Bellen blauwalg?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
nospamkruk
0-200
0-200
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 apr 2015 17:50

Bellen blauwalg?

Bericht door nospamkruk »

Hallo, wie weet welke alg zit is? Blauwalg?
thx!
Afbeelding

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bellen blauwalg?

Bericht door Linda »

Lijkt op een flinke kaamlaag. Die bestaat ook uit bacteriën

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bellen blauwalg?

Bericht door stylz »

weet niet helemaal wat ik zie, is dit je oppervlak ?
Het is geen blauwalg eerder slijmalg.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
nospamkruk
0-200
0-200
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 apr 2015 17:50

Re: Bellen blauwalg?

Bericht door nospamkruk »

ok bedankt Linda en Stylz. Ja het zijn bellen op het oppervlak van ca 0,5 tm 2 cm met felgroene randen. Ik dacht dat het blauwalg was. Kaamlaag lijkt me ook goed mogelijk, want er zit sowieso een troebele laag op het oppervlak.

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Bellen blauwalg?

Bericht door Tim »

nospamkruk schreef:ok bedankt Linda en Stylz. Ja het zijn bellen op het oppervlak van ca 0,5 tm 2 cm met felgroene randen. Ik dacht dat het blauwalg was. Kaamlaag lijkt me ook goed mogelijk, want er zit sowieso een troebele laag op het oppervlak.
heb je wel genoeg oppervlakte beweging dan? op de foto ziet het er aardig stil uit. misschien een Skimmer aanschaffen? of je stroming veranderen.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bellen blauwalg?

Bericht door Linda »

Tim heeft gelijk, volgens mij ontbreekt de oppervlakte beweging bij jou.
Iets oppervlakte beweging is goed voor de gasuitwisseling tussen Zuurstof en co2 en je voorkomt er een kaamlaag mee. Mocht de kaamlaag toch aanhouden kun je kijken of een skimmer iets is voor je,
De oppervlakte beweging kun je aanpassen door de uitstroom van je filter iets naar boven te draaien. Het hoeft geen golfslagbad te worden :P Een lichte rimpeling volstaat al.
Geen luchtsteentje erin gaan hangen, daarmee werk je co2 je bak uit wat je planten nodig hebben om te groeien.

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Bellen blauwalg?

Bericht door Tim »

Linda schreef:Tim heeft gelijk, volgens mij ontbreekt de oppervlakte beweging bij jou.
Iets oppervlakte beweging is goed voor de gasuitwisseling tussen Zuurstof en co2 en je voorkomt er een kaamlaag mee. Mocht de kaamlaag toch aanhouden kun je kijken of een skimmer iets is voor je,
De oppervlakte beweging kun je aanpassen door de uitstroom van je filter iets naar boven te draaien. Het hoeft geen golfslagbad te worden :P Een lichte rimpeling volstaat al.
Geen luchtsteentje erin gaan hangen, daarmee werk je co2 je bak uit wat je planten nodig hebben om te groeien.
goede tip!
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Bellen blauwalg?

Bericht door karinD »

Ik heb het ook, en mijn wateroppervlak beweegt wel. Ik haal het er 2x in de week af met een maatkan, gewoon net onder de oppervlak houden, niet te diep, echt maar een halve millimeter. Dan zuigt de kaamlaag zo de kan in. Is goedkoper dan een skimmer, maar wel meer werk. Maar ik zou, na de eerste keer verwijderen, eerst kijken inderdaad of het helpt om je uitstroom van je filter hoger in je bak te zetten.
Het is namelijk wel belangrijk dat je het eraf haalt, mocht het te erg worden kan je er blauwalg door krijgen.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bellen blauwalg?

Bericht door stylz »

Een kan is zeker goedkoper en het werkt prima maar als je het een keer per week doet denk ik wat instabiel.

een skimmertje kost 28 euro en doet het 24 uur per dag en je hebt er geen omkijken naar :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Algen”