Blue exit + nitraat toevoegen

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Blue exit + nitraat toevoegen

Bericht door stylz »

wat Tim al aan geeft :lol: :lol:

Je hebt helemaal gelijk Amber als je niet 50% verversingen doet met EI weet je op een bepaald moment totaal niet meer waar je zit met je waardes, voor fosfaat heb je nog een redelijk betrouwbare foto meter maar die zijn gewoon duur.
In mijn ogen zijn alle andere meetsetjes te onbetrouwbaar om zelfs maar je waarde te schatten, is in mijn ogen geld verspilling dergelijke meetsets te kopen.
Daarom heb ik toen ik eenmaal met EI aan de gang ging al mn meetsets weg gegooid en meet niets behalve de temp en de pH voor mn CO2 regeling, ohja en ik heb ook nog een CO2 checker :P

De eerste maanden van EI heb ik nog wel mn fosfaat fotometer gebruikt maar de waarde bleef keurig waar ik hem met de dosering op inregelde dus dat heb ik ook al 2 jaar niet meer gemeten.

Veel mensen zijn bang van EI en je weet niet wat je doet, maar dat weet je juist wel, zo als wij het doen met meetsets is juist onbetrouwbaar, meten is gissen in aquarium land :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Blue exit + nitraat toevoegen

Bericht door amber98 »

Het probleem waarom ik geen EI wil gaan doen, is omdat ik met emmers van 15L water eruit haal en er weer in doe. Met 50% verversen moet in totaal dus met 20 emmers lopen... Nu doe ik elke week ongeveer 25% verversen en dat vindt ik meer dan genoeg.
Verder nog bij het 100L aquarium 25% verversen en op het moment ververs ik nog elke dag (!) 80L bij de sluierstaarten, voor zolang die nog binnen zitten.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Blue exit + nitraat toevoegen

Bericht door stylz »

amber98 schreef:Het probleem waarom ik geen EI wil gaan doen, is omdat ik met emmers van 15L water eruit haal en er weer in doe. Met 50% verversen moet in totaal dus met 20 emmers lopen... Nu doe ik elke week ongeveer 25% verversen en dat vindt ik meer dan genoeg.
.
Wie weet kan je verversen makkelijker maken, door het met slangen te doen ?
evt met een pomp een een koppelstuk voor je mengkraan, scheelt een hoop gesleep en gemors.

Je benaderd als ik zo je post leest de waterwissels niet zoals bedoeld in EI, in EI doe je waterwissels niet om te verversen maar om je water waardes te resetten dat lijkt het zelfde wie weet maar is iets totaal anders.

verversen doe je vanwege vervuiling van je water, dat is in vrijwel geen enkel aquarium elke week nodig met 50%.

met EI doe je waterwissels omdat je dan weet wat je waardes zijn, je wil 1 PPM fosfaat dat meet je af en doseer je, stel je wisselt niet 50% maar 25% dan loop je de kans dat je waardes langzaam oplopen of aflopen zonder dat je het weet, met 50% wissels kan dat niet en weet je dus altijd wat je waardes zijn.

Ik kan de hele berekening er achter uit gaan schrijven :? maar met 50% wissels blijf je gewoon op of heel dicht bij je streefwaarde met 25% wissels loop je omhoog of omlaag.
Met 90% wissels zou je nog strakker er op zitten, maar zo nauwkeurig hoeft het niet :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Blue exit + nitraat toevoegen

Bericht door amber98 »

Ik heb niet meer in dit topic gekeken, dus late reactie. Sorry :?

Onder water verversen versta ik water eruit halen en nieuw erin doen, zowel als schoonaak als voor de EI producten zegmaar.

