Planaria? Platwormen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Melis
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mei 2016 13:06

Planaria? Platwormen?

Bericht door Melis »

Dag iedereen,

Nooit eerder problemen gehad met mijn aquarium, nu helaas een wormenplaag…
Ik kocht onlangs enkele nieuwe planten, spoel ze af, laat ze 7 dagen in “quarantaine” staan, daarna gaan ze in mijn bak.
Nu sukkel ik al enkele weken met de witte wormen, ik ben begonnen met ze er met de hand of een sponsje uit te halen, ik heb ze al weggezogen met een darmpje,…
Nu waren ze zodanig talrijk, en ben ik even ten rade gegaan bij mijn vaste aquariumwinkel, en hij adviseerde mij om mijn bodem te vernieuwen.
Heb ik dan ook gedaan, nieuwe bodem erin,… wat zag ik dan vanochtend tussen de filter en het glas hebben zich alweer een hele hoop wormen verschanst.
Ik ververs mijn water op regelmatige basis, ik voeder mij vissen zeker niet te veel (mijn vissen krijgen eten via een voederschaaltje, zodat er niet te veel in de bodem kruipt)
… ik vrees echt dat ze zijn meegekomen met de planten, of met de zoetwatermossel die ik onlangs kocht.
Ze maken de plaats tussen de filter en het glas ook erg vuil.

Ik dacht dat het om planaria ging, maar nu heeft iemand van op het werk me doen twijfelen. Die zegt dat het ook gewone platwormen kunnen zijn.
Ik weet het dus even niet meer… want ik zie dus inderdaad ook niet de typische driehoekige kop die een planaria wel heeft. Ze bewegen zich voort over het raam als een rups/slak.
Flubenol enzo is geen optie omdat ik met veel slakjes zit. Ik zou deze er wel even kunnen uithalen maar de flubenol blijft (naar het schijnt?) lang in je water hangen…
Ik heb vanochtend een foto gemaakt, en ook een foto van dichtbij proberen nemen.

Iemand die me kan vertellen of deze planaria zijn of iets anders?
En, iemand een tip om van ze af te geraken? (Manueel weghalen doe ik dagelijks, wegzuigen ook, flubenol liever niet :(, planariaval ligt sinds gisteren in de aquarium)

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

Breakytom
0-200
0-200
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jul 2014 22:35
Locatie: Zevenaar

Re: Planaria? Platwormen?

Bericht door Breakytom »

Volgens mij zijn dit Rhabdocoela (platwormen). Zelf heb ik ook eens dit soort platwormen gehad bij mijn vuurgarnalen, deze gingen na een tijdje vanzelf weg. Zelf weghalen/zuigen zal niet veel zin hebben; de platwormen vermenigvuldigen zich zeer snel. Wat voor soort vissen zitten in het aquarium? Naar mijn weten eten veel vissen deze soort platwormen; dit zou het probleem sneller kunnen oplossen. Minder voeren kan ook helpen. De platwormen zelf zijn niet schadelijk voor medebewoners.
Greetings, Tom :)

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”