Diamant Goerami dik oog

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jeanine
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 nov 2021 13:47

Diamant Goerami dik oog

Bericht door Jeanine »

Hoi, ik ben nieuw hier, ik heb sinds een paar maanden een Rio180 en mijn eerste vissen waren een koppel Diamant Gouramis en wat guppen. Vorige week nog wat guppen bij de dierenwinkel gehaald maar hij had me een zieke meegegeven, die in de winkel al meer rechtop zwemde en na een paar dagen had die het begeven.
Nu kijk ik vanochtend in mijn bak en heeft mijn mannetje goerami opeens een dik oog en wit er om heen en 1 van m'n corydoras heeft ook opeens een witte snoet.
Meteen apart gezet en bij een dierenwinkel Esha 2000 gehaald en in de aparte bak en in m'n Juwel gedaan. Gaat dat nog goed komen? Komt het door de zieke gup of is het wat anders? Had ook plantjes gehaald en op hout geplaatst en in de bak gedaan dus misschien heeft die zich daar aan gestoten?
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6226
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Diamant Goerami dik oog

Bericht door amber98 »

Welkom, vervelend dat je met zieke vissen zit. Het kan zijn dat de gup iets mee heeft genomen, dat weet je nooit zeker als deze niet dezelfde plekken had. Ik denk persoonlijk dat het oog van de vis niet meer te redden is, maar wellicht heeft hij er na een tijdje minder last van. In het vervolg kun je zieke vissen beter in het aquarium houden, 9/10 keer is het toch iets besmettelijks en moet de hele bak behandeld worden en de vissen sort zetten in een kaal aqiarium heeft best veel nadelen. Het zorg voor stress, meestal heb je er geen ingedraaid filter op zitten dus kunnen waterwaardes stijgen waar zeker zieke vissen slecht tegen kunnen en zeker met een nitrietpiek heb je een grote kans dat de vis daardoor sterft.

Esha2000 is helaas een middel wat bijna nooit meer een ziekte geneest. Als je bij beide vissen geen verbetering ziet na de kuur, kun je het beste 80% water wisselen, een paar dagen over actieve koolstof filteren, daarna deze weer verwijderen en een kuur doen van een ander merk. Sera of Colombo werken beter (minder resistentie). Als je foto’s plaatst van de corydoras, kunnen we makkelijker zeggen of het om een schimmel of bacterie gaat.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jeanine
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 nov 2021 13:47

Re: Diamant Goerami dik oog

Bericht door Jeanine »

Had trouwens ook meteen een waterwissel gedaan en Easy Life Filter Medium toegevoegt en een uur later Esha, is het erg dat ik dat gecombineerd heb? 🙈

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jeanine
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 nov 2021 13:47

Re: Diamant Goerami dik oog

Bericht door Jeanine »

Thanks voor het antwoord! Na een hoop research dacht ik juist dat Esha een wondermiddel was want werd vaak aangeraden. De gourami leunde op een gegeven moment steeds op de bodem maar net zag ik hem wel weer even aan het wateroppervlakte. Moet ik hem dan gewoon terug doen? Ben bang dat als z'n vrouwtje nog niet besmet is en als de Esha niet werkt zij en de rest van de vissen ook ziek worden..
Hier de corydoras:
Afbeelding

Afbeelding

En ik weet niet of ik me nu dingen aan het verbeelden ben maar het lijkt alsof een andere opeens een erg rode kiew heeft 🤔

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6226
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Diamant Goerami dik oog

Bericht door amber98 »

Filter medium en esha kan denk ik geen kwaad samen. Ik gok dat je met een bacterie te maken hebt, al is het bij de corydoras ook niet overduidelijk. Als je geen ingedraaid filter op het aparte bakje hebt, zou ik ze terug zetten. Zodra je een ziekte in de bak ziet, kun je niet meer voorkomen dat andere vissen besmet worden. Dit is gewoon afwachten of er meer vissen symptomen krijgen. Rode kieuwen kan te maken hebben met stress.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jeanine
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 nov 2021 13:47

Re: Diamant Goerami dik oog

Bericht door Jeanine »

Hij is jammer genoeg al overleden 😩. 3 guppen hangen ook steeds verstopt tussen de planten en 1 mannetje heeft opeens een erg dikke buik, maar hij zwemt nog wel goed..

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6226
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Diamant Goerami dik oog

Bericht door amber98 »

Heb je je waterwaardes getest?

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”