersfoort

Re: Garnalen zoutbadje hoe?

Bericht door KasperF »

Hi Bolland, dat maakt het een ander verhaal. Zelf geen ervaring met Ellobiopsidae maar wat ik er van hoor is het een lastig te behandelen parasiet met weinig kans op succes, maar onbehandeld zullen de garnalen er uiteindelijk zeker aan sterven. Ik zou persoonlijk een quarantaine bakje opzetten zodat het zich niet verspreid en in ieder geval iets proberen van een zout badje o.i.d. Ik ben zelf niet bekend met of er medicijnen voor bestaan..

https://www.youtube.com/watch?v=g-FhLa3gl5o Hier een filmpje maar ook hier wordt niet echt gesproken van een concrete oplossing!

Hoop dat het helpt en succes!

Gebruikersavatar

Twincity
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2022 17:22
Locatie: Druten

Re: Garnalen zoutbadje hoe?

Bericht door Twincity »

KasperF schreef: 19 apr 2018 13:25 Goedemiddag!

Toevallig een paar weken terug hetzelfde gehad. De parasiet heet Scutariella Japonic en pakken alleen de Neocaridina.
Ik heb ze zelf in een glas water met 1 eetlepel opgelost zeezout gedaan gedurende 40 seconden. Dit verwijdert alle parasieten maar NIET de eitjes! Die leggen ze in de kiewholtes, belangrijk is dus dat je een week de velletjes weg haalt.

https://www.youtube.com/watch?v=QFv-dqemaDw&t=5s Bekijk dit filmpje eens, heeft mij erg geholpen!

Ik hoor graag of het geholpen heeft!
Dit heeft inderdaad uitstekend geholpen bij mij.
Wel is goed te zien dat er al veel last hebben van eitjes in de kiewen.

Ok in mijn bodem krioelt het van de beestjes.
Gelukkig vinden de cissen deze lekker.
Kwam ook een filmpje tegen dat dit goede gasten zijn in de bak.

Het gekke is alleen dat er zo een beetje om de 2 dagen een garnaaltje sterft waar niks aan te zien is.
Ik heb de meeste een zout bad gegeven. Ook de parasiet zos hierboven vermeld was aanwezig en nu dan weg op de eitjes na.
Komende weken goed verversen en de vellen weg halen.
Hopelijk blijft de rest van het bestand in leven.

Ik weet dat het vissen voer tussen de steentjes 3-5mm terecht komt.
Zou het een uitkomst zijn over te gaan op een zand bodem?
Met daaronder een voeding bodem?
Zit te denken om de bak helemaal op nieuw op te starten om verdere ellende te verkomen?🤷‍♂️

Afbeelding
Een dode garnaal van gister.

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”