Met slangen lukt niet, aangezien ik in de keuken het water moet pakken en in de woonkamer het aquarium staat, deze stukken liggen nogal ver uit elkaar (en moet ik dus nu met emmers lopen) 150L vind ik dan wat veel om eruit te halen en erin te doen elke week. Zullen mijn ouders ook niet blij mee zijn, aangezien we al veel water gebruiken komen we tegen de grens van grootwaterverbruik ofzo iets, dus dat we, als we daarover heen gaan, veel meer moeten gaan betalen voor het water. (Vijver, bak met sluiers, 2 aquariums om te verversen en nog paarden, motoren die afgespoten moeten worden enz) voornamelijk de paarden gebruiken erg veel :roll:

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Blue exit + nitraat toevoegen

Bericht door stylz »

Geeft nix dat het ff duurt :)

Ik kom uit de zelfde situatie met water verbruik, ook paarden,motoren,koi vijver en 4000 liter zeeaquarium plus gezin van 4 met een dochter dus eigenlijk waterverbruik van 8 mensen :)
Maar denk dat je ouders dan niet wakker hoeven van een paar liter voor je aquarium, ik zou toch slangen adviseren, ik doe water uit direct op het riool water in met een slang vanaf de mengkraan met een gardena koppeling en ik mors nooit een druppel.

Met emmers mors je meer :) blijft jou keuze :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Blue exit + nitraat toevoegen

Bericht door amber98 »

Met slangen werken gaat echt te ingewikkeld worden hier. Het gaat niet om het morsen maar hoe ik water eruit kan halen en verwarmd water het aquarium in krijg. Het huis is niet echt gebouwd hierop, dus het werk van telkens slangen aansluiten ed wordt nog ingewikkelder en meer werk dan met emmers slepen

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Blue exit + nitraat toevoegen

Bericht door stylz »

Bijna iedereen heeft wel gardena koppelingen en slangen in huis, met paarden zeker :)
Gardena heeft een koppeling die op elke mengkraan past.
Afbeelding
https://www.conrad.nl/nl/gardena-8187-2 ... &WT.srch=1

daarmee kan je gewoon met de tuinslang uit je keuken mengkraan water in het aquarium doen, dat scheelt al de helft van de emmers :)
Er uit deed ik vroeger voor ik een riool aansluiting had met een emmer en een pomp, je hevelt naar de emmer en de pomp pomt het met een slang weg uit de emmer, moet je wel bij blijven :) maar is ideaal voor stofzuigen.
Stofzuig je niet dan hang je de pomp met korf direct in je aquarium en pompen maar.

Werkt ideaal.
Hier een voorbeeld.

https://www.youtube.com/watch?v=32hNEcE8qd4
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Blue exit + nitraat toevoegen

Bericht door amber98 »

Het probleem heeft voornamelijk te maken met de slang zelf, ik heb dan nog iemand nodig om te zorgen dat het geen waterballet word (aangezien ik moet bijvullen via filter en een alsnog daar niet blijft liggen zonder hem vast te houden) en voor het water uit te halen zou ik via de achterdeur, door de tuin naar de put buiten het water weg moeten laten lopen, de wasbak is te langzaam met weg lopen.
Ik de zomer gaat al het water wat ik er haal trouwens gebruikt worden voor de planten in de tuin water te geven, zodat dat niet zomaar weggegooid word.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Blue exit + nitraat toevoegen

Bericht door stylz »

Er zijn veel handige dingen te bedenken om de slang vast te zetten, ik heb van planken een klem gemaakt waarmee ik een gardene broeskop op de rand kan vast zetten, zo regent de bak vol :)
Ja het is even werk en creatief zijn maar zonder emmers kan echt en als je het eenmaal hebt is het zo makkelijk :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Blue exit + nitraat toevoegen

Bericht door amber98 »

Dat klopt, maar zo is het ook prima. Geen EI daardoor, maarja daar moet ik maar tevreden mee zijn. Opzich gaat het niet slecht en of de nitraat ed de reden waren van de blauwalgen is voorlopig nog onbekend.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Blue exit + nitraat toevoegen

Bericht door stylz »

Ja geen idee waar die blauwalg vandaan komt :?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Algen”