80 cm bak draait niet lekker

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
robin6833
0-200
0-200
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 nov 2014 09:27
Locatie: Scherpenzeel

80 cm bak draait niet lekker

Bericht door robin6833 »

Goedemorgen,

Ik heb sinds november vorig jaar een 80 cm bak. Alles ging super goed, tot nu toe.
Sinds 2 weken af en toe eens een dode vis, dinsdag zag ik dat er witte stip zat, dus gelijk medicijn (protazol) er in gedaan, pomp uit en 24 uur later 80% ververst. Nu zit er een soort van dikke mist laag over het water, de vissen blijven ook op de bodem hangen, platy guppen neon tetra en de bijlzalmpjes. De panda's horen daar.. Enigste wat boven blijft zijn de bijlzalmpjes. Iemand een idee wat er aan de hand is?

Gebruikersavatar

Breakytom
0-200
0-200
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jul 2014 22:35
Locatie: Zevenaar

Re: 80 cm bak draait niet lekker

Bericht door Breakytom »

Hallo,
Voordat wij goed kunnen antwoorden hebben wij eerst wat informatie nodig, zoals:

- wat zijn de waterwaarden?
- wat voor pomp zit erin?
- hebben er recent nog veranderingen plaatsgevonden in de bak?
- hoeveel ververs je per week?
- wat is de inhoud van de bak?

Tom
Greetings, Tom :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
robin6833
0-200
0-200
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 nov 2014 09:27
Locatie: Scherpenzeel

Re: 80 cm bak draait niet lekker

Bericht door robin6833 »

De water waarde kan ik straks even meten, zaterdag bij mijn vaste winkel in Veenendaal laten controleren en was toen goed.
PH rond de 7 water is iets hard, daarvoor heb ik er een bruin blad in, die maakt het water zachter.

Er zijn laatst wat nieuwe plantjes bijgekomen, bak is 120 liter, tetratec ex700 buiten filter. Hopelijk kun je er iets mee!
Ik ververs normaal 25% nu na het medicijn 80% dat stond in de bijsluiter van protazol!

Gebruikersavatar

haantje89
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 feb 2015 22:26

Re: 80 cm bak draait niet lekker

Bericht door haantje89 »

Zoals ik het lees. Kan het fout hebben.

gebruik medicijn --> pomp uit. --> 24h later 80% waterwissel --> pomp aan.-->enige tijd later. Vis dood en witte waas.

als ik bij mij de pomp uit zet sterft mijn bacterie cultuur af door zuurstofgebrek.
Met als resultaat dat als ik de pomp aan zet dat de doode bacteriën de bak in komen en me water troebel maakt. En lange termijn gevolgen torenhooge nitriet. En vis met nitriet vergiftiging.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: 80 cm bak draait niet lekker

Bericht door stylz »

haantje89 schreef:Zoals ik het lees. Kan het fout hebben.

gebruik medicijn --> pomp uit. --> 24h later 80% waterwissel --> pomp aan.-->enige tijd later. Vis dood en witte waas.

als ik bij mij de pomp uit zet sterft mijn bacterie cultuur af door zuurstofgebrek.
Met als resultaat dat als ik de pomp aan zet dat de doode bacteriën de bak in komen en me water troebel maakt. En lange termijn gevolgen torenhooge nitriet. En vis met nitriet vergiftiging.
Zo simpel kan het zo maar eens zijn, bij vrijwel elk medicijn gebruik moet je juist je filters aanlaten, die krijgen het al zwaar genoeg, 24 uur af en dan weer aan is geheid ellende.

Water te hard, hoeveel is je waarde dan, ik bedoel ik ververs gewoon met leiding water ik voeg zelfs nog magnesium toe en mijn water is niet te hard, hoewel wie weet in een winkel wel.

Kijk naar je bak en handel daar op, ga nooit iets doen op een meting.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
robin6833
0-200
0-200
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 nov 2014 09:27
Locatie: Scherpenzeel

Re: 80 cm bak draait niet lekker

Bericht door robin6833 »

Klopt bijna:


gebruik medicijn --> pomp uit. --> 24h later 80% waterwissel --> pomp aan.-->enige tijd later. Vis dood en witte waas.

Pomp uit - medicijn - pomp aan - 6 uur later 80% wissel.

De pomp moest uit ivm zwarte filters die het medicijn eruit zouden filteren, aangezien eerste behandeling niet aansloeg, deze wel. Heb er wel zon klein pompje ingehangen tijdelijk superfish aquaflow 200. Vissen doen her nu alweer veel beter dan vanmorgen. Heb nog een flesje bacteriën staan, hebben 3 aquariums thuis.. 2x 80 cm en 1x 120. De witte waas trekt wel weg nu. Moet ik nu nog iets doen of zijn gang laten gaan? Heb de pomp trouwens schoongemaakt voor se medicijnen toe te voegen, wel in het aquarium water uitgespoeld..

Gebruikersavatar

MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Re: 80 cm bak draait niet lekker

Bericht door MatthijsH »

Je had je beter iets meer kunnen verdiepen in je vissen. Dan was je achter gekomen dan bijvoorbeeld de bijlzalmpjes aan het oppervlak leven

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
robin6833
0-200
0-200
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 nov 2014 09:27
Locatie: Scherpenzeel

Re: 80 cm bak draait niet lekker

Bericht door robin6833 »

Daar heb ik de bijlzampjes ook op uitgezocht.. Alleen de rest zat op de bodem, dat leek me niet goed. Heb nog 3 van de 5 bijltjes over.. Net als iedere andere zieke vis ineens op zijn zij drijven en later dood op de bodem. Het lijkt nu beter te gaan gelukkig.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: 80 cm bak draait niet lekker

Bericht door stylz »

Je hebt de boel verkeerd aangepakt met je zwarte (kool) filters sorry.
Ja je mag niet over kool filtreren met medicijnen dat klopt helemaal, maar dat betekend niet dat je het filter af moet zetten en dan 24 uur later weer start.

Na 24 uur is de hele inhoud dood, dit geeft heel slecht water en dat pomp je dan terug je bak in en omdat je filter dood is, gaat het daarna heel hard achter uit met de water kwaliteit.
Wat je doet met koolfilters is je haalt ze uit je filter, spoelt ze grondig uit en legt ze weg.
Je start je filter maar nu zonder kool weer zo snel mogelijk op een deel van je bacterien blijft nu in leven, evt plaats je een gewone spons in de plaats van de kool, ik ben geen fan van standaard kool in je filter dus ik zou het er nooit meer in doen, maar dat is jou keuze.

Ja mag nooit je filter uit zetten dit na 24 uur weer opstarten, staat je filter zo lang stil dan moet het eerst heel grondig schoon gemaakt worden.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
robin6833
0-200
0-200
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 nov 2014 09:27
Locatie: Scherpenzeel

Re: 80 cm bak draait niet lekker

Bericht door robin6833 »

Filter is nu helemaal schoon. Verkeerd aangepakt, lekker stom van me. Heb nu van een ander aquarium een spons uitgeknepen in mijn water, en het is nu al kraak helder. Vissen doen het ook goed. Hoop op het Beste nu! Thanks voor jullie reacties

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”