Heel veel groene algen op o.a. grind.

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RWA1980
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 sep 2020 13:04

Heel veel groene algen op o.a. grind.

Bericht door RWA1980 »

Hoi,

Ik heb erg veel last van groene algen, dit komt voornamelijk voor op mijn 3d achterwand, maar nog vervelender op het grind.
Van de achterwand kan ik het er wel af poetsen, met grind gaat dat natuurlijk niet, en tijdens je bodem schoonmaken word het nog erger verspreid. Ik zit nu in week 6 vanaf de opstart, dus zou een begin probleem kunnen zijn maar heb het nog nooit eerder zo erg gehad.
Het enige wat het schoon kan maken zijn mijn vissen maar ja die eten het liever van de ruiten en achterwand dan van het grind.
Heb 10 otocinclus in mijn bak zwemmen, en 5 panda garra's, 2 Farlowella acus en 1 borstelneus die het op t menu hebben staan, maar daar kan ik natuurlijk niet van verwachten dat die het even schoon gaan eten. Heb verder mijn plantenvoeding in de juiste verhouding en test 2 tot soms 3 x per week het water met jbl testlab en vul e.v.t. te korten aan. Mijn sio2 is mooi laag na een behandeling met silicatex rapid, en co2 staat op de max toelaatbare stand. stroming is ook prima verder.

Verlichting staat nu op 10 uur met 1 led bar Aqualantis easyled 2.0 120 cm (8% rood en blauw, is voornamelijk wit licht).
Andere ledbar is een HVP Goldline 120cm die ik heb ingesteld op 95% rood en 95% blauw en meeste is ook gewoon wit licht, dit op aanraden van de webshop waar ik het gekocht heb. Met name om de rode en andere planten die flink wat licht nodig hebben te laten groeien en mooi rood te krijgen. Eerste keer ging het prima met deze settings tot ik blauwalg kreeg, vandaar weer opnieuw opgezet.Oorzaak van blauwalg omdat ik even moest wennen dat de voeding erg hard op ging en dus in onbalans kwam.

Lang verhaal kort hoe kom ik nu van dat vieze groene grind af, en wat zou de oorzaak kunnen zijn, het ging immers prima voorheen met 12 uur verlichting met dezelfde instellingen van het licht. Alles groeide als een gek en de plantjes werden eindelijk mooi rood, oranje enz enz. Zitten ook meer dan genoeg snel groeiers in de bak voor evenwicht en alles groeit als een gek verder.

Ter aanvulling pomp is jbl greenline 1902 pompt 1900 ltr p/u, en aquarium is 130 x 50 x 50 cm.
Iemand die enig idee heeft waaraan dit kan liggen en hoe ik het kan verhelpen? Zou een anti algen middel werken/kunnen helpen zo ja welke?

Gebruikersavatar

Hans
200-400
200-400
Berichten: 290
Lid geworden op: 17 okt 2020 10:42

Re: Heel veel groene algen op o.a. grind.

Bericht door Hans »

---
Dat is echt heel vervelend als je steeds last van alg hebt, maar ik heb even vlug

een paar andere topics ook van je gelezen, maar jij hebt steeds alg-problemen

lijkt wel.

Maar als ik zo jouw verhaal lees, dan kan ik het niet laten om te zeggen [ maar dat is

een beetje mijn stokpaardje :mrgreen: ]......het lijkt wel of er zo langzamerhand meer

middeltjes en druppeltjes en capsules etc etc etc in jouw bakken zit dan gewoon water :roll:

Daarbij ook nog co2 extra en plantenvoeding en heel veel uren licht en een pomp met een

capaciteit van een volledig zwembad :?

Ga nu eens nadenken om terug te gaan naar de basis en alle overbodige rotzooi die

je allemaal gelezen hebt op internet overboord te gooien en gewoon simpel een bak op te bouwen

zonder alle onnodige troep.

Sorry dat ik het zo zeg, want je doet het natuurlijk met de beste bedoelingen, maar ik geloof

daar allemaal niet in.

