Strijdverslag tegen de ijselijke baardalgen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Strijdverslag tegen de ijselijke baardalgen

Bericht door OlliePindakaas »

Deze zomer had ik zelf erg veel last van de ijselijke baardalgen. Hoewel ik een natuurlijke bak nastreef - en dus wat algen als decoratie wens, had ik toch erg veel last van deze gevreesde algensoort. Na heel wat rondvragen bij aquariumspeciaalzaken, rondlezen op oa ook dit forum en advies vragen op enkele Vlaamse beurzen, verkeer ik vreemd genoeg geen gewenst effect. In deze post deel ik graag mijn ervaring hoe ik er wél én op een natuurlijke wijze er van af ben geraakt.

Door omstandigheden heb ik de afgelopen 10j spijtig geen aquarium kunnen hebben. Deze zomer kreeg ik de mogelijkheid om tegen een zacht prijsje iemands ‘hobby’ over te nemen. Naast een gezelschaps-vissenbestand voor 240L (incluis een L083), nam ik ook wat Echinodorussen, een opgebodende Anubias en enkele Vallisneria Spiralis over; al deze planten waren al in slechte staat. In haastige spoed heb ik een oude Eheim aquarium van 360L opgekocht, waarop ik twee oude Eheim 2213 aan heb gesloten en klaargestoomd met enkele preparaten. Deze twee waren elk gevuld met een blauwe filterschijf met de rest aan witte synthetische filterwatten.

Hoewel de vissen de verhuis overleefde, bleven de nieuwe torenslakken in de bodem en de planten sloegen duidelijk niet aan. De Vallisneria sukkelde en de andere kregen wél nieuw blad, om in de oude bladeren blijvende gaten te krijgen. Daarentegen groeide de baardalg vreselijk goed, zelfs op de spraybars. Deze algen bleken goed te groeien in een vuile bak, met hoge dKh en tot geen Co2 (cq. met veel O2). Om van deze ijselijke baardalgen af te komen, ging ik ze het moeilijk maken:
  1. De baardalgen ging ik eerst te lijf met zowel het vaker schoonmaken van de potfilters, als het bijhouden van de waterwaardes; wat ik nog steeds doe met een uitgebreid setje van Sera. Begin juni waren de waardes: 24,0 °C / 8,2 pH / 0 dGh / 20 dKh / 3,67 Co2 ppml / 0,25 No2 ppml / 18,0 No3 ppml. De baardalgen bleven overleven, de No2/3 waren dus gestabiliseerd en ik ging door met het water verversen.
  2. Daarna moesten de baardalgen het doen met minder dKh, door zowel turf in beide potfilters te steken, als fles-Co2 te gebruiken; Easycarbo was uit den boze vanwege de al zwakke vallisneria. De pH werd zo neergedrukt naar 7,6 en de Co2 kwam mooi op niveau. Ook verlaagde ik de lichtduur van de splinternieuwe LED-lampen van 12u naar 10u. Echter daalde de dKh niet, bleven de baardalg tieren en ik ging door met het water verversen.
  3. Vervolgens heb ik ook maar de waterwaardes van mijn kraanwater gemeten, ‘verrassend’ waren de pH, dGh en de dKh gelijk aan mijn aquariumwater; dus al dat verversen had dus geen enkele zin. Lokaal is het water erg hard en in dit appartementencomplex wordt het kraanwater collectief ontharst. Daarmee wordt de calcium vervangen door natriumzout, met een foutieve 0 dGh meting tot gevolg; er zit wel degelijk ander dGh-mineralen in het water. Dan maar nieuw én extra turf in de potfilters en direct stoppen met het verversen. Later is één 2213 vervangen door een splinternieuwe 2217, om de circulatie te verbeteren. Ook verlaagde ik de lichtduur verder naar 8u. Begin juli waren de waardes: 24,0 °C / 7,0 pH /0 dGh / 15 dKh / 40,73 Co2 / 0,0 No2 / 25 No3 / 25,0 Po4 / 0,25 Fe. De dKh was eindelijk gedaald, doch bleven de baardalgen tieren.
  4. Omdat elk internet advies niet hielp én ik géén chemisch middeltje wilde, ging ik de baardalg maar handmatig verwijderen. Ondertussen kreeg ik van iemand het advies om direct te stoppen met de bemesting, als de tekorten aan te vullen. Zo adviseerde hij om niet ‘te ergeren aan die ijselijke baardalgen’, maar ‘te zorgen voor die zielige planten’. Daarom voeg ik wekelijks vooral wat calcium poeder van de sepia-schelp ‘terug’ toe en wat extra dGh-mineralenzout. Direct ‘steeg’ de dGh, kwamen de torenslakken uit de bodem, gingen de planten beduidend beter groeien en daalde de dKh. Over tijd stabiliseerde waardes positief, met in begin september: 25,0 °C/ 6,5 pH / 8 dGh / 6 dKh / 54,73 Co2 / 0,0 No2 / 10 No3 / 0,1 Po4 / 0,10 Fe. Toen de planten eindelijk het 'calcium-nodige' kregen, begon ze erg goed te groeien, zodat veel waardes daalden – ook de dKh, doch bleven de baardalgen stevig tieren.
  5. Nu twee maanden later, blijven de planten beduidend goed groeien én de baardalgen zijn aan het verliezen (eindelijk). Ook omdat ik een redelijk natuurlijke look nastreef, ruim ik tot weinig blad op. Deze worden dus in het aquarium zelf ‘gecomposteerd’/verteerd en ‘deze bemesting’ wordt door de andere planten weer opgenomen. Hoewel dus tot weinig extra bemesting bij kwam/komt (cq. profito), zat er genoeg ‘compost’ in de bak om de planten te laten groeien, zodat de baardalgen eindelijk deze strijd verloren. Begin december zijn de waardes: 25,0 °C / 7,0 pH / 14 dGh / 10 dKh / 28,60 Co2 / 0,0 No2 / 25 No3 / 0,1 Po4 / 0,10 Fe. Rustig begin ik het aquarium water weer terug te verversen, om zo stabiel rond 8 dKh te blijven.
Kortom, door de haastige spoed, had ik tot weinig zicht op wat in het aquarium kwam. Het verkeerde tierde en het gewenste verpieterd. Een hopeloze strijd, omdat ik niet wist wat er gaande was. Toen het (achteraf) lag aan het ontharste kraanwater, heb ik mij op goed advies gefocust op de planten (ipv de baardalg) en voeg ik extra calcium en dGh-mineralenzout toe. Eindelijk krijg ik de baardalg klein, zonder te hoeven grijpen naar medicatie. Met als gevolg dat waardes positief stabiliseren, de algengroei afneemt, maar de plantengroei toeneemt. Daarmee lag het hier niet (direct) aan het vervuild /slecht circulerend water, aan de Co2 of aan de lichtduur. Wel ligt het aan sterker contrast calcium - dKh in het kraanwater en veel bemesting/compost, zodat de planten enkel verpieterde, en de baardalgen tierden door gebrek aan calcium. Nu alles omgedraaid is, heb ik nu een ander probleem. De oplettende lezers hebben namelijk opgemerkt dat mijn Po4 op een korte tijd blijvend verlaagd is van 25,0 naar 0,1 Po4, maar dat is voor een andere post (zie handtekening).
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Plaats reactie

Terug naar “Algen”