Aanslag op planten

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Marcel
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 dec 2017 23:31

Aanslag op planten

Bericht door Marcel »

Beste forumleden,

Sinds enkele weken heb ik een aanslag op mijn planten. Het lijken wel haartjes.

Kan iemand mij vertellen wat het is en wellicht hoe ik er vanaf kom. Liever wil ik uiteraard niet heel de bak leeghalen. Hij draait al een 1 jaar het aquarium en het mos net mooi van omvang.

Groeten Marcel
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Aanslag op planten

Bericht door tobyderks »

Lijkt mij baardalg. Hoe lang staat je licht aan op een dag? Voeg je plantenvoeding toe? En CO2?

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Aanslag op planten

Bericht door RoyVanK »

Hoe vaak en hoeveel water ververs je? Lijkt me makkelijk op te lossen door wekelijks 30- 50% water te verversen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Marcel
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 dec 2017 23:31

Re: Aanslag op planten

Bericht door Marcel »

tobyderks schreef: 05 dec 2017 07:01 Lijkt mij baardalg. Hoe lang staat je licht aan op een dag? Voeg je plantenvoeding toe? En CO2?
Het licht staat op een timer. Hij staat 10 uur per dag aan. van 12:00 tot 22:00. ik geloof niet dat dit het probleem is. Ik voeg normaal voeding toe en vloeibare co2. Echter ik heb al enige tijd het water niet ververst. Als ik weer regelmatig ga verversen gaat de baardalt dan weg?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aanslag op planten

Bericht door amber98 »

25-50% wekelijks verversen is in het algemeen aan te raden om de waterwaardes goed te houden. Ik denk dat bij jou het probleem zit van sterk licht en weinig CO2. Hier heb ik een juwel bak die ik voed met plantenvoeding en easycarbo. De helft van de verlichting staat maar aan, met een tijdsduur van 8uur en veel drijfplanten. Zo te zien heb je geen drijfplanten, je zou deze kunnen toevoegen en een groot deel van de oppervlakte laten volgroeien. Daarbij wekelijks water verversen. Binnen een paar weken zou je al moeten zien dat een gedeelte van de algen los gaat laten ;) mocht dit niet zo zijn zul je moeten nagaan of er nog steeds teveel licht boven staat en wat een oplossing zou kunnen zijn. Probeer ook eens om de lichten naar 8 te brengen, dit kan ook veel verhelpen.

Een andere maar veel duurdere optie is echte CO2 toe te voegen ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Marcel
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 dec 2017 23:31

Re: Aanslag op planten

Bericht door Marcel »

amber98 schreef: 05 dec 2017 22:20 25-50% wekelijks verversen is in het algemeen aan te raden om de waterwaardes goed te houden. Ik denk dat bij jou het probleem zit van sterk licht en weinig CO2. Hier heb ik een juwel bak die ik voed met plantenvoeding en easycarbo. De helft van de verlichting staat maar aan, met een tijdsduur van 8uur en veel drijfplanten. Zo te zien heb je geen drijfplanten, je zou deze kunnen toevoegen en een groot deel van de oppervlakte laten volgroeien. Daarbij wekelijks water verversen. Binnen een paar weken zou je al moeten zien dat een gedeelte van de algen los gaat laten ;) mocht dit niet zo zijn zul je moeten nagaan of er nog steeds teveel licht boven staat en wat een oplossing zou kunnen zijn. Probeer ook eens om de lichten naar 8 te brengen, dit kan ook veel verhelpen.

Een andere maar veel duurdere optie is echte CO2 toe te voegen ;)
Dank je wel voor ie uitleg. Ik denk dat ik de oplossing bij mezelf moet zoeken. Ik heb verzaakt het water tijdig te verversen en ben ook gestopt met de CO2 toe te voegen. Dat ga ik weer oppakken en hopelijk kom ik er dan vanaf.

Nogmaals dank voor je bericht.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Aanslag op planten

Bericht door Linda »

Ik merk ook dat mijn planten het minder goed doen wanneer ik verzaak water te verversen zoals ik een poosje geleden heb gedaan..Nu ververs ik weer netjes iedere week ongeveer 30% en mijn planten groeien lekker en ik bemerk veel minder algengroei. Daarbij geef ik maar 1x per week plantenvoeding (dagje micro/ dagje makro) terwijl ik eerst iedere dag voeding gaf. Ik merk dat dit -voor mijn bak althans- goed werkt. Maar ik heb ook vooral moerasplanten (echinodorussen/anubias/crypto's) die toch de voeding uit de bodem halen (kleikegels)

Ik heb ervaren dat teveel plantenvoeding geven toch averechts kan werken..Wat men ook zegt over dat je niet kunt overdoseren..Alles wat planten niet opnemen gaat naar de algjes..

Gebruikersavatar

haijogeert
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 dec 2017 14:54

Re: Aanslag op planten

Bericht door haijogeert »

Ik heb dat ook gehad, ik heb een aqualantis led 100 hierbij zat een biobox2 intern filter.
echter met mijn vis en plantensamenstelling was deze niet afdoende.
ik ben hiervoor overgegaan op een eheim 3e pro 450 (behoorlijke overcapaciteit) nu heb ik geen last meer van dit vuil / aanslag, de planten doen t beter en de waterwaardes blijven stabieler.
De actieve kool heb ik uit het filter verwijderd, dit omdat het ook de goede bacterieen dood. Verder aangevuld met Sera keramische pijpjes.
Tevens los ik elke week 1 co2 tablet op.

Plaats reactie

Terug naar “Algen”