Zand erover

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Zand erover

Bericht door Neil »

Na jaren ben ik begonnen met een nieuw aquarium.
Na advies heb ik dit laten inrichten door de winkelier die iemand in dienst heeft hiervoor.
Toen begonnen de problemen.
Baardalg. Dit is inmiddels weg.
Maar draadalg heeft de overhand genomen.
Ph 7.0
KH 8.0
GH 9.0.
CO2 aan het toevoegen.

Wat ik ontdekte is het volgende.
Er is JBL ProScape PlantSoil BROWN gebruikt als voedingsbodem.
Dit is echter niet afgedekt met zand c.q. grind.
Dit heb ik van de een flink stuk afgeheveld en een toplaag van grind er over heen gedaan.
Zelf denk ik dat dit een goede actie is van mij.
Ga het de komende tijd ontdekken.

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zand erover

Bericht door amber98 »

Voedingsbodems kunnen erg vervelende eigenschappen hebben na een tijdje. Zo gaan ze ook rotten en moeten ongeveer elk half jaar vervangen worden. Voedingsbodems zijn echter niet echt nodig en veroorzaken soms meer problemen dan dat er voordelen zijn. Planten hebben vaak voldoende aan vloeibare voeding en wat kleibolletjes bij de wortels.

Of dit echter de oorzaak is van jouw probleem, durf ik niet direct te zeggen. Het kan ook te maken hebben met te sterk of te lang licht. Staat de bak misschien op een plek waar veel zonlicht binnen valt?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Zand erover

Bericht door Neil »

Heb eerst de bodem afgedekt met een top laag. Voedingsbodem bovenop leek mij niet zo een goed idee.
De rest ja, we gaan het zien
Had eerst een kleinere bak staat op na genoeg dezelfde locatie. Die heeft mij jaren plezier gedaan zonder een probleem met alg of vis.
Maar stap voor stap ga ik verder.

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Zand erover

Bericht door RoyVanK »

PH, KH, GH, is allemaal niet zo belangrijk als het om algen gaat. Die algen groeien in hard, zacht, zuur of alkalisch water.
Het probleem zit hem in ammonia, nitraat, nitriet wat zijn daar de waardes van?

Bij het opstarten van een aquarium vaak en veel water vervangen maakt de kans op dit soort problemen een stuk kleiner. :D

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Zand erover

Bericht door RoyVanK »

amber98 schreef: 10 dec 2017 18:14 Voedingsbodems kunnen erg vervelende eigenschappen hebben na een tijdje. Zo gaan ze ook rotten en moeten ongeveer elk half jaar vervangen worden.
Kan je uitleggen wat je met rotten bedoelt? Ik zie het hier vaker voorbij komen maar snap echt niet waar jullie het over hebben... Negatieve bacteriegroei? Rotten in de zin dat het biologisch wordt afgebroken lijkt me geen probleem :roll:

JBL ProScape is volgens mij gewoon een actief substraat wat de PH iets verlaagd

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zand erover

Bericht door amber98 »

De voedingsstoffen zijn na een half jaar uitgewerkt en het gaat daadwerkelijk rotten. Er ontstaat zoveel afval dat de bacteriën in de bak het niet snel genoeg kunnen omzetten in nitraat en dus stijgt de ammoniak en nitriet enorm snel

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Zand erover

Bericht door Neil »

Dank je wel voor de reacties.
Ammonium/ Ammoniak is 0
Nitriet is 0
Nitraat niet gemeten.
Nitraat de laatste weken is laag <10 ppm.
Heb met het afhevelen 50% water vervangen dus is het even afwachten hoe deze waarden zich ontwikkelen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zand erover

Bericht door amber98 »

Ik heb even het onderwerp verplaatst naar "algen" aangezien het voornamelijk over de draadalgen gaat en wat minder over de bodem. ;)
Wat voor vloeibare plantenvoeding geef je buiten de CO2?

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Zand erover

Bericht door RoyVanK »

Ik zou dan vooral je nitraat in de gaten houden. In jouw geval met heel veel alg, zou ik dagelijks 30-50% water verversen dan denk ik dat je er met 2 weken wel vanaf bent. Misschien wat drijfplanten (tijdelijk) toevoegen om extra voedingsstoffen zo snel mogelijk op te nemen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zand erover

Bericht door amber98 »

RoyVanK schreef: 11 dec 2017 13:36 Ik zou dan vooral je nitraat in de gaten houden. In jouw geval met heel veel alg, zou ik dagelijks 30-50% water verversen dan denk ik dat je er met 2 weken wel vanaf bent. Misschien wat drijfplanten (tijdelijk) toevoegen om extra voedingsstoffen zo snel mogelijk op te nemen.
De nitraat is veel te laag, dit kan een tekort zijn wat ervoor zorgt dat algen ontstaan. Door te verversen ga je nog meer nitraat eruit halen en ben je dus eigenlijk tegenovergesteld bezig. Door te verversen zorg je er voor dat er CO2 word toegevoegd, aangezien Neil al CO2 toe is gaan voegen, krijg je dus heel veel CO2 + weinig nitraat (en andere voedingstoffen) = algen. 1x per week 50% is voldoende, er moet alleen nog gekeken worden waardoor de nitraat zo laag is. Dit kan door verkeerde of te weinig plantenvoeding ;) Drijfplanten zijn goed om licht te dimmen zodat je minder voeding hoeft te geven

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Zand erover

Bericht door RoyVanK »

De planten staan in een speciaal substraat voor planten. Ik ben er vrij zeker van dat je geen extra nitraat in je water wil. Water verversen doe je niet voor CO2 maar om vuil water af te voeren en nieuw vers water met calcium en andere mineralen toe te voegen.

