Wie weet wat dit voor ziekte is ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Miguel72
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2017 11:58

Wie weet wat dit voor ziekte is ?

Bericht door Miguel72 »

Hallo allemaal, ik heb voor de 4 keer in een jaar de zelfde ziekte in een bak, zal eerst even iets vertellen over mijn vissen, ik heb 60 bakken tussen de 15 en 200 liter ik kweek aparte en mooie gup soorten gebruik geen zand op de bodem,overgebleven voer word er uitgestofzuigddus geen rottend voer water word iedere week 20% ververst iedere bak draaide op een eigen filter waterwaardes zijn altijd goed ook voldoende schuilgelegenheid zo af en toe breekt er die ? Ziekte uit de vissen gaan op de grond stil liggen of helemaal stil aan de oppervlakte hangen bij sommige lijkt het er op dat ze een soort van plaksteert krijgen wat je wel eens bij jonge guppen ziet veder blijven ze er prima uitzien geen kleurverlies helemaal niks ,de ziekte komt ineens uit het niets en slaat heel snel toe, 50% gaat binnen 24 uur dood de rest in de 24 uur daarna als ik op tijd bent met esha 2000 en dat ben ik gelukkig bijna altijd dan overleeft 90 % en zijn ze net zo snel weer fit als dat ze ziek werden ik ben er al achter dat ik 5 dagen moet doseren in plaats van 3 volgens de bijsluiter en dat ik ook na 1 en 2 weken nog een dag moet doseren, omdat deze ziekte verwekker na ongeveer 9 tot 16 dagen weer terug keert , ik denk Door eitjes? Of wat dan ook ,daarnaast is de ziekte abnormaal besmettelijk en gaat buiten water niet dood ,als ik een schepnet gebruikt heb en die ligt 14 dagen droog en steek hem in een bak dan is de ziekte tussen zoon 5 en 10 dagen terug dit los ik op Door ieder net na gebruik in halamid d te ontsmetten , ik denk dat ik aardig wat verteld heb, mijn vraag is, weet iemand welke ziekte dit is ,en net zo belangrijk waardoor hij ontstaat ?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Wie weet wat dit voor ziekte is ?

Bericht door amber98 »

Wat het precies is, kan ik je niet vertellen. Echter wel dat veel ziektes immuun zijn geworden tegen esha 2000. Ik zou je dus willen aanraden om een ander merk te gebruiken, bijvoorbeeld van sera.

Gebruik GEEN halamid - d of andere onsmettingsmiddelen voor onderdelen die in contact gaan komen met het water! Er blijven altijd resten zitten die in het water terecht gaan komen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Miguel72
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2017 11:58

Re: Wie weet wat dit voor ziekte is ?

Bericht door Miguel72 »

Ik gebruik esha alleen als het echt nodig is dus daar ben ik niet bang voor maar immuun dat worden vissen in principe van ieder medicijn als je het te vaak gebruikt en de halamid d na gebruik hiervan worden goed afgespoeld gaat met esha en halamid al 15 jaar goed, in ieder geval bedankt voor je reactie

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Wie weet wat dit voor ziekte is ?

Bericht door amber98 »

De vissen worden niet immuun, maar de ziektes. Deze hebben zich aangepast om niet dood te gaan van esha 2000. Dit is een middel wat te vaak en al jaren preventief gebruikt word bij kwekers en leveranciers. Daarom kan het goed zijn dat je de ziekte niet doodt, alleen verzwakt en dat het daarna opnieuw toeslaat. ;) dit heeft dus niet veel te maken met Hoevaak jij het medicijn gebruikt

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Miguel72
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2017 11:58

Re: Wie weet wat dit voor ziekte is ?

Bericht door Miguel72 »

Ik snap wat je bedoeld maar december 2015 sloeg deze ziekte voor het eerst toe daarna januari 2016 en februari 2016 en vorige week weer dus omdat ik hier een ervaring mee had weet ik ondertussen dat de esha tegen deze ziekte werkt en ook hoe ik het moet doseren ,alleen als ik nu zou weten wat het is en waardoor ze onstaat dan zou ik hem kunnen (proberen) voorkomen dat ze uit breekt of op een andere manier kunnen bestrijden omdat ze zo snel toe slaat en zo besmettelijk en dodelijk is januari 2016 ongeveer 80% van mijn vissen bestand verloren heb ik geen andere keus dan esha 2000 dat is ook de reden waarom ik hier de hulp vraag of iemand weet wat het is ik ben al op heel wat verschillende forem geweest en heel veel informatie overal gezocht en gelezen bij veel hobbykwekers en aquarium speciaalzaken geweest maar tot nu toe niemand die deze ziekte herkent

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”