Betta ziek?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
saar77
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jan 2018 17:04
Locatie: Zeeland

Betta ziek?

Bericht door saar77 »

Hoi,
Ben ik weer hoor... Ondertussen is mijn aquarium volledig ingedraaid en dat kwam ook uit de testjes in de dierenwinkel. Tijd voor de eerste visjes dus. Ik wilde graag een kempvis en heb ook een dwerg algeneter genomen (otocinclus).
Er waren maar 2 kempvissen te krijgen, beide waren aangevreten door de visjes waar ze bij zaten. Dat leek mij geen probleem, vinnen kunnen herstellen en ik heb nog geen andere vissen.
Ik heb de vis gekozen die dan het minst aangevreten was, de andere zag er te zielig uit. Toen ik hem eenmaal in de bak had zitten, bleek dat er toch iets aan de hand is. De vis is veel aan het 'hangen', de ene keer naar boven, dan naar beneden. Hij zwemt niet erg actief, valt soms even stil. De buikvin zit tegen het lichaam aan. Ook zien de kieuwen er niet goed uit. Hier is een filmpje ervan: https://youtu.be/9q86R3GEVTo (Ik hoop dat ik de url nu goed invoeg)
Wat kan ik het beste doen op dit moment? Weet iemand wat dit is en hoe het verholpen kan worden?
Groetjes Saar

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Betta ziek?

Bericht door amber98 »

De betta is mager, heeft waarschijnlijk vinrot en zwemblaas problemen.. in een ander recent topic kun je lezen hoe vinrot behandeld kan worden, maar deze vis had nooit verkocht mogen worden. Ik geef hem weinig overlevingkans, aangezien hij ook nog eens erg jong is en dus minder kan hebben. Je kan het altijd proberen. Je moet hem behandelen tegen vinrot (ook catappabladeren en drijfplanten zijn belangrijk) en het liefste volproppen met rode muggenlarven. De zwemblaas hersteld zich misschien zelf, je kan ook proberen heb ik Een kweekbakje te zetten, zodat hij geen moeite hoeft te doen. Een tip voor jou: nooit een betta kopen die en slecht uitziet. Ook niet als er aan zijn vinnen gevreten is, want bettas herstellen daar vaak niet van. Beter een andere winkel bezoeken.

Otocinclus is trouwens een groepsvis. Je kan er beter nog 5 bijhalen. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
saar77
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jan 2018 17:04
Locatie: Zeeland

Re: Betta ziek?

Bericht door saar77 »

Daar was ik al bang voor... Ik ga dus de bladeren, vinrotbehandeling en muggenlarven proberen. Maar misschien is het nog beter om hem terug te brengen, dan krijg ik hopelijk een gezonde vis mee.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Betta ziek?

Bericht door amber98 »

Het is vervelend voor de vis, maar ik denk dat behandelen geen zin heeft en je hem dus inderdaad het beste terug kan brengen..

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”