Rode algen - roodwieren

Gesloten
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Rode algen - roodwieren

Bericht door Patman »

Oorzaak

Penseelwier Waarschijnlijk speelt de aanwezigheid van voedingsstoffen anders dan nitraat en fosfaat een grote rol. Te denken is aan ijzer.

Baardwieren Komen voor in aquaria met een hoge KH (boven 10) en een pH-waarde boven 7.

Beide soorten komen voornamelijk voor bij aquaria die flink gefilterd worden en hierdoor zuurstof rijk zijn (of een tekort aan CO2).

Symptomen
Roodwieren komen ook in verschillende verschijningsvormen voor in het aquarium

- Zwart puntwier
- Penseelwier (in de vorm van klein donkere bijna zwarte kwastjes op dode voorwerpen en bladranden van trage groeiers)
- Baardwier (in de vorm van lange grijze draden aan bladranden)

Behandeling
Penseelwier: Uit eigen ervaring heb ik geleerd dat het toevoegen van Easycarbo de penseelalgen doet verdwijnen (zie hieronder)

Baardalg: Voornamelijk de KH verlagen.

Andere roodwieren: Er zijn vele exotische varianten, roodmos achtigen, draadachtige met vertakkingen en nog veel meer. Mijn ervaring is dat die bijzonder moeilijk te verwijderen zijn, maar vaak ook niet storend zijn. Soms zelfs decoratief....

Penseelalgen; Eindelijk de baas?

http://tycho2003.googlepages.com/penseelalgdebaasworden )


Hierop staat het relaas van een aquariaan die na jaren last te hebben gehad van penseelalg hiervan verlost is!. Alles geprobeerd (er staat een schema wat hij allemaal geprobeerd heeft, en wat het resultaat was..)

Het 'wondermiddel' was Flourish Excel van Seachem. De chemische uiteenzetting is te vinden bij seachem, maar het komt er op neer dat er koolstof 'tussenstoffen' in het water worden gebracht, die plant direct kunnen gebruiken om mee te bouwen. Deze maken ze normaliter uit CO2. Door deze koolstof-producten te gebruiken slaan we een stap over. CO2 toedienen kan gewoon doorgaan..

Seachem Flourish Excel is hier niet te koop in Breda, dus dacht ik dat ik het wel kon vergeten, totdat ik stuitte op het nieuwste product van Easy-life. EASY-CARBO....

mensen, dit is geen reclameboodschap. Easylife is door mij persoonlijk al eens vaker genoemd, maar dan omdat ze zeolietpoeder in een wateroplossing verkopen alszijnde wondermiddel (easylife vfm)

Goed, Easy-carbo was WEL te verkrijgen in Breda (als was het maar 1 flesje...in heel breda..en ik had hem!)

Direct proberen dus!

Zaterdag begonnen met de maximale dosis. in mijn geval 8 ml per dag.

Dinsdagochtend... Oops... De bak is een beetje mistig.. Nitriet-nitraat-pH alles ok... Pffff.... Misschien hoort het erbij..

Woensdag.. nog mistig... even mailen met... Jawel Seachem (is toch hetzelfde spul, weten zij veel daar in USA)... Antwoord; Mistigheid in de bak is heel goed mogelijk, iets minder doseren...

Donderdagavond.. Weer een foto gemaakt. Als je goed kijkt zie je wel duidelijk verschil tussen voor en na. Ok, het is nog niet weg.. maar het is aan het wegtrekken.. Let ook op de zwarte puntjes op het blad zelf.
Ook de bladranden worden minder..

Bij mijn Amazonezwaardblad heeft de Penseelalg natuurlijk wel zijn vernietigende werking gehad op de bladrand... Maar de alg is weg (niet op foto).

Hier is de foto dan:

Afbeelding



http://tycho2003.googlepages.com/easyca ... ;init:.jpg

Ik weet zeker dat als ik niks had gedaan, de penseelbaard alleen groter geworden was... Als het eenmaal begint stopt het niet makkelijk.
Overigens: Ik meet dagelijks mijn pH (analist he...). Maandenlang heeft het op 7.0 gestaan (met Bio-CO2 toevoeging -- zie topic aldaar).
Sinds de toevoeging van EasyCarbo is de pH nu: 6,7. Dat betekend dat niet alle CO2 wordt genuttigd, maar dat EasyCarbo een deel van de koolstof-opname voor zijn rekening neemt.
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gesloten

Terug naar “Algen”