Witte stip

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jor86
0-200
0-200
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 dec 2022 10:14

Witte stip

Bericht door Jor86 »

Beste allemaal,

Afgelopen zaterdag avond heb ik nieuwe kardinaal tetra’s gekocht. Ik had er afgelopen week al 10 gekocht en besloot er nog 10 bij te halen.
Mijn aquarium betreft een juwel240. Volgens de teststrips waren de waterwaardes goed.

Zondag ochtend zag ik dat een van de tetra’s witte stip had. Ik heb zondag direct de temperatuur verhoogd maar kom niet hoger dan nu 26/27 graden met 2 verwarmingen. Ik ben erna naar Hornbach gegaan en heb daar costapur F gehaald.

Maandag lag een van de golden mollies dood en al aangevreten.
Vanmiddag zag ik nog een stuk vis tussen de planten liggen en wist niet direct wat het was. Ik mis 2 guppen merk ik nu.

Ik bekeek de andere vissen en zag dat een nieuwe gup ook aangetast is met iets. Ik zou niet 1,2,3 zeggen dat dit ook witte stip is. Ik heb sinds zondag het licht uit gehad en vandaag het licht weer aan.

Van die tetra’s kreeg ik geen goede foto gemaakt, ze zijn erg schuw. Zo zwemmen ze op de voorgrond en zodra ik aan kom lopen schieten ze tussen de planten in.

Kan iemand me vertellen wat er op deze gup te zien is? Ik heb ook een foto van een oranje gup toegevoegd, die is kleur verloren en ziet er ook niet meer zo heel fris uit maar het gaat om de zwarte gup.
Dank alvast.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Juwel 240 - Guppies, corydoras, mini algeneters, garnalen en slakken

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Witte stip

Bericht door amber98 »

Hoeveel watt zijn de verwarmingen? En hoe meet je de temperatuur van het water? Als je een vinger in het water steekt voelt het dan warm aan?

2 verwarmingen zouden die liters met gemak hoger dat 27 moeten krijgen, dus wellicht is er iets kapot of wijkt je meetmethode teveel af. Elke verhoging is verder prima voor witte stip, dus als je het echt niet hoger krijgt dan 27, is dat geen ramp. Kuur costapur netjes afmaken volgens de beschrijving, daarna even een paar dagen over actieve koolstof filteren en goed water verversen (zeg 80%) om het medicijn eruit te krijgen. Goed voeren, met de hogere temperatuur hebben ze ook meer honger. Na waterverversing kun je wat zout toevoegen aan het water (online staat hoeveel zout er in een zoetwater aquarium mag, dit kan keukenzout ZONDER jodium zijn, vijverzout of zout voor zoutwateraquariums) dit gaat de slijmlaag sterker maken, als de gup nog leeft volgende week, of je ziet andere vissen met symptomen, nogmaals 50% verversen, actieve koolstof verwijderen!! en dan een nieuw medicijn gebruiken. Zoals het er nu uitziet, zou ik denken dat het een bacterie is en raad dus aan als het zo blijft om tegen bacterieen te behandelen. Als het veranderd, plaats dan even nieuwe foto’s (ook als andere vissen last krijgen) mogelijk is het dan toch iets anders.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jor86
0-200
0-200
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 dec 2022 10:14

Re: Witte stip

Bericht door Jor86 »

Als het een bacterie is, waarmee dan het beste behandelen? Ik ben pas sinds januari bezig, eerst met een 80cm en al snel was die te klein. Ik heb me voordat ik begon heel veel ingelezen omdat ik het goed wilde doen. Het ging ook goed tot noch toe.
Ik heb aan het water gevoeld, maar het voelt koud. Ik had voor de 80cm een nieuwe verwarming gekocht, die meer aan kon dan de 80cm. Bij de Juwel240 zat de originele verwarming. Deze week voelde het water koud toen ik die stip zag en heb er direct die andere verwarming in gehangen. Ik heb een glazen thermometertje en er zit een plak strip. Die plakstrip werkt sowieso niet volgens mij, kan ik niet aflezen.
De glazen thermometer is van 22 naar 26 gegaan.

De verwarming die ik erbij gehangen heb is een eheim 100 watt tot 150liter. Als de andere verwarming echt kapot is trekt hij het inderdaad niet.

Ik kan er geen zout in doen, ik heb ook slakken en garnalen in het aquarium.

Die costapur is me verkeerd geadviseerd want mag eigenlijk niet met garnalen en slakken.
Juwel 240 - Guppies, corydoras, mini algeneters, garnalen en slakken

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Witte stip

Bericht door amber98 »

Bijna geen enkel medicijn mag met garnalen en slakken. Dit staat standaard op de verpakking omdat ze heel gevoelig zijn en ze er niet aansprakelijk voor willen zijn. Medicatie is ook schadelijk voor vissen. Dus zwakke of vissen die al flink aangetast zijn door de ziekte gaan vaak dood door de medicatie. De medicatie gebruik je om de rest van de vissen te redden, maar vaak heb je altijd een paar slachtoffers. Colombo bactyfec is een optie. Ik weet niet of er in de beschrijving staat dat ie bij garnalen en slakken kan, maar ik weet wel dat ik deze vaak gebruikt heb zonder problemen. Zelfs in flinke overdosering zwommen de garnalen rustig verder (raad geen overdosering aan, maar soms heb je geen andere keuze, in dit geval gewoon normaal de beschrijving volgen). Dus als er garnalen of slakken overlijden, zal dat waarschijnlijk eerder pech zijn dan het middel.

Als je water nog koud aan voelt, ben je in ieder geval zeker dat je de vissen niet aan het koken bent en zal de thermometer wel kloppen, maar de verwarming misschien niet. Als het 27 is, is het dus opzich wel prima, die verwarming kun je een andere keer uitzoeken, als de temperatuur weer kan dalen. Vissen kunnen altijd zoekt worden of iets meedragen, daar kun je zelf niks aan doen

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”