Heel veel platwormen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Breakytom
0-200
0-200
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jul 2014 22:35
Locatie: Zevenaar

Heel veel platwormen

Bericht door Breakytom »

Hallo,

Ik heb nu heel veel platwormen in mijn nieuwe aquarium, hij draait nu 4 weken. Ik was van plan om er morgen vuurgarnalen in te doen. Kan dit gewoon? Gaan de platwormen vanzelf weg? Afbeelding
Greetings, Tom :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Breakytom
0-200
0-200
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jul 2014 22:35
Locatie: Zevenaar

Re: Heel veel platwormen

Bericht door Breakytom »

Afbeelding
Greetings, Tom :)

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: Heel veel platwormen

Bericht door Fabian »

Schijnen vooral in de opstart aanwezig te zijn door slechte(re) waterwaardes. Ik zou dus nog even wachten met het halen van de garnalen om te kijken of de platwormen wegtrekken. Platwormen doen volgens mij niets met garnalen, maar de chemische middeltjes tegen platwormen zijn ook schadelijk voor garnalen... :(

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Breakytom
0-200
0-200
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jul 2014 22:35
Locatie: Zevenaar

Re: Heel veel platwormen

Bericht door Breakytom »

Ik heb wel testsetjes en die geven goede waarden aan, ook is mijn puntnapslak erg tevreden :D. Kan het ook andere oorzaken hebben?
Greetings, Tom :)

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: Heel veel platwormen

Bericht door Fabian »

Vraag het me nu zo af he, voordat we het over oorzaken gaan hebben. :P Weet je zeker dat het platwormen zijn en niet planaria?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Breakytom
0-200
0-200
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jul 2014 22:35
Locatie: Zevenaar

Re: Heel veel platwormen

Bericht door Breakytom »

Ja, ik zie geen driehoekige kop of oogjes en deze zijn doorzichtig met zo'n witte vlek in het midden, ik heb ook foto's bijgeplaatst waarop diidelijk te zien is dat dit geen planaria is. Met foto's die ik op internet heb gezien vind ik dit totaal niet op planaria lijken
Greetings, Tom :)

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: Heel veel platwormen

Bericht door Fabian »

Platwormen kunnen geen kwaad. Na het opstarten worden ze door de vissen opgegeten, maar dat geldt niet voor jouw garnalenbakje. Wellicht kun je ze met het verversen wegzuigen?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Breakytom
0-200
0-200
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jul 2014 22:35
Locatie: Zevenaar

Re: Heel veel platwormen

Bericht door Breakytom »

Hallo,

Komen ze dan niet gewoon terug? Worden ze toevallig gegeten door puntnapslakken?
Greetings, Tom :)

Gebruikersavatar

VissenPraat
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jan 2015 20:28
Locatie: Noord-Brabant

Re: Heel veel platwormen

Bericht door VissenPraat »

Als er helemaal nog geen dieren in zitten zou ik gewoon een kuurtje flubenol doen.

Via internet koop je een zakje van 1 gram Flubenol 5% voor 0,50 euro. Flubenol 5% is een Merknaam voor het middel flubendazol. Bij het zakje zit een beschrijving om de flubenol in je aquarium(s) te gebruiken. 1 gram droge stof mengen met 0,1 liter ( 100ml ) warm water en dit goed schudden. Van dit middel is 1 ml genoeg om 5 liter aquariumwater te behandelen.

Een week later doe je dit nogmaals om eventueel uitgekomen eitjes te bestrijden. ;)

Dit middel is niet schadelijk voor garnalen en vissen. Maar net voordat je dieren gaat toevoegen, kun je nog even wat water wisselen.

Succes.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Breakytom
0-200
0-200
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jul 2014 22:35
Locatie: Zevenaar

Re: Heel veel platwormen

Bericht door Breakytom »

Hallo,

Bent u ervan bewust dat flubenol niet werkt op Rhabdocoela? :P. Dat werkt alleen op andere leden van de platwormfamilie, zoals planaria etc.
Greetings, Tom :)

Gebruikersavatar

VissenPraat
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jan 2015 20:28
Locatie: Noord-Brabant

Re: Heel veel platwormen

Bericht door VissenPraat »

Dat wist ik niet. Ik heb zelf ook nog nooit last gehad van opstart wormen. Wel planaria ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Breakytom
0-200
0-200
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jul 2014 22:35
Locatie: Zevenaar

Re: Heel veel platwormen

Bericht door Breakytom »

Het is nu alweer minder... Kan het aan de verversing van vrijdag hebben gelegen?
Greetings, Tom :)

Gebruikersavatar

kayleeD
200-400
200-400
Berichten: 338
Lid geworden op: 22 dec 2014 14:33

Re: Heel veel platwormen

Bericht door kayleeD »

Rhabdocoela komt altijd voor bij osptarten, vaak zitten ze ook in al draaiende aquaria met garnalen, omdat ze daar geen vijand hebben. In aquaria met vissen komt het vrijwel niet voor, omdat de vissen ze opeten. Rhabdocoela is niet mooi om te zien, maar het kan verder geen kwaad. Of er een verband zit tussen slechte waterwaarden en dat ze komen weet is niet, maar het lijkt me sterk. Ik zie ze ook af en toe in beide van mijn bakken en laat ze gewoon zitten.

Flubenol werkt inderdaad niet ertegen, je moet ze daarom met de hand verwijderen, maar zorgen dat ze niet afbreken.

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”