groene punt alg

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Vinanda
200-400
200-400
Berichten: 205
Lid geworden op: 05 sep 2015 21:43

groene punt alg

Bericht door Vinanda »

Ik zag vandaag dat de Anubias Barteri in een keer naast de bruine alg (hij staat teveel in het licht), ook nog eens groene punt alg heeft gekregen. Ik vermoed een combinatie van een te kort aan nitraat (na een meting bleek die 0 te zijn), wellicht te intenst licht (ze branden 8 uur per dag, maar de day-light die vooraan zit is erg fel met heel veel blauw aandelen). Aquarium staat niet in de zon.
En/of een te kort aan fosfaat, ik heb zelf (nog) geen tester van, kan dus niet zeggen of dat ook echt zo is maar na het lezen van dit atikel:
http://www.aquariumfans.nl/plantenvoedi ... n-oplossen
zie ik ook wel de verschijnselen bij sommige planten die bij een fosfaat te kort staan aangegeven.

Ik geef overigens elke week Profito na een waterverversing, 3 dagen erna Ferro en elke dag Carbo (alle drie de aanbevolen hoeveelheid). En ik heb van de Serra voedingstabletten bij de wortels van de planten die elke 2 weken vernieuwd worden.

Nu zit ik een beetje te dubben waar ik het best eerst mee kan beginnen om de punt alg tegen te gaan. Het zit nu nog nergens anders en dit wil ik proberen zo te houden. Denk het fosfaat te (laten) testen, dan kan ik die in ieder geval afstrepen mocht die in orde zijn.
Hebben jullie nog ideeën/tips voor me m.b.t de punt alg?

Deze heb ik overigens al gelezen: http://www.aquariumfans.nl/groene-alg-p ... bestrijden

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: groene punt alg

Bericht door stylz »

Groene punt alg is een kwestie van te veel licht op een langzaam groeiende plant zo als anubias, je zal de plant gewoon donkerder moeten zetten om dit te voorkomen.
Groene puntalg komt in elk water voor ook in water met perfecte waardes, dus geen nut om te gaan zoeken naar een afwijking, voor die alg.

waarmee ik niet wil zeggen dat je geen nitraat en fosfaat nodig hebt :)

ik zou het alleen niet gaan testen, gewoon doseren volgens de berekening :)
profito brengt geen nitraat en fosfaat deze zal je als nog moeten toedienen.

Ik lees dat heel veel, mensen dienen wel de micro sporen elementen toe, die dus in hele kleine hoeveelheden gebruikt worden en de macro's waar je veel meer van moet hebben doen ze dan weer niet ????
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Vinanda
200-400
200-400
Berichten: 205
Lid geworden op: 05 sep 2015 21:43

Re: groene punt alg

Bericht door Vinanda »

aw ok, ik ben ook nog steeds lerende in het aquarium onderhouden en leer elke keer weer bij. Wist niet dat er micro en macro elementen waren en ging er vanuit dat in de Profito alles zat voor de planten in combinatie met de voedingstabletten.
Ik had gehoopt dat de drijvertjes sneller zouden groeien en zo de Anubias schaduw zouden geven, maar dat gaat nog wel even duren want die gaan momenteel niet zo goed (vergelen en gaten in de bