Baard alg op vallisneria gigantea.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Baard alg op vallisneria gigantea.

Bericht door Tim »

hallo allemaal!

Ik heb last van baard alg op mijn vallisneria gigantea. het zou een gebrek aan co2 moeten zijn.. maar ik heb een co2 installatie en mijn meter geeft een mooie limoen groene kleur aan . hoe kan dit nou gebeuren.

Moet ik nu nog meer co2 toevoegen?

Afbeelding
groetjes tim
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Baard alg op vallisneria gigantea.

Bericht door Linda »

Mijn vallisenria heeft er ook last van. Daar waar het meeste licht schijnt. Aan de puntjes dus..Verder kun je het nergens ontdekken?

Beetje jammer dat de alg die je goed kunt bestrijden met easy carbo, op de plant groeit die niet tegen easy carbo kan :nope: :P

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Baard alg op vallisneria gigantea.

Bericht door Tim »

ja dat is zeer vervelend dat hij niet tegen carbo kan. ik gebruik zelf ook geen carbo meer allen voor de nano dus heb het nog wel maar hij kan er slecht tegen.. mmm :?:
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Baard alg op vallisneria gigantea.

Bericht door amber98 »

Hier heeft de vallisneria het ook wanneer hij veel licht krijgt. Heb hem al een aantal keer verplaatst en tot nu toe doet hij het nog het beste onder de ophoping van alle drijfplanten, weinig ligt dus..

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Baard alg op vallisneria gigantea.

Bericht door Tim »

Linda schreef:Mijn vallisenria heeft er ook last van. Daar waar het meeste licht schijnt. Aan de puntjes dus..Verder kun je het nergens ontdekken?
nee voor de rest zit het nergens alleen op de vallisneria.. mischien toch maar een andere manier zoeken om mijn co2 op telossen.. maarjaa als het dus teveel licht is is er teweinig co2.. langzaam opvoeren dan maar de co2?
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Baard alg op vallisneria gigantea.

Bericht door stylz »

Baardalg kan prima tegen easy carbo, beter dan vallesneria, penseel alg niet.

Baardalg is niet perse CO2 tekort kan ook een ander tekort zijn, je hebt ergens stagnatie in je bak, hoeft absoluut niet op de plaats waar de alg zit te zijn.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Baard alg op vallisneria gigantea.

Bericht door Tim »

waar kan die stagnatie zitten? ik bemest via ei methode. mijn co2 meter is groen. stroming heb ik meer dan zat. :?:
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Baard alg op vallisneria gigantea.

Bericht door stylz »

een CO2 checker zou ik meer geelgroen houden dan groen, wel op je visjes letten.
Als je alles al maanden volgens de EI methode toevoegd en trouw je verversingen doet, zou ik gewoon wat er nog aan alg zit weg knippen, er zal dan geen nieuwe alg meer ontstaan.

wat kan is dat je bv lokaal heel veel licht hebt of te lange dagen met zonlicht in je bak oid.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Baard alg op vallisneria gigantea.

Bericht door Tim »

he stylz! bedankt voor je advies!

ik doe al een aantal maanden trouw bemesten via EI. ook mijn wekelijkse verversing die ik altijd op de zelfde dag uitvoer, zoals vandaag. ook is de minimale hoeveelheid 50 procent. ik ververs met emmers en ik doe altijd 7 emmers er uit 7 emmers er in. dat is goed voor 75 liter. mijn aquarium is leeg 180 liter dus ik denk dat er max 150 liter water in zit. maar ik denk zelfs nog minder..

zonlicht komt alleen in de ochtend. maar die woord tegen gehouden door gordijnen. er schijnt minimaal een beetje licht in de linker hoek. daar heb ik geen last van algen..
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Baard alg op vallisneria gigantea.

Bericht door stylz »

Tim, wat ik al eerder aangeef de plaats waar dit soort algen zitten zegt niet perse iets over de oorzaak, ze ontstaan op voor hun een gunstige plek.
De suikers waar veel van dit soort algen op leven, kunnen elders in je aquarium ontstaan.

ik zou gewoon de schaar nemen en het weg knippen, kan goed oud zeer zijn, maar dat wil niet zeggen dat ze vanzelf weg gaan.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Baard alg op vallisneria gigantea.

Bericht door Tim »

dus ik moet zorgen dat ik problemen uit kan sluiten.
wat ik ga doen om de algen te verslaan is:

de zijkanten en achterkant van het aquarium dicht maken om licht van buiten te blokeren (aan de achterkant van het aquarium zit al een poster maar die houd niet veel licht tegen natuurlijk)

elke dag controleren op oude blaadjes of rond slingerend blad om minder lekkende suikers in mijn aquarium te hebben.

co2 meter op geel/groen zetten ( geleidelijk en oplettend naar mijn vissen kijken)


kan ik nog de micro en macro hoeveelheid opschroeven?

kan ik op de helft van de week 1 emmer verversen ? om de bodem aftehevelen?
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Baard alg op vallisneria gigantea.

Bericht door Linda »

Ik zou de EI gewoon aanhouden zoals die is. Dus de normale hoeveelheid plantenvoeding en de normale waterverversing. Waarom zou je nóg meer verversen? Straks heb je daardoor juist weer tekorten en een schommelende co2 gehalte.
Met EI overdoseer je al voedingsstoffen dus van nog meer toevoegen zie ik het heil niet..

Ik heb 's ochtends ook een beetje ochtendzon in mijn bak staan, maar ik krijg daar geen algen van hoor ;)

Controleren op plantenresten is natuurlijk altijd goed en je moet ook niet wachten tot je onderhoudsdag om die te verwijderen. Maar volgens mij krijg je daar geen lekkende suikers van hoor, maar door tekorten.
Ook naar je vissen kijken moet je dagelijks doen. Ook als je geen co2 toevoegt. Als er een keer een vis tussen zit die iets mankeert ben je er optijd bij.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Baard alg op vallisneria gigantea.

Bericht door Tim »

ik kijk zowiezo dagelijks naar mijn aquarium maar ik moet 1 keer elke uur controleren wat me co2 doet en me pH
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Baard alg op vallisneria gigantea.

Bericht door stylz »

Met EI overdoseer je niet, je doseerd op het optimale gehalte sporen elementen, das geen over doseren.

meer dan optimaal heeft geen zin, het kan geen kwaad, maar het doet ook niet extra goed.

Uiteraard krijg je van ochtend zon wel alg, je rekt met zon je fotosynthese periode op en komt makkelijk boven de 12 uur in de zomer, planten kunnen maar 12 uur assimileren dus je zet altijd de deur open voor alg.
Dat het bij jou niet ontstaat wil niet zeggen dat het zo niet werkt.
Tim heeft wel alg en dit kan een veroorzaker zijn en je bent problemen aan het uitsluiten.
Losse blaadjes lekken geen suikers dat doen levende planten, door een tekort kunnen ze zeg maar geen nieuwe planten delen maken en die bouwstoffen lekken ze als suikers.

Lijkt me erg vermoeiend elk uur je CO2 en pH controleren, dan gaat de lol er denk ik snel af.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Baard alg op vallisneria gigantea.

Bericht door Tim »

het is maar 1 dagje dna effe goed ind e gaten houden wat me pH en c02 nu over de dag doen.toch wel handig zon ph controller :roll:
'The eye is useless, if the mind is blind'

Plaats reactie

Terug naar “Algen”