Niet "boos " worden, maar eens over nadenken ;)

---
GROETEN HANS

IMPERFECTION IS BEAUTY, MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS THAN ADSOLUTELY BORING

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RWA1980
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 sep 2020 13:04

Re: Heel veel groene algen op o.a. grind.

Bericht door RWA1980 »

'Bedankt voor je reactie.
Ben niet gouw boos hoor :)

Die capsules waren "voor" de opzet van deze bak, tegen blauwalgen, dit omdat ik die tip kreeg en een ander lid met capsules kwam waar exact dezelfde werkzame stof in zat als de caps die ik had besteld. En dat bij die persoon ook prima heeft gewerkt tegen blauwalg. Helaas duurde het te lang voor ik ze binnen kreeg (en ben ik dus opnieuw begonnen) maar heb het in 2 andere aquariums geprobeerd met suc6, alles gaat er aan binnen 1 week. Had wat drijf plantjes overgezet met blauwalg, dom dom dom..

Dit snap ik niet helemaal:
Daarbij ook nog co2 extra en plantenvoeding en heel veel uren licht en een pomp met een

capaciteit van een volledig zwembad
Ga nu eens nadenken om terug te gaan naar de basis en alle overbodige rotzooi die

je allemaal gelezen hebt op internet overboord te gooien en gewoon simpel een bak op te bouwen

zonder alle onnodige troep

Bedoel je daarmee co2 en de verlichting??

Het aquarium waar ik het nu over heb is een aquascape bak en daar hoort nou eenmaal veel licht bij en co2 toch?
Met 8 uurtjes licht kom je dan niet ver, en veel (rode/oranje) planten zonder co2 en goede verlichting/voeding al helemaal niet.
Dit weet ik omdat ik het al jaren zonder heb geprobeerd en dan gebeurd er verdomt weinig met de rode plantjes, en die wil je er toch in hebben staan i.p.v. alleen groene. Kijk hier maar eens: https://aquafora.nl/viewtopic.php?f=80&t=43358
Nou is die aquascape niet echt geweldig op zijn zachtst gezegd, maar die andere bak is prima zonder poespas, dus het kan wel zonder maar dan moet je geen wonderen verwachten met rode plantjes o.i.d.

Dus wil gewoon 1 echt mooie bak hebben met rode/oranje plantjes enz, en die hebben toch echt veel/langer licht nodig, ik zit nu op 10 uur en er gebeurt nog steeds niks met de moeilijkere (rode/oranje) plantjes en dat licht niet aan de planten voeding die is prima verder. Ik moet alleen de balans zien te vinden in het juiste licht spectrum (i.c.m. co2) en wanneer de rest wel groeit als kool en de verlichting word langzaam opgevoerd moet je ook steeds meer plantenvoeding toevoegen. Helemaal met co2 waar ik verder alleen maar positieve ervaringen mee heb. Dat zie ik gewoon aan de test resultaten, ijzer/No3/Po4 enz enz gaat dan veel harder en dan krijg je juist een scheve verhouding.

En een pomp van 1900 ltr p/u (die leeg worden getest/zonder weerstand van filter media) is ook geen overbodige luxe. En moet ook voor paar vis soorten die ik heb. Heb op bijna elk aquascape blog gelezen dat je een pomp moet hebben die minsten 5 tot 10 x p/u je bak inhoud rond pompt. Bak is 325 ltr dus even kort door de bocht 1900 : 325 = 5,8 maal p/u

Afijn ben geen expert maar om de meeste rode plantjes aan de praat te krijgen die mooi vol van kleur zijn hoort daar naar mijn mening veel licht bij met goed spectrum en co2 is ook zeker geen overbodige luxe en zou juist voor minder algen moeten zorgen mits je je voeding op orde hebt. Het staat zelfs bij de plantjes op die kaartjes, en bij de omschrijving op de webshop.

