Witte schimmel op ornament bij beginnend aquarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Spendy
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2018 22:09

Witte schimmel op ornament bij beginnend aquarium

Bericht door Spendy »

Hallo allemaal! Vorige week zondag heb ik dan eindelijk mijn eerste aquarium gekocht, een Juwel 100x40x40. Meteen begonnen met inrichten en ondertussen draait deze nu 7 dagen. Gister het water laten testen en daar bleek dat er nog iets teveel nitriet in het water zit, dus dat ik nog even een weekje moet wachten voordat de eerste visjes erin kunnen. Vanochtend was ik het aquarium aan het bewonderen (zo leuk! - zelfs zonder visjes haha) en viel het me op dat er op 1 van de ornamenten een soort witte schimmel zit. Zie onderstaande foto's:

Afbeelding Afbeelding

Ik heb er meerdere ornamenten in, een groot stuk kienhout, echte en nepplanten en alleen op dat ene ornament zit het. Kan iemand me vertellen wat het is en wat ik er tegen kan doen? Of is het gewoon een kwestie van wachten en gaat het vanzelf weg? Dat zou erg mooi zijn ;-).

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Witte schimmel op ornament bij beginnend aquarium

Bericht door amber98 »

Allereerst welkom op het forum! Je kan een topic openen om jezelf nog even voor te stellen ;)

Bij mijn weten komt dit wel eens vaker voor in pas opgestarte bakken en trekt vanzelf weg. Over vissen toevoegen: hier kun je beter nog wat langer mee wachten. Ondanks dat de waterwaardes goed lijken, kunnen de bacteriën de belasting van vissen nog niet aan. Dit wil zeggen dat de waterwaardes omhoog gaan schieten als je vissen toevoegd, er komen dan dodelijke stoffen in het water. Beter wacht je nog 2, liever 3 weken (3/4 weken in totaal) voor je vissen toevoegd. Dit moet je doen per vissoort en niet te snel te veel dus. Als je hulp wil hebben bij het samen stellen van het visbestand, kun je hier een topic voor openen. Vertrouw niet op de verkoper, die wil verkopen en meestal intereseert dierenwelzijn ze vrij weinig. ;)

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2015
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Witte schimmel op ornament bij beginnend aquarium

Bericht door Muppet1987 »

Welkom! Wat Amber ook zegt, win hier op het forum alsjeblieft informatie en adviezen in. Heb ik ook gedaan. Het kan je behoeden voor het maken van grote fouten!

Wat betreft de planten: echte planten zijn heel belangrijk voor je aquarium. Denk dan goed aan de verhoudingen tussen echt en nep. 😊

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Witte schimmel op ornament bij beginnend aquarium

Bericht door Linda »

Het lijkt mij ook een soort "opstartschimmel"

Heb je een totaal plaatje van je bak?
Muppet heeft een goed punt met de hoeveelheid plantjes. Hoe meer planten, hoe kleiner je kans op algen is. En je vissen worden er blij van. Zuurstof enzo 😉

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”