WITTE STIP EPIDEMIE!?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

WITTE STIP EPIDEMIE!?

Bericht door Linda »

Hallo allemaal!
Door de vele meldingen van stip van verschillende leden en winkelmedewerkers wil ik even melden dat er wel degelijk een stipepidemie lijkt te zijn op het moment.

Houdt dus je vissen goed in de gaten wanneer je net nieuwe vissen of planten hebt aangeschaft, en wees extra oplettend bij aanschaf van nieuwe vissen.

Een tip om te voorkomen dat vissen ziek worden is om evt jodiumvrij zout aan het aquarium toe te voegen.
Een Quote van Stylz over zoutgebruik in zijn aquarium:
Hoe gebruik je het, ik gebruik al jaren jodium vrij zeezout in een sterkte van 5 gram per 100 liter.
Ik gooi dat in een fles met warm water los het volledig op en laat dat langzaam na de waterwissel in mn bak lopen.

Zo maar wat gaan doseren moet je niet doen ik doe het alleen in combinatie met 50% waterwissels van de EI methode, dan wet ik zeker dat de concentratie niet ongemerkt oploopt er is immers niets dat NACL gebruikt, je zou anders stapeling krijgen.

je kan dat gewoon met de micro's en macro's doseren zonder vervelende effecten.

een zoutbad moet je zien als een medicijn het is niet iets wat je zo maar even doet.

Je moet een bakje aanmaken met aquarium water, hier in los je 20 gram per liter zout op, goed oplossen, dan vang je de vis uit en plaatst de vis in het bakje, maximaal 15 min, zorg voor voldoende zuurstof dmv beluchten.
Vis uitvangen en weer in de bak doen, de vis gaat dan als een gek een nieuwe dikke slijmhuid aanmaken en daarmee schimmel en andere ziektes te lijf.
Langer dan 15 minuten moet je dit niet doen want dan raakt de vis osmotisch in de war en das niet goed voor je vis, 15 min is geen probleem.

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”