witte begroeiing op hout, lijkt op zwammetjes

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Littlefish
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2021 12:49

witte begroeiing op hout, lijkt op zwammetjes

Bericht door Littlefish »

Al enige tijd ben ik bezig met algenbestrijding in mijn aquarium, ik heb al jaren last van baardalg en groene aanslag, maar het is te overzien (het zat al in de bak toen ik hem over nam). Echter nu heb ik al voor de 2e maal een begroeiing op het hout waarvan ik online niet kan vinden wat het is, ik heb het ook nog nooit eerder ergens gezien. De eerste keer is het samen met de alg verdwenen.
Het is klein en eenvoudig van het hout te vegen en voelt stevig aan en zit voornamelijk op plekken waar het licht goed schijnt. Omdat ik niet weet of het schadelijk is voor mijn vissen laat ik het liever zitten, maar ik vraag me toch heel erg af wat het is. Heeft iemand een idee?

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: witte begroeiing op hout, lijkt op zwammetjes

Bericht door amber98 »

Ik zou zeggen dat het toch een soort schimmel is. Is het hout wel geschikt voor aquariums? (Is het daarvoor verkocht)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Littlefish
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2021 12:49

Re: witte begroeiing op hout, lijkt op zwammetjes

Bericht door Littlefish »

Ja, gekocht in een aquariumspeciaalzaak. Ik heb het al zo'n 3 jaar in mijn bak, vorig jaar kwam het opzetten en nu weer, tegelijk met toename in algen. Ik kan het hout eruit halen om het buiten het aquarium te reinigen, maar weet niet wat er eventueel achterblijft.

Ik ga binnenkort de bak weer verrijken met nieuwe plantjes en een nieuwe verlichtingsbalk, in de hoop alles zo weer in het gareel te krijgen.

Plaats reactie

Terug naar “Algen”