Goudvis heeft een dik oog.

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mandyy02
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 apr 2017 13:10

Goudvis heeft een dik oog.

Bericht door Mandyy02 »

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje over mijn goudvis. Ik heb hem al een paar jaar maar plotseling zag ik dat hij 1 dik oog had. Ik dacht dat het meteen over zou gaan maar dit is dus helemaal niet het geval. Eerst zwom hij normaal rond in de aquarium maar nu blijft hij liggen op de bodem en reageert niet op eten die ik hem geef. De andere vissen zwemmen rond en zijn allemaal nog normaal. Op internet heb ik gelezen dat de behandeling is op er toch wel heel wat zou in te gooien maar weet niet of dit wel een goed idee is. Daarom mijn vraag aan jullie. Ik hoop dat jullie mij hijmee kunnen helpen want vindt het toch maar zielig om hem zo te zien lijden.

Met vriendelijke groeten
Mandy

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Goudvis heeft een dik oog.

Bericht door amber98 »

Het klinkt als een soort popeye of hij heeft zich ergens aan gestoten. Heb je een foto? Dat hij op de grond blijft liggen maakt me eigenlijk meer zorgen ..

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mandyy02
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 apr 2017 13:10

Re: Goudvis heeft een dik oog.

Bericht door Mandyy02 »

Bij deze is hij vandaag overleden. Ik stond op en hij lag op de bodem iets daarna was hij dood. Echt jammer hij was zo mooi lang. Zijn buik was ook heel zwart geworden terwijl hij eigenlijk helemaal oranje was dus begrijp het niet goed. Is dit besmettelijk voor men andere vissen ?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Goudvis heeft een dik oog.

Bericht door amber98 »

De buik hoort niet zwart te worden. Dit laat me eerder denken aan te hoog nitriet gehalte waardoor de schubben als het ware verbranden en zwart worden.

Hoe groot is de bak?
Hoeveel vissen zitten/zaten erin en zijn het gewone goudvissen of sluierstaarten?
Wat heb je voor inrichting?
Wat voor filter?
Hoevaak waterwissels en hoeveel procent vervang je?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mandyy02
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 apr 2017 13:10

Re: Goudvis heeft een dik oog.

Bericht door Mandyy02 »

Een te hoog nitriet halte kan niet. Ik had het pas laten controleren en alles was in orde. Toen heb ik een nieuwe vis mogen meenemen omdat ik nog graag 1 bij wou.

Ik heb een biorb life aquarium van 60 liter. Daar zit een speciale filter in. Toen die eene vis met zijn dik ook nog leefde zaten er 6 vissen in waaronder 3 sluierstaarten 1 vis met dikke ogen lijkt op een sluierstaart en 2 normale goudvissen. Ik zal een foto erbij zetten dan zie je wat voor inrichting ik heb. 😁 Ik verwissel ongeveer 30% van het water om de week. In de vissenwinkel werd verteld dat elke goudvis 10 liter water nodig heeft. Daarna doe ik er wel terug bacteriën in.
Afbeelding

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Goudvis heeft een dik oog.

Bericht door tobyderks »

Iedere goudvis 10l? Plak daar nog maar een nulletje achter... :mrgreen:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mandyy02
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 apr 2017 13:10

Re: Goudvis heeft een dik oog.

Bericht door Mandyy02 »

Ow, is dat echt waar? Dan heb ik er blijkbaar veel te veel vissen inzitten. 😱 Waarom is er zoveel ruimte nodig voor zo een klein visje? 😱

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Goudvis heeft een dik oog.

Bericht door tobyderks »

De 'kleine visjes' kunnen nog minimaal 3x zo groot worden als dat ze nu zijn. Daarbij zijn het ontzettende vervuilers en heel actief. De vuistregel voor goudvissen is: de eerste vis in een meter bak en voor iedere goudvis extra minimaal 50 liter er bij optellen. Maar het liefst zien we ze in een vijver. Amber kan je hier veeeel meer over vertellen ;)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Goudvis heeft een dik oog.

Bericht door amber98 »

Voor sluierstaarten word meestal aangehouden 1m of liever nog 1m20. Voor sluiers is het minimum 50L per vis, nog beter is 75 of 100L. Gewone goudvissen zijn niet geschikt voor aquaria, deze horen echt thuis in een vijver.

Het aquarium hoort een dun (!) Laagje zand te hebben, een paar echte en sluiervriendelijke planten te hebben, weinig decoratiemateriaal en een externfilter (!). 80% waterwissel per week is daarbij zeker niet verkeerd.

De rede waarom dit nodig is: sluierstaart goudvissen worden met de juiste ruimte en verzorging 35cm groot. Bij te weinig liters of te weinig verversing stopt de buitenkant van de vis met groeien, waardoor mensen beweren dat ze zich aanpassen aan de grote van de bak. Dit is echter niet waar, de organen groeien gewoon door. Hierdoor raken ze beklemd en sterft de vis vaak al na max 1jaar. Terwijl goudvissen 30 jaar kunnen worden. Daarbij vervuilen goudvissen enorm veel en gaan ze door ammoniak en nitriet pieken dood (vaak te zien aan zwarte plekjes op de schubben dus zoals bij de jouwe gebeurd is)

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”