Afijn hele lap text en nog geen oplossing/verklaring waarom de algen juist op op te enige zitten waar ik het niet vanaf krijg, grind.
Heb dat probleem in versch aquariums nog nooit gehad, zelfs niet met 12 uur sterke verlichting maanden lang :? :?:
Zit ook niet op de planten/bladeren en op t glas ook niet veel :(

Gebruikersavatar

Hans
200-400
200-400
Berichten: 290
Lid geworden op: 17 okt 2020 10:42

Re: Heel veel groene algen op o.a. grind.

Bericht door Hans »

---
Goedemorgen,

Als je speciaal rode planten wilt hebben [ en houden ] moet je een speciaal spectrum aan

licht hebben en dat is heel wat anders dan de lichtsterkte.

Heel veel licht is beslist niet nodig voor rode planten als je maar het goede spectrum gebruikt.

Vraag mij nu niet precies welke, maar dat kan je wel opzoeken.

En nogmaals, ik ben misschien "ouderwets", maar vroeger hadden veel mensen de zogenaamde

"Hollandsche bak " waar zeker ook prachtige rode planten in stonden maar toen bestonden al die

CO 2 "toestanden" helemaal niet en die groeiden fantastisch.

En de verlichting bestond uit TL-balken en daarbij dan één tl-lamp die "groeilamp" heette :lol:

En aan plantenvoeding werd door sommige wel eens een kleibolletjes naast een plant gestopt,

maar daar bleef het ook wel een beetje bij.

En waarom zoveel stroming in een bak :kwnie:

---
GROETEN HANS

IMPERFECTION IS BEAUTY, MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS THAN ADSOLUTELY BORING

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Heel veel groene algen op o.a. grind.

Bericht door amber98 »

Voor rode planten heb je geen speciaal licht nodig, rode planten vereisen meer voedingsstoffen, onder andere meer ijzer om rood te blijven. Zonder CO2 krijg je geen goed draaiende scape met de planten die je wil. Ik denk dat je probleem zit bij een teveel aan blauw licht. Blauw licht is enkel aanwezig om voor ons een prettige kleur te creëren en enigszins een totaal spectrum te hebben, planten doen niet veel met blauw licht, algen daarentegen houden ervan. Ik zou het blauw licht van de 2e balk eens uit houden. Je hebt 95% blauw licht in de tweede balk, je hebt blauw licht in de eerste balk en je hebt nog wit licht (wat grotendeels ook bestaat uit blauw licht). Ik zou het daarmee eens proberen, het kan echter zijn dat je een tekort hebt aan groen licht, wat de planten die je vermoedelijk hebt wel nodig hebben. Wie weet is er voldoende Groen aanwezig in de witte balk, dus ik zou het gewoon eerst proberen met minder blauw licht ;) weet je toevallig ook welke soort alg je precies hebt? Dat verteld namelijk meer over waar het probleem zit

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RWA1980
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 sep 2020 13:04

Re: Heel veel groene algen op o.a. grind.

Bericht door RWA1980 »

Bedankt voor jullie reacties, en sorry voor mijn wat late, ik slaap enorm slecht op zijn zachtst gezegd.
Afijn on topic, zoals ik zelf ook aangaf ben ik een beetje aan het klooien met het spectrum idd en zoek een juist ballans, ik ben denk ik niet echt goed ingelicht over de kleuren en waarvoor ze dienen. De easyled geeft niet veel blauw zoals aangegeven slecht 8% evenals rood, en groen heb ik helemaal uit staan en kan ik gewoon op 100% zetten e.v.t. met de HVP goldline ledbar en tc420 controller. Hoeveel groen is aan te raden in %, ik kan zelf per kleur en % zelf een schema aanmaken per minuut en kleur dus. Dus rood is in ieder geval belangrijk, blauw zou ik terug kunnen schroeven naar 10/20% als die niet belangrijk is hoe het er uitziet boeit me niet heel veel, t moet goed zijn voor de planten. Dus wit gewoon vol open, rood ook, blauw uit of naar 10/20% maar dan nog groen, hoeveel % is aan te raden? Ik zal een filmpje uploaden hoe het er nu bij staat en van de algen waar ik veel last van heb (ik dacht al dat blauw idd niet zo belangrijk was) maar ja ben er pas net mee begonnen en zoals aangegeven zit ik te klooien met het spectrum. ijzer heb ik van seachem en hs aqua, Kno3 en Kpo4 is van planted box omdat mij is verteld dat al het nitraat en po4 van dezelfde korrels worden gemaakt. Kalium is van elos k40 en zou 1 van de betere moeten zijn. Ook gebruikte ik eerder de micro's van zelfde webshop (planted box) maar heb veel betere (even los van wat het kost) heb ik bv Dennerle V30 en S7, dit zou toch echt wel goed moeten zijn. En heb nog Flow grow mikro special. Heb ook profito maar dat doe ik er niet in, anders krijg je alles door elkaar en dat lijkt me niet goed. Ter aanvulling gebruik het ook voor mijn andere aquariums in totaal 4 stuks (te veel werk...) maar dat even ter zijde. Co2 heb ik gisteren verbeterd, de druk regelaar die ik gebruikte was niet best (china...) heb er nu een aquanoa druk regelaar opgezet en de co2 is nu velen malen fijner en dus beter opneembaar, co2 kost me ook geen drol:
Afbeelding

