Betta ziekjes

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Elinelief
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2017 21:40

Betta ziekjes

Bericht door Elinelief »

Hoi mede- aqua liefhebbers,

Sinds een maand of 3 heb ik een betta crowntail in een 30 liter nano bak. Er zit een filter in en de temp is 26-27 graden. Hij bewoont deze bak alleen. De waterwaarden zijn eigenlijk altijd goed als ik ze controleer (2x per week) en ammoniak en nitriet ligt altijd rond de 0. Eens per week ververs ik water (30%). Het is een vrolijke, hongerige vis die geen vreemd gedrag vertoond.

Toch is het zo dat de Betta sinds ik hem heb horizontale stress-strepen laat zien. Daarnaast verliest hij langzamerhand al zijn vinnen :(

Volgens de aqua speciaalzaak is het een bacteriële infectie. 1,5 maand geleden heeft hij een "biorb first aid kit" kuur gehad (algemene medicatie ook tegen evt andere ziekten). Dit hielp niet. Dus 2,5 week geleden kreeg hij de JBL ektolbac. Deze kuur is inmiddels 1,5 week afgelopen en hij blijft maar stress strepen houden. En vinnen verliezen. Zijn gedrag is nog steeds blij en normaal.

Hier had ik hem een paar dagen:
Afbeelding

Dit was hij vorige week
Afbeelding

Inmiddels zijn zijn vinnen nog meer gaan rafelen. kan iemand me helpen? Voel me een beetje machteloos zo omdat ik niet weet wat hij heeft.. alvast bedankt.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Betta ziekjes

Bericht door amber98 »

Je betta heeft helaas last van vinrot. Dit is veel voorkomend en hebben ze vaak al als je ze koopt. Het beste werkt vaak een behandeling met zout. Hierbij voeg je een klein beetje zout (zonder jodium!) Toe aan het aquarium. Hoeveel precues, zal op internet te vinden zijn. Deze weet ik niet precies uit mijn hoofd. Een catappa of bananen blad in de bak leggen kan ook extra hulp bieden. Zorg er verder voor dat de vis haast geen stroming heeft (zoals sowieso een eis is bij bettas) en dat hij kan rusten tussen drijfplanten. Het beste kun je scherpe voorwerpen verwijderen uit de bak. Hij is erg mager, zorg dat hij voldoende eet!

Meeste bettas overleven vinrot niet..

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Elinelief
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2017 21:40

Re: Betta ziekjes

Bericht door Elinelief »

Dankjewel voor de reactie! Ik dacht eerst ook dat hij vinrot had. Maar De dame in de winkel zei dat het geen vinrot was, vandaar mijn twijfel.
Ik dacht dat hij zo mager is omdat hij nog jong is. Zodra hij wat eet zie je dat ook meteen zitten in z'n buikje (dat wordt helemaal bol).
Catappa blad ligt er al wat weekjes in. De zoutbaden zal ik wel eens proberen ja. Er is ook een medicijn van jbl tegen vinrot. Is dat een aanrader?
Alvast bedankt. Groetjes

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Betta ziekjes

Bericht door amber98 »

Het is wel degelijk vinrot, vinrot is een bacteriële infectie dus je hebt al juist behandeld. Probeer eerst met zout en blijf goed voeden (buik mag elke dag rond zijn) als hij niet beter word, kun je opnieuw met medicijnen gaan werken. Let er hierbij op dat je GEEN actieve koolstof in het filter hebt. Dit kan ook een speciale zwarte spons zijn.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Elinelief
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2017 21:40

Re: Betta ziekjes

Bericht door Elinelief »

Nogmaals dank! Ik ga morgen zout halen :) raad jij het aan om een apart zoutbadje te maken en hem
daar 15-20 min in te laten of het zout toe te voegen aan het aquarium (zitten geen andere vissen bij).
De actieve koolstof had ik er inderdaad uitgehaald tijdens zijn behandeling. Na de behandeling er weer in gedaan en filter vervangen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Betta ziekjes

Bericht door amber98 »

Kan beide. Apart bakje is misschien makkelijker. Dit kun je dan een paar keer per dag doen. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Elinelief
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2017 21:40

Re: Betta ziekjes

Bericht door Elinelief »

Hey iedereen! Ik wilde nog even laten weten hoe het is gegaan met mijn betta!
Ik heb zoals voorgenomen de betta 10 dagen lang, om de dag, in een zoutbadje gedaan. Arme vis, hij vond dit vreselijk en trok de eerste keer zelfs helemaal krom. Omdat het na 10 dagen nog steeds niks had geholpen en hij er echt stress van kreeg ben ik ermee gestopt.
Ik heb hem toen een aantal dagen rust gegeven. En vooral goed doorgevoerd zoals hier was geadviseerd.
Omdat hij nog steeds ziek was en de bacterie inmiddels al z'n vinnen te pakken had ben ik toch maar gaan doorbehandelen. Uit wanhoop heb ik de ektolbac gewoon nog een keer gebruikt (hele behandeling, dus een week). De eerste paar dagen leek het slechter te gaan maar daarna knapte hij op!!
En ik kon het niet geloven maar daarna begonnen zijn vinnen zelfs heeeel langzaam terug te groeien! We zijn nu een maandje verder en M'n visje is echt weer zo mooi en vinnerig nu! Hij is wel een beetje brutaal geworden want hij zit hij de hele tijd naar me te flaren 😂😂.
Hoe dan ook, hij is beter Geworden en dat wilde ik graag even delen😃 Dankjewel voor de tips amber!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Betta ziekjes

Bericht door Tim »

wat fantastisch om te horen dat het visje helemaal is opgeknapt! Chapeau ook voor advies gevende mede forummers :tums:
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Betta ziekjes

Bericht door amber98 »

Geweldig dat Hij er zo goed uitziet! En zo te zien is hij al wat voller geworden. :) zijn vinnen zullen de komende tijd nog wat mooier gaan worden. Fijn om te horen dat de behandeling positief resultaat had

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Betta ziekjes

Bericht door Linda »

Wat fijn om een positieve ervaring te lezen van een beta met vinrot!!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Elinelief
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2017 21:40

Re: Betta ziekjes

Bericht door Elinelief »

Ja he! Het gaat nog steeds goed met hem :) geen vinrot meer gehad sindsdien en zwemt rond als een malle. En bouwt nesten alsof zn leven ervanaf hangt! Haha
Afbeelding

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Betta ziekjes

Bericht door Linda »

Wat fijn zeg!
Het is ook een prachtige kerel!❤️

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”