Buikwaterzucht? HELP!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ginny
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mar 2017 20:34

Buikwaterzucht? HELP!

Bericht door Ginny »

Hallo,

Ik heb een 2de hands 140 liter bak die nu ongeveer 2 weken draait. Ik heb mijn bestaande visbestand en het visbestand wat ik erbij kreeg er meteen in moeten doen omdat ik geen andere plek had om zoveel vissen te laten. Om te zorgen dat dit goed ging heb ik filterwatten van mijn oude filter gebruikt en startbacterien toegevoegd. Het visbestand is op dit moment:

-7x grote corydoras sterbai
- 1x betta
- 10 x Rasbora Kubotai
- 5x kuhlli
- 2x flinke onbekende algeneters
- wat garnaaltjes en slakjes

Nu heb ik sinds vandaag een probleem met de Rasboras... De eerste week heb ik regelmatig waterwisselingen gedaan maar afgelopen week is dat door omstandigheden erbij ingeschoten... Ik heb wel af en toe het water getest (met teststrips) en hier kwamen geen gekke resultaten uit. De eerst week was het nitriet iets verhoogd maar nog lang niet gevaarlijk, verder niets.

Nu weet ik dat teststrips niet het meest betrouwbare zijn en ik heb nu in 2 dagen tijd 2 Rasboras verloren die geen duidelijke symptomen hadden en sinds vandaag 2 rasboras die een dikke buik hebben, uitpuilende ogen en opgezette schubben. Ze eten wel goed en zonderen zich niet af, ze zwemmen gewoon 'normaal' vrolijk rond. Ik heb wat gegoogled en vermoed dat het buikwaterzucht is met als oorzaak dat er toch iets niet klopte met de waterwaarde. Ook mijn waaierhandgarnaal lag op zijn zij dus ik vermoed dat het echt iets met de waterwaardes is... :(

Ik heb vandaag meteen 50% van het water ververst maar weet niet zo goed wat ik nu moet doen... Ik heb geen mogelijkheid om de zieke visjes apart te zetten. Hoe nu verder?? Ik lees verschillende berichten, het is wel besmettelijk, het is niet besmettelijk, wel behandelen, juist niet behandelen, zout, antibiotica.. Ik zie door de bomen het bos niet meer! Alle hulp is welkom!

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Buikwaterzucht? HELP!

Bericht door Tim »

hallo daar! om meteen antwoord tegeven op de belangrijkste vraag die je steld; visjes die echt buikwaterzucht hebben, dus dikke buik, uitpuilende ogen en naar buiten staande schubben "stekelig" heeft/uitziet zijn vaak niet meer te redden. je zou ze kunnen behandelen maar of het gaat werken...
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Buikwaterzucht? HELP!

Bericht door amber98 »

Het klinkt inderdaad als buikwaterzucht. Hier een enkele keer 1tje gehad. Er zijn 2 varianten, een besmettelijke en een waar enkel 1 vis last van heeft. Ik zou de visjes die er last van hebben zo snel mogelijk uit hun lijden verlossen, de kans op overleven is enorm klein. Blijf water verversen ondanks dat je geen nitriet meet. (Ammoniak is ook schadelijk en deze kun je pas meten als het is omgezet in nitriet)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ginny
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mar 2017 20:34

Re: Buikwaterzucht? HELP!

Bericht door Ginny »

Bedankt. Ik heb de zieke visjes verwijderd... :( Hoe vaak en voor hoe lang moet ik nu waterwisseling blijven doen? Uiteindelijk, als het weer goed gaat, wil ik weer bij 1x per week 15% uitkomen. Lijkt me goed toch?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Buikwaterzucht? HELP!

Bericht door amber98 »

Ik zou nu om de dag 25% doen. 15% is erg weinig om wekelijks op uit te komen. Hier ververs ik wekelijks in de 100L bak 1/3 en in mijn 300L 50%. Ik zou minimaal 25% wekelijks verversen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ginny
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mar 2017 20:34

Re: Buikwaterzucht? HELP!

Bericht door Ginny »

Oke dankjewel, ik ga ermee aan de slag en zal het daarna dan inderdaad op zeker 25%per week houden. Hebben jullie nog een idee over niet te dure systemen die het verwisselen vermakkelijken? Ik doe het nu met een slang aanzuigen en met het water eruit halen gaat dat heel makkelijk maar met het nieuwe water erin doen is dat lastig aangezien ik de emmer dan heel hoog met moet zetten.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Buikwaterzucht? HELP!