20 ltr fles co2 kost me tussen de 4 en € 5,- max per ltr.
Maar belangrijkste is nu denk ik het juiste licht spectrum aan te maken met veel minder blauw dus en meer groen.
Wat betreft de sterke pomp dat is omdat alle plantjes licht moeten bewegen, dat gaat aan het einde prima natuurlijk maar b.v. onder de spraybar beweegt er amper iets, en ik heb vissen die een sterke stroom nodig hebben, tevens lees ik op bijna ieder vlog/site dat een sterke pomp beter is dan een lichte. Naar mijn mening beter iets te sterk dan te licht, kan het altijd nog terug schroeven.
Heb ook een chihiros docter in mijn bak tegen algen en voor de planten, misschien dat dat er ook invloed op heeft, maar zet ik hem uit is mijn achterwand en decoratie snel groen dus t doet zijn ding.
Ik zal vanavond een filmpje maken en dingen toelichten, misschien dat jullie wat zien. B.V.D. voor de hulp!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RWA1980
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 sep 2020 13:04

Re: Heel veel groene algen op o.a. grind.

Bericht door RWA1980 »

Heb de verlichting nu zo ingesteld met pled software en tc420:


Afbeelding

Mode 7 is 10 uur, en paarse schuifje is blauw licht @ 15% nu en groen 75%.
Denk dat ik groen ook wel op 100% kan zetten of niet?
Kan dus iedere kleur instellen per 1%

Gebruikersavatar

Hans
200-400
200-400
Berichten: 290
Lid geworden op: 17 okt 2020 10:42

Re: Heel veel groene algen op o.a. grind.

Bericht door Hans »

---
Ik kan je verder echt niet helpen en ik vraag mij af of er echt nog wel mensen

te vinden zijn die het allemaal snappen / begrijpen wat je omschrijft :roll:

Het komt bij mij over als of het voor jou geen hobby is maar wat wel....???

---
GROETEN HANS

IMPERFECTION IS BEAUTY, MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS THAN ADSOLUTELY BORING

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Heel veel groene algen op o.a. grind.

Bericht door amber98 »

Zo lastig is het niet hoor Hans, maar dit is duidelijk niet voor jou weggelegd dan :)

Wit is een volledig spectrum waarin dus rood, groen en blauw zit. Met het witte licht geeft je dus een volledig aanbod. Rood licht is komt normaal gesproken voor op schaduw rijke plekken. Zoiets als cryptocoryne, echinodorus, Anubias, Javavaren etc zijn planten die houden van schaduw=rood licht. Andere planten houden meer van lichte plekken en vragen meer groen licht. Je moet dus gaan kijken naar welke planten je hebt, aan de hand daarvan kies je het percentage licht. Heb je bijvoorbeeld maar heel weinig “schaduw” planten, zou je rood op 50% kunnen zetten en groen 75-100%. Je moet zelf een beetje spelen ermee en her is lastig te zeggen wat je precies nodig hebt. Let ook goed erop of de kleur je bevalt (gewoon voor het oog, dat is ook belangrijk). Ik had in mijn non CO2 bak wit en rood gecombineerd (had alleen maar planten die geen CO2 eisen, dus schaduw planten) maar als ik wel CO2 had, moest ik eerder voor groen/geel licht kiezen icm met wit. Hou er ook rekening mee dat als je 2 balken volledig op 100% gooit, je gewoon veel te sterk licht hebt om dit met CO2 en voedingsstoffen bij te benen. Kwestie van lagere percentages gebruiken ;)

