Zand erover

Gebruikersavatar

Menky
0-200
0-200
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 dec 2015 18:33

Re: Zand erover

Bericht door Menky »

Neil schreef: 10 dec 2017 15:09 Wat ik ontdekte is het volgende.
Er is JBL ProScape PlantSoil BROWN gebruikt als voedingsbodem.
Dit is echter niet afgedekt met zand c.q. grind.
Dit heb ik van de een flink stuk afgeheveld en een toplaag van grind er over heen gedaan.
Zelf denk ik dat dit een goede actie is van mij.
JBL ProScape PlantSoil is een typische soil wat door veel aquaascapers word gebruikt.
Het het heeft de eigenschap om voedsel uit de waterkolom op te slaan om vervolgens weer langzaam af te geven via de bodem.
Als je een soil gaat afdekken met een toplaag van grind gaat het CEC vermogen grotendeels verloren. Dus niet zo goede zet geweest...
Neil schreef: 12 dec 2017 16:14 Als plantenvoeding gebruik ik Ferropol van JBL
Zoals meerdere forumleden al aangeven: je bemestingsschema deugd niet. Ik lees niets over macro's en micro's, alleen over ferropol.
Ik adviseer een versie van EI toe te gaan passen.
Neil schreef: 10 dec 2017 15:09 Baardalg. Dit is inmiddels weg.
Maar draadalg heeft de overhand genomen.
Je hebt nu last van draadalg en dat komt altijd door een verkeerde afstelling tussen meestal teveel licht en een daarvoor te laag CO2 gehalte. Daar moet je de oplossing dus ook gaan zoeken.
De meest informatieve website over Aquascaping: www.tspt.nl

Gebruikersavatar

benvo
0-200
0-200
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 dec 2017 14:49

Re: Zand erover

Bericht door benvo »

Je moet anders gaan denken:

Licht is een basisbehoefte van een plant. Elke plant heeft dit nodig in meer of mindere mate. Onmiddellijk gekoppeld daaraan is de CO2 opname van de plant. Daarop volgt de verdere bemesting waar met name Nitraat/Fosfaat verhouding van belang is. (Streef hierbij naar een verhouding 10:1 dus Nitraat 20 mg/l dan fosfaat 2 mg/l) Vanuit deze denkwijze ontstaat de gedachte dat je tekorten moet oplossen!

Nu naar je probleem: Baardalg ontstaat daar CO2 tekort of door een onstabiel CO2 gehalte. Maar draadalg ook! Een eerste stap moet dan ook zijn je CO2 gehalte opschroeven. Gezien het feit dat je ook rode planten hebt kun je je lichtintensiteit niet veel verlagen. Laat je pH gehalte zo rond de 6.8 schommelen. Zorg dat je een goede waterdistributie hebt. Het water moet je hele bak door komen om de bemesting bij elke plant te krijgen. Let op: We hebben het nu niet over stroming sterkte o.i.d. maar over distributie van het water! Je kunt dit controleren door het gebruik van bijvoorbeeld Easy-life filtermedium. Dit geeft een witte wolk die je precies laat zien hoe je distributie verloopt. Ververs je water minimaal één keer per week, liefst zo'n 50%. Verwijder daarbij zoveel mogelijk algen en hou je bak schoon, rottend materiaal verwijderen etc. Pas je overige bemesting ook aan, verhoog dit naar gelang de vraag van de planten. Je kunt een extra boost geven aan je CO2 met Easy Life carbo. Hou wel het gedrag van je vissen in de gaten, verhoog dus in stapjes van 0,1 pH!

Succes,
Ben.

Gebruikersavatar

pruts54
0-200
0-200
Berichten: 132
Lid geworden op: 11 aug 2016 10:45
Locatie: 2590 berlaar belgie

Re: Zand erover

Bericht door pruts54 »

dat zou ik zeker proberen, ik werk met een ander systeem dus vergelijken kan niet, maar ik heb op geen enkel moment de led-strips op 100%
ik kan veel meer periodes inlassen, en dat maakt het gemakkelijker, in de zomer als er heel veel lichtinval is, zet ik hem op een afwisselend bewolkte dag die ik aangepast heb naar mijn voorkeur, is het een heel donkere dag, dan kan ik een zonnige dag opzetten, die ik zelf heb aangepast. ik heb heel grote ramen dus veel lichtinval, moest dat niet zo zijn zou ik meer licht moeten geven.
Jos

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Zand erover

Bericht door Neil »

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen gaat het een stuk beter.
Dank voor jullie inbreng.

Plaats reactie

Terug naar “Algen”