Algen groeien als planten niet alle voedingsstoffen tijdig kunnen opnemen. Planten kunnen voeding sneller opnemen dan algen maar alles wat ze niet op kunnen nemen is voer voor de alg.

Ik zal niet zeggen dat je geen algen kan krijgen door een gebrek aan nitraat maar in jou geval is dat echt niet het probleem.

Hoeveel uur heb je het licht aan per dag?

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Zand erover

Bericht door tobyderks »

Veel planten nemen voedingsstoffen op via de bladeren, niet via de wortels. Het nitraat in je watsr moet dus voldoende zijn, dt is het nu niet. Daarbij weet ik niet hoe lang die bodem er al in zit, maar hij kan al uitgewerkt zijn. Als de meting zegt dat je te weinig nitraat in je water hebt, zou ik gaan kijken of ik mijn plantenvoeding zou kunnen gaan aanpassen. Daarbij is licht natuurlijk ook belangrijk.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Zand erover

Bericht door Neil »

Als plantenvoeding gebruik ik Ferropol van JBL.
Als ik Fe (ijzer) meet dan is dit op het ogenblik veel te laag.
Ben hiermee meer plantenvoeding aan het doseren. In Ferropol zit geen nitraat en fosfaat toegevoegd.
Mijn rode planten zijn nog steeds mooi rood.
Mijn Ph meet ik met een Ph probe. (heeft met mijn beroep te maken).
Hieraan gekoppeld mijn CO2. Ben bezig dit meer over de dag te doseren. Constantere dosering.
De laatste dagen is het verbruik aan CO2 een stukje terug gelopen. Laat de ph nu oplopen naar 7,1. Start waarde morgens 7,0.
Ook heb ik vandaag een pomp van mijn oude aquarium (200 ltr/uur) erbij geplaatst voor een stuk betere circulatie in de bak.


Nogmaals dank voor de vele reacties.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zand erover

Bericht door amber98 »

Zo te lezen geef je dus onvolledige voeding wat de algen kan veroorzaken. (Het nitraat te kort geeft dit dus ook aan) je zou kunnen proberen alles apart bij te gaan voegen, verder kun je ook nadenken over het overstappen naar de EI methode. Als je het erg makkelijk wil gaan houden kun je nadenken over de plantenvoeding die ik gebruik. Ik heb All-in-one van planted box. Ik heb nog maar 1 fles nodig ipv allerlei verschillende en het werkt naar mijn idee perfect. ;) nitraat mag behoorlijk hoog zijn voor het schadelijk word voor de vissen.
RoyVanK schreef: 11 dec 2017 14:30 Algen groeien als planten niet alle voedingsstoffen tijdig kunnen opnemen. Planten kunnen voeding sneller opnemen dan algen maar alles wat ze niet op kunnen nemen is voer voor de alg.
Heel wat aquascapers zeggen juist dat er geen algen kunnen ontstaan door enkel veel voeding, alleen door tekorten. Zolang de balans goed is tussen verschillende voedingstoffen, licht en CO2 zullen algen niet de kans krijgen om te groeien. Door teveel voeding kan er wel een tekort aan licht en CO2 ontstaan en dan kunnen de algen weer groeien. Doordat de nitraat nu erg laag is, zit hier waarschijnlijk het tekort (mogelijk zijn er meerdere tekorten) waardoor de algen de kans hebben om te groeien

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Zand erover

Bericht door Neil »

Wat ik gedacht had was, als ik een fatsoenlijke top laag op de voedings bodem (substraat) doe, dat het uitlogen van de voedingsstoffen sterk verminder.
De bak is gestart in april dit jaar.
Aan het substraat zitten er mineralen aan vast en er doorheen. Het substraat wordt geleverd als bolletjes in allerlei grote. Die worden zacht als het nat wordt maar blijven wel heel.

Antwoord op het licht:
De verlichting is een Helialux led.
54 watt
kelvin: 7200
Lumen: 6750
Hier zit een regelaar bij waar ik de tijden in 4 schakel momenten kan schakelen.
Dus kan ik tussen 9:00 tot 10:00 uur de zon op laten komen totdat het witte licht 10% en het blauw 60% is.
Tussen 11:00 en 12:00 uur gaat het licht naar 100% wit en 100% blauw.
Tussen 19:00 en 21:00 uur gaat het licht naar 20% wit en 20% blauw.
Tussen 21:00 en 23:00 uur gaat het licht naar 0% wit en blauw.

Dus tussen 12:00 en 19:00 uur is de bak sterk verlicht.
Als voorstel: Dit kan ik verminderen naar 70% wit en blauw licht.
De blauwe led's zijn er maar een paar. Dicht kan maanlicht simuleren.

Plaats reactie

Terug naar “Algen”