Algenprobleem

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Poseidon
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2021 14:22
Locatie: Groningen

Algenprobleem

Bericht door Poseidon »

Dag allemaal!

Sinds vier maanden ongeveer heb ik een 240 liter juwel led aquarium in mijn woonkamer staan. Dit aquarium heb ik een beetje in verwaarloosde toestand overgenomen, maar na een grondige schoonmaak ben ik met enthousiasme begonnen om er wat van te maken.
Er zaten in het begin meer dan veertig visjes in, hiervan heb ik de meeste inmiddels verkocht. Veertig leek me een beetje veel. :roll:
Er zit nu nog een clownbotia, acht neon-tetra's, 4 zebra-danio's, 4 schijfzalmpjes, en een aantal roodkopzalmpjes in, en een coridora en een black mollie. Al met al misschien twintig a 25 visjes. Ook heb ik er veel nieuwe plantjes in gedaan. Waterpest, vallisneria, spaans mos, javavaren, en nog een aantal anderen. Het probleem is nu dat de plantjes niet goed willen groeien en dat de plantjes onder de baardalg zitten, hier en daar ook wat groene puntalg en bruinalg, maar dat is te verwaarlozen. Ik wordt er een beetje moedeloos van, en heb al meerdere dingen geprobeerd.
Ik heb nu 8 uur per dag het licht aan, eerder was dat 6 uur.
Ik geef nu dagelijks 5ml easycarbo, eerder 7,5 ml. Ik geef nu minder omdat ik begrepen heb dat de waterpest en Vallisneria hier niet goed tegen kunnen.
De waterwaarden meet ik met een teststripje :

25 mg/l NO3
0 mg/l NO2
10 d GH
6 d KH
7,5 PH
0 Cl

Voeg verder iedere week 12 pompjes plantenvoeding toe van Flowergrow pro van Colombo. Adviesdosering is 1 pompje per 5 liter water, dus het is een lage dosering.
Voorheen deed ik iedere week een waterwissel van 50%, dat heb ik teruggeschroefd naar zo'n veertig liter per week, dat is wanneer ik de grondbodem ook schoonmaak.
Ik weet niet wat verder nog belangrijke informatie is, ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!

groetjes,

Friso


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Algenprobleem

Bericht door amber98 »

Baardalg is een te kort aan of een te wisselende CO2. Led verlichting is vaak veel te sterk voor een aquarium zonder CO2. Ik raad je aan om een gedeelte van de lichtbalken af te schermen, bijv met pvc of aluminiumfolie om te zorgen dat er minder licht in het aquarium komt. Ook kunnen drijfplanten je hier goed mee helpen. Ik vind zelf de slavin is katana erg fijn.

Clownbotias worden veel te groot voor deze maat aquarium en horen ook in scholen gehouden te worden. Voor het visje is het beter als je een nieuw huis voor hem zoekt. ;) er zijn nog wel een paar punten die niet kloppen aan het vissen bestand. Zo zijn corydoras ook scholen vissen die met minimaal 6 gehouden horen te worden en kunnen een aantal andere soorten ook beter uitgebreid worden. Mocht je meer willen weten of over mogelijke opties willen nadenken, kun je een nieuw onderwerp openen over het vis bestand.

Gebruikersavatar

Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 feb 2020 08:04
Locatie: 2e boom 4e tak rechts

Re: Algenprobleem

Bericht door Friesian »

Goedemorgen @Poseidon - Friso.

Ik heb allereerst je verhaal gelezen en de foto's bekeken. Als toevoeging op de reactie van Amber geef ik je dit leesvoer .

Eerst een vraagje naar de filtratie. Ik meen te zien dat je een aanvoerbuis hebt van JBL nu vraag ik me af welk buitenfilter je hebt en hoe die is gevuld. En verder ook hoe de uitstroom is uitgevoerd, geplaatst. En wat voor bodem heb je gekozen?

Maar wat mij vooral als vraag speelt is waarom gebruik je zo weinig plantenvoeding per week.
Ik zou je willen aanraden om de dosering te verhogen naar de liters van je aquarium en de dosering niet in 1 keer geven maar over meerdere dagen verdeelt. Dus wekelijks 48 pompjes wat meer spreiden over de week.

Ik hoop dat je wel net als ik de XL uitvoering van Colombo voortaan kiest, 2,5 liter can is voordeliger in de kosten.
En dan weer opnieuw beginnen met wekelijks 50% waterwissel. Zo haal je uit de bak wat het filter niet eruit haalt aan afvalstoffen.

En baardalg is idd een CO2 probleem en de distributie kan daar een rol in spelen. Geduld en beschadigd blad (algen) verwijderen.
Heb je bijvoorbeeld een cryptocoryne staan, moerasplanten dan niet vergeten dat extra voeding bij de wortels ook nodig is.

