Feloranje stipjes sluierstaart

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Goudvisjes
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 aug 2017 17:47

Feloranje stipjes sluierstaart

Bericht door Goudvisjes »

Hallo,

Mijn sluierstaart van 1,5/2 jaar heeft sinds enkele weken feloranje stippen gekregen.
Hij zwemt en eet nog goed. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?
Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Feloranje stipjes sluierstaart

Bericht door amber98 »

Hoe groot is de bak waar hij inzit? Wat voor filter en hoeveel water ververs Je per week?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Goudvisjes
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 aug 2017 17:47

Re: Feloranje stipjes sluierstaart

Bericht door Goudvisjes »

Goedemorgen,

Het gaat om een 65 liter bak, er zitten 2 vissen in. Ik weet niet precies wat voor filter het is, maar hij kan de liters water aan en er zit kool in.
Het water ververs ik 1 keer in de twee weken.

Ik had de foto ook laten zien in een speciaalzaak en die vertelde dat het echt om pigment verandering gaat.
Dat lijkt me ook logisch omdat het nog een vrij jonge vis is.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Feloranje stipjes sluierstaart

Bericht door amber98 »

Het is geen pigment verandering. Dit komt eerder door stress. Helaas zitten je vissen niet goed gehuisvest..

Voor sluierstaart is een aquarium nodig van minimaal 120cm breed. Hierbij hoort er minimaal 50L (liever 75L) per vis gerekend te kunnen worden. Hier hoort een sterk extern filter op en 1x in de week minimaal 50%water verversen. Dit komt doordat sluierstaarten heel veel vervuilen en anti groeihormonen afgeven. Ze horen meer dan 30cm groot te worden en kunnen ouder dan 30 jaar worden. In de winkel vertellen ze je helaas anders En door ze te klein te huisvesten, stopt de buiten kant met groeien. Mensen zeggen dan dat ze zich aanpassen aan hun bak. Dit is echter niet waar, de organen groeien gewoon door. Hier sterven ze dan na ongeveer 1/2 naar aan, als ze niet al eerder zijn gestorven door nitriet ed.

Het is raadzaam om elke dag 50% water te verversen en zo snel mogelijk een aquarium met bovengenoemde eisen te kopen of zoeken bij iemand anders. Je zou eventueel ook voor tijdelijk (!) een 100L speciekuip kunnen kopen. Je zou evt opzoek kunnen naar iemand met een vijver die dieper dan 120cm is.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Goudvisjes
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 aug 2017 17:47

Re: Feloranje stipjes sluierstaart

Bericht door Goudvisjes »

Heel erg bedankt voor je reactie.
Ik ga kijken wat ik kan regelen voor ze.

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”