Mysterieuze uitval

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kreek
1000+
1000+
Berichten: 1018
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:23
Locatie: Friesland

Mysterieuze uitval

Bericht door Kreek »

Hallo,

Zoals je wellicht in mijn Dubai topic hebt gelezen heb ik uitval onder mijn visjes.

Hier even het desbtreffende gedeelte:

---------
Ok, ik kom thuis van mijn werk en zie alweer een diamant levenloos op de bodem liggen. En gister dreef er een rasbora belly up!

Ik heb net water ververst, dus dat kan het niet wezen. De garnalen hebben nergens last van, maar om de waterwaardes uit te sluiten ga ik de boel vanmiddag opmeten. Ik mis ook een gup. Eens even goed zoeken...

EDIT
Nou, ik snap er niets van. Ik zag net toch echt een dode diamant op de bodem drijven. Licht was nog uit. Ik zet het hier op het forum, ondertussen gaat het licht aan. Ik loop naar bak. Diamant weg! Ik heb overal gezocht! Stroming wil nog wel eens wat meeslepen. Niets.

Maar ik heb wel de missende gup gevonden. Dat is nogal sneu. Die had zich dus genesteld op de verbinding van een zuignap tussen spraybar en achterraam. Want ik zag tot mijn schrik dat hij geen vinnen meer heeft! Hij zwemt nog wel met golfbewegingen. Nogal fanatiek eigenlijk. Maar stilliggen doet ie dus heel slim eigenlijk op de zuignappen. Het ziet er uit als vinrot.

Maar dan had de Esha kuur toch moeten helpen. En kennelijk is het dan een bacterie die de andere visjes ook verzwakt. Alhoewel aan de diamant geen vinrot te zien was.

Dan een andere gup, die heeft een of ander bolletje onderaan hangen. Lijkt wel een slakje.

En gister was dat nog niet.

Het enige wat ik de laatste tijd veranderd heb, zijn de planten.

Ok, ik ga meten. En nog eens zoeken...
------------------------

En nu doe ik dus net de kleppen open en lopen er allemaal beestjes over de stabilisatiestrip! Hele kleine mugjes of iets. Gister zaten die er nog niet. Kan dit iets met de uitval te maken hebben? En hoe krijg ik ze weg? Ze zitten namelijk ook in kiertjes waar ik niet bij kan. :? :? :?

Ok... nu eerst meten...

Gebruikersavatar

Breakytom
0-200
0-200
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jul 2014 22:35
Locatie: Zevenaar

Re: Mysterieuze uitval

Bericht door Breakytom »

Heb je ook een foto van de beestjes en de visjes enzo?

Tom
Greetings, Tom :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kreek
1000+
1000+
Berichten: 1018
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:23
Locatie: Friesland

Re: Mysterieuze uitval

Bericht door Kreek »

ja heb ik. Is een heel gedoe om dat op het forum te krijgen, dus doe ik zodra ik zo snel mogelijk. Maar wel vandaag nog.

De diamant die ik kwijt was heb ik gevonden. :( Helaas dood). Daar was niets aan te zien.

Waterwaardes
No2 0
No3 10
PO4 1
NH3/4 0
PH 7,2

Niet iets om dit te verklaren. Ik verdenk beestjes. Of uitgekomen eieren aan mijn eerste diamant te zien. Ik heb voor de zekerheid het voer gecontroleerd, maar dat is schoon.

Ik bedacht me dat ik natuurlijk wel tijdje gelee de slangen heb schoongemaakt wegens veel zweefvuil, maar ben zorgvuldig te werk gegaan om te voorkomen dat er bij opstart vuil in de bak spuitte.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kreek
1000+
1000+
Berichten: 1018
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:23
Locatie: Friesland

Re: Mysterieuze uitval

Bericht door Kreek »

AfbeeldingP1130267 by kreek1065, on Flickr

Toen ik de vis voor het eerst zag was het overigens een rood ronde verwonding. Dat witte is later pas gekomen. Maar zowel de rasbora als de laatste diamant hadden dit niet. Daar is niets aan te zien.

AfbeeldingVliegjes by kreek1065, on Flickr

NIet echt goed zichtbaar, maar het zijn de witte langwerpige vlekjes. Het rode is voer. Ik heb dat gister er in gegooid, maar omdat ik haast had niet gecheckt of er wat op de balk is blijven liggen. Ik denk dat ze daar op af zijn gekomen. Ik maak overigens de balken en randjes altijd met regelmaat goed schoon.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Mysterieuze uitval

Bericht door Linda »

Zijn het geen springstaartjes?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kreek
1000+
1000+
Berichten: 1018
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:23
Locatie: Friesland

Re: Mysterieuze uitval

Bericht door Kreek »

Ik denk het inderdaad ook! Dat is dan weer een opluchting. Dankjewel!

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”