Ik vermoed dat door te weinig plantenvoeding, en misschien ook de distributie dat je planten het daarom minder doen en algen reageren sneller dan planten.

Trouwens behalve wat meer corydoras, stuk of 15 zou ik ook kiezen voor ottocinclus als algeneters. En transportwater van de LFS nooit in je aquarium gieten met de vissen.

En btw...... succes met de studie en uiteraard ook met je Rio 240.
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Algenprobleem

Bericht door Neil »

Ja algen die krijg je zomaar. Maar ervan komen hoe dan?
Eerst wat foto's
Afbeelding

Afbeelding
Aquarium met algen ergens in 2017.



Afbeelding


Afbeelding
Aquarium zonder alg.

In het begin een Carbo produkt gebruikt.
later overgegaan op CO2 toevoeging.
Let op een Carbo produkt is geen CO2, maar de C,koolstof, wordt op een andere manier aangeboden. Beinvloedt ook niet de pH. Je kan ook GEEN KH/pH tabel hiervoor gebruiken.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Algenprobleem

Bericht door Neil »

Mijn raad is, verlies niet de moed. Grijp niet naar wondermiddeltjes zoals algenexit enz.
Maar verander je water milieu.
Houd alles zo constant als mogelijk.
Als je wat veranderd in licht of bemesting doe dit in stapjes. Kleine stapjes. Maak een logboek en noteer de kleinste dingen. Alles wat doet en ziet.
De alg die je hebt gaat niet vanzelf weg. Die zal je eruit moeten snoeien.
Op gezond blad krijgt alg niet zomaar een kans. Als er stof door je bak dwarrelt en zakt, tik met een satéstokje het blad schoon.
De nieuwe plantgroei moet goed en constant zijn. Dit is het begin van je algenarme aquarium. Hier zal geen alg op komen op den duur.
Even plat gezegd is licht je gaspedaal.
Hoe meer licht je geeft, hoe meer je van de voedingsstoffen nodig hebt. C, Koolstof, is ook een voedingstof.
Zo heb je ook nitraat nodig, fosfaat, ijzer en andere kleinere sporenelementen.
Algen groeien van de zelfde voedingsstoffen. Maar je planten hebben een sneller en beter systeem om ze van de algen weg te pikken.

Dus ga door met wekelijks verversen. 40 of 50%. Doseer na het verversen je meststoffen toe of in gedeeltes die je elders in de week herhaalt. Geen overdosis geven. Je moet de planten op gang helpen. Dit gaat langzaam. Niet je algen te veel voeden. Als je planten vervangt neem dan soorten die het goed doen in je eigen bak. Deze groeien het best en zullen je helpen om op gang te komen. Als een plant het niet goed doet eruit halen en vervangen met een soort die wel goed groeit in jouw bak. De soorten die je mooi vind komen er later er wel in.
Bij LED 8 uur licht geven en dan je LED uitzetten. Geen blauw licht. Niet een beetje rood, gewoon uit.

Dus met regelmaat, onderhoud, kleine correcties en je logboek kan je er komen.

Groet,
Neil

Gebruikersavatar

Borgteran
0-200
0-200
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 nov 2021 12:22

Re: Algenprobleem

Bericht door Borgteran »

Dag Friso,
Je hebt al mooie tips binnen gekregen en ter overdenking geef ik je ook nog wat mee. Ik heb jarenlang tweeslachtig gehandeld: geen CO2 toevoeging en wel snelgroeiende planten plaatsen. Je raadt het wellicht al: de algen wonnen het. Een bak zonder CO2 toevoeging vraagt een heel andere benadering dan eentje met. Ik wist dit pas na het lezen van een boek hierover van Diana Walstad. Wellicht zul je hierin dus een keuze moeten maken. Wat een algemeen punt is dat planten en algen over en weer stoffen afscheiden die elkaar beinvloeden: allelopathie. Super interessant. Vanuit dit gegeven las ik de tip: plaats je aquarium boordevol met planten en kijk welke het goed doen, zie ook het advies van Neil. Goed groeiende planten remmen, via de uitgescheiden stoffen, de algen. (Kwijnende planten worden geremd door de stoffen van de algen).

Voor een bak zonder CO2 komen de meer langzamere groeiers in aanmerking, bv Anubis, maar ook zij hebben wat snelgroeiers eromheen nodig ter bescherming tegen de algen. Op dit moment voeg ik niets meer toe aan plantenvoeding en ik ververs nauwelijks meer water en dat lijkt nu goed te gaan, de algen lijken onder controle en de planten floreren, maar het is best nog wel spannend geef ik toe.

Mocht je hierover nog wat willen weten dan lees ik dat wel, Amber weet hier ook vast heel veel van. Groeten Anneke

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Poseidon
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2021 14:22
Locatie: Groningen

Re: Algenprobleem

Bericht door Poseidon »

Dag allemaal!

Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Ik heb inmiddels een TL- buis afegeplakt met aluminium folie, ik heb een blauwe tl lamp en een warmere, ik heb nu de blauwe tl- buis afgeplakt.
Verder heb ik nu wat meer plantenvoeding toegevoegd, ik zat te denken aan vijf pompjes per dag, of toch rustig opbouwen en misschien 2 keer 10 pompjes per week. Ik ga voor de clown Botia een nieuw huisje zoeken, helemaal zonder soortgenoten is ook wel een beetje zielig. Ik zal me ook nog wat verder verdiepen in de andere soorten en wat zij precies nodig hebben.
Ik zal verder gaan met het doorvoeren van kleine veranderingen, ik zal de plantenvoeding opvoeren en ik zal weer waterwissels doen van 40%. Denk dat ik de plantjes die het heel slecht doen uit mijn bak ga halen en wat ga experimenteren met nieuwe plantjes, zal er ook wat drijfplantjes bij doen. Hopelijk gaat het langzaam vooruit met de plantjes, en zullen de algen langzaam aan verdwijnen.
Vind het fijn dat er op dit forum zoveel kennis zit en ik hier af en toe een vraag kan stellen!

@Friesian:

Mijn buitenfilter is een tetra 1200, ik weet niet precies wat er in zit, maar iig 2 lagen met biospons 1 tray met van die keramieke pijpjes en een tray met holle plastic bolletjes. En helemaal bovenop een fijn filtermateriaal.
Ik heb de uitstroom rechts langs de achterzijde, recht tegenover de instroom. Rechts aan de voorzijde heb ik nog een stromingspompje gemonteerd voor wat extra stroming. Ik heb zo door de hele bak een matige stroming. Verder heb ik als bodem vrij grof grind.

Bedankt allemaal!

vg

Friso

Gebruikersavatar

Borgteran
0-200
0-200
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 nov 2021 12:22

verminderen licht bij aquarium zonder CO2 toevoeging

Bericht door Borgteran »

Ik las het advies om bv mbv aluminiumfolie de lichthoeveelheid van de ledlampen af te zwakke. Hoe doe ik dat? Ik snap dat ik aluminiumfolie om de lamp heen moet doen maar dan moeten er toch ook gaatjes in want anders wordt het donker?

Mijn aquarium zonder CO2 toevoeging heeft zeker 2 maanden heel goed gedraaid. De planten hadden een enorme groeispurt en zien er weer veel beter uit. Door hun groei hebben ze waarschijnlijk wel weer voor een tekort van het een en ander gezorgd (bv CO2) waardoor ik nu weer moet bijregelen. Ik zat dus te denken aan het licht gezien een eerder advies van Amber dat Ledlampen vaak te fel zijn voor een dergelijk aquarium. Ik ga ook een testset aanschaffen om de waterwaarden beter in de gaten te kunnen houden. Adviseren jullie nog steeds het Sera Testkoffertje?

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Algenprobleem

Bericht door Muppet1987 »

Ik gebruik aluminiumfolie en ja, dan wordt het plaatselijk donker(der). En dan gebruik ik ook nog drijfplantjes. Ik hou daar van, maar mijn non-co2 bak heeft dat ook nodig. Je kan ook kiezen voor bakpapier. Dat geeft een meer diffuus licht. Ik denk persoonlijk dat het niet verstandig is om af en toe co2 zelf toe te voegen bij tekorten. Als je non-co2 wil, moet je de vraag daarna beperken en dat doe je inderdaad oa door het licht te dimmen (felheid en duur). En je planten moeten ook wennen hè, aan de nieuwe omstandigheden!

Ik heb gisteren dit koffertje binnengekregen:
Colombo Aqua Testlab Pro Aquarium Testset Complete Set. Denk dat de waardes goed kloppen met wat ik zie, dus wat dat betreft dikke prima. Duidelijke en simpele gebruiksaanwijzingen en kleurkaarten.

Afbeelding

Gebruikersavatar

janp
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 feb 2022 11:06
Locatie: zuid-limburg

Re: Algenprobleem

Bericht door janp »

Hallo Poseidon,

Ik zie je hebt al veel reacties gehad.
Mijn eigen ervaring is dat dit probleem idd vooral een licht-probleem is.
Als je het geld kunt missen bedenk dan eens of je niet voor onderstaande verlichting wilt gaan, ik ben daar heel tevreden over.
Kun je in de bijgeleverde app volledig besturen : aan/ uit; van 0-100% lichtsterkte, rood, blauw, groen en wit volledig instelbaar.
Fluval AquaSky 2.0, LED-verlichting voor zoetwateraquaria
succes ermee,
groet, janp

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Algenprobleem

Bericht door amber98 »

Je kan gedeeltes met aluminiumfolie afschermen, dan word het plaatselijk verminderd

Plaats reactie

Terug naar “Algen”