Bericht door Linda »

Ik gebruik een tuinslang waar een filter uitlaat met korfje aan zit (van JBL geloof ik) die je aan de rand van het aquarium kunt hangen.

Deze is aangesloten aan de kraan.
Als de bak gevuld moet worden slang d'r an en kraan aan. Wel erbij blijven ivm overstromingen :lol:

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Buikwaterzucht? HELP!

Bericht door amber98 »

Hier gaat voor het vullen gewoon de tuinslang erin bij de grote bak (150L ga ik niet meer doen met emmers) :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ginny
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mar 2017 20:34

Re: Buikwaterzucht? HELP!

Bericht door Ginny »

Heyy even een update! Zoals hierboven omschreven helaas een paar visjes verloren maar daar is het gelukkig bij gebleven! De visjes zien er goed uit, de waterwaardes zijn goed en geen dikke buikjes meer! Ik ben echt HEEL blij dat het niet uitgebreid is! Ik heb inmiddels ook een tuinslang-systeem geknutseld om het water wisselen 100x makkelijker te maken. Scheelt een hoop werk! Nogmaals SUPER bedankt voor alle hulp!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Buikwaterzucht? HELP!

Bericht door amber98 »

Gelukkig heb je niet nog meer vissen Verloren!

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Buikwaterzucht? HELP!

Bericht door Linda »

Fijn om te horen dat het weer de goede kant op gaat!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ginny
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mar 2017 20:34

Re: Buikwaterzucht? HELP!

Bericht door Ginny »

Sjeezus, dacht ik dat ik er van af was, zie ik nu dat mijn Betta opgezette schubben en een dikke buik heeft! :'( Het is begonnen achter zijn kieuwen, en ik ben nu heel bang dat het echte buikwaterzucht is. Ik heb geen idee wat ik hiermee moet, help! Ik wil onze Brutus niet kwijt! (Zo heet hij, hij hoort er echt bij)

Ik heb de waterwisselingen extra goed bijgehouden de laatste tijd en de waterwaardes zijn goed, alleen het nitraat is iets verhoogd, maar wel nog in de veilige zone. De ph ligt tussen de 7,6 en 8.

Wat moet ik doen!??

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ginny
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mar 2017 20:34

Re: Buikwaterzucht? HELP!

Bericht door Ginny »

Ik voel me echt ONTZETTEND dom, maar ik denk dat ik weet waardoor de problemen komen!

Ik heb altijd kleine aquariums gehad en altijd gewoon over filtersponzen gefilterd, dat werkte altijd prima. Ik ging net naar de dichtstbijzijnde dierenwinkel voor advies en die zei dat je grote aquariums echt over actieve kool moet filteren. Ik schaam me dood maar heb er echt nooit bij stil gestaan...!

Vermoedelijk zit er dus iets met de organische stoffen niet goed. Ik heb cerpofor bactyfec meegekregen om een eventuele bacterieinfectie aan te pakken. Dit is een 3 daagse kuur, daarna ga ik meteen mijn filter herinrichten MET actieve kool... En voor de zekerheid ook weer wat startbacterien bijvoegen.

Ik hoor graag jullie mening hierover! Fingers crossed dat ik niet nog meer vissen verlies.. :(

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Buikwaterzucht? HELP!

Bericht door amber98 »

Actieve kool moet je juist NIET gebruiken. Dit is alleen om giftige stoffen en medicijnen eruit te halen, maar het haalt ook heel veel voeding voor planten eruit. Beter dus alleen tijdelijk gebruiken na medicatie bijv als je een ander medicijn wil gebruiken. In jou geval zou ik het helemaal niet gebruiken.

Wel zou je buiten sponzen wat keramische pijpjes toe kunnen voegen. Dit houd de bacteriecultuur beter in stand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ginny
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mar 2017 20:34

Re: Buikwaterzucht? HELP!

Bericht door Ginny »

Echt? Die man heeft mij een heel verhaal verteld over organische stoffen die opbouwen en de waterwaardes verstoren als ze niet door actieve kool weggehaald worden.. Ik snap er niks meer van...

Wat zou dan de oorzaak kunnen zijn van de terugkeer, want ik weet niet meer zo goed waar ik nu aan moet denken...

Die buisjes ga ik zeker in de filter doen! Dankje.

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”