Gebruikersavatar

Hans
200-400
200-400
Berichten: 290
Lid geworden op: 17 okt 2020 10:42

Re: Heel veel groene algen op o.a. grind.

Bericht door Hans »

amber98 schreef: 24 nov 2020 19:35 Zo lastig is het niet hoor Hans, maar dit is duidelijk niet voor jou weggelegd dan :)

Dat is het zeker niet en ik vraag mij ook af of het wel zoveel "nut"

heeft om dat allemaal op deze manier te doen.

Of het runnen van een laboratorium moet je hobby zijn :roll: :mrgreen:

---
GROETEN HANS

IMPERFECTION IS BEAUTY, MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS THAN ADSOLUTELY BORING

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RWA1980
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 sep 2020 13:04

Re: Heel veel groene algen op o.a. grind.

Bericht door RWA1980 »

Zeer bedankt voor de reacties!
Meestal zag je de algen verschijnen maar door het blauwe licht te verminderen en het groen flink omhoog te gooien (had het op 0 staan) lijkt t stukken beter te gaan. Mijn groene lotus wilde maar niet van de bodem af komen en is nu eindelijk weer van de bodem af. Ook de bladeren van de groene plantjes rechts achterin staan er veel beter bij. Is binnen 7/8 uurtjes gebeurd dus dat is in ieder geval positief. Meer groen dus (100%) en rood zal ik eens wat lager zetten. Dacht altijd dat die belangrijk was maar heb alleen maar planten die veel licht moeten hebben. Zie ook geen vervelende vlekken meer op mijn achterwand, of groene vlekken op t grind ontstaan. Maar heb er een foto van gemaakt ben er alleen zondag met de bodemzuiger overheen gegaan tijdens water wissel dus alles is weer door elkaar..

Afbeelding

Hier een plaatje van de jungle op t moment, die troep/al die snel groeiers aan de voorkant stonden er omdat ik dacht dat dat nodig was en de bak niet in balans was, maar heb paar plantjes erbij besteld voor de voorkant, dan zal het er heel anders uit zien :)

Afbeelding

Meeste zooi voorin gaat er dus donderdag uit en word vervangen voor lage plantjes, wel wat snel groeiers er in laten maar die staan er al in verdeeld in de bak. En een Rotala Yao Yai erbij. En de pogostemon staat er net in, dat komt wel goed. Even beetje snoeien kan ook geen kwaad. Bedankt voor de licht les Amber :!: Weer wat zinnigs geleerd. Zal rood op 50% zetten en wit op ca 60% want mijn No3 en Po4 gaan idd keihard op (en groen op 100%), maar dat zal ook mede door al die snel groeiers komen denk ik. Als ik die er donderdag uit haal zal dat ook al behoorlijk schelen. En wil je niet afvallen Hans maar eerst zeg je dat ik t juiste licht spectrum moet vinden en dat jij t niet weet, dan komt de uitleg en nu run ik ineens een lab :?:
Ik geef meerdere keren aan dat ik op zoek ben naar t juiste licht spectrum, en dat is wel degelijk van belang, met wat ijzer en een paar kleiballetjes kom je er echt niet. Daar worden de plantjes echt niet mooi rood van, dat moet i.c.m. idd t juiste licht spectrum zoals je zelf ook al zij. En als je daar net mee begint is dat even klooien, no offence. En die software hoort er nu eenmaal bij, daar ken ik ook weinig aan doen, ben al lang blij dat ik t nu snap :D .

Gebruikersavatar

Hans
200-400
200-400
Berichten: 290
Lid geworden op: 17 okt 2020 10:42

Re: Heel veel groene algen op o.a. grind.

Bericht door Hans »

---
Ik bedoel dat er een speciaal spectrum is die de rode kleur doet "opleven" :idea:

Maar ik zal mij er maar niet meer "tegen aan bemoeien".....ik krijg

jammer genoeg een beetje het idee dat het meer een obsessie voor jou wordt en

dat het niet echt een hobby meer is.

Ik bedoel het niet "lullig " hoor, maar een hobby moet in mijn ogen ontspannend zijn. ;)

---
GROETEN HANS

IMPERFECTION IS BEAUTY, MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS THAN ADSOLUTELY BORING

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Heel veel groene algen op o.a. grind.

Bericht door amber98 »

Als je een mooie Hollandse bak wil hebben, ontkom je niet aan deze techniek Hans en zodra je de balans hebt gevonden, hoef je vrijwel niks meer te doen, het is alleen even zoeken. Ik vind er zelf ook niks ontspannends aan als je een bak vol algen groei hebt en stervende planten. ;) maar hey, ieder zijn eigen keuzes en meningen, als jij liever de energie stopt in wekelijks algen van nep planten afhalen ipv alle “middeltjes”, is er uiteraard niemand die je tegenhoud. Andere mensen doen het liever anders. Begrijp me niet verkeerd, het is geen aanval, maar laten we wel elkaars werkwijzen accepteren en van elkaar leren. ;)

Als tip nog in dit topic: de CO2 staat volgens de continu checker ook nog redelijk laag zo te zien op de foto. Je wil hem vaak iets meer naar lichtgroen hebben dan maar donker groen, verder ziet je bak er wel lekker fris uit en goed om te horen dat het groene licht je direct al de goede weg op helpt!

Gebruikersavatar

Hans
200-400
200-400
Berichten: 290
Lid geworden op: 17 okt 2020 10:42

Re: Heel veel groene algen op o.a. grind.

Bericht door Hans »

amber98 schreef: 25 nov 2020 09:07 Als je een mooie Hollandse bak wil hebben, ontkom je niet aan deze techniek Hans en zodra je de balans hebt gevonden, hoef je vrijwel niks meer te doen, het is alleen even zoeken. Ik vind er zelf ook niks ontspannends aan als je een bak vol algen groei hebt en stervende planten. ;) maar hey, ieder zijn eigen keuzes en meningen, als jij liever de energie stopt in wekelijks algen van nep planten afhalen ipv alle “middeltjes”, is er uiteraard niemand die je tegenhoud. Andere mensen doen het liever anders. Begrijp me niet verkeerd, het is geen aanval, maar laten we wel elkaars werkwijzen accepteren en van elkaar leren. ;)

Ik "accepteer" ieder zijn manier van doen, ik geef alleen mijn mening en dat mag denk ik :roll:

En mooie "Hollandse Bakken" had je vroeger al en toen bestonden al die "middeltjes" echt niet 8)

Dus ik wil alleen maar zeggen dat het zeker ook zonder kan.

En mijn twee bakjes met ook "nepplanten" staan al enkele weken en alg heb ik

nog totaal geen last van, dus dat valt wel mee [ tot nu toe :mrgreen: ]

En straks gaat er vis in mijn derde bakje 8)

---
GROETEN HANS

IMPERFECTION IS BEAUTY, MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS THAN ADSOLUTELY BORING

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Heel veel groene algen op o.a. grind.

Bericht door amber98 »

Vroeger werkten we met T8 lampen die veel minder licht afgeven dan T5 of LED, en daar zit een groot verschil in ;) minder sterk licht is minder vraag naar voeding en CO2. Maar ook mijn oma gebruikte vroeger al allerlei middeltjes om een mooie Hollandse plantenbak te maken en deed mee met wedstrijden van de locale vereniging.

Plaats reactie

Terug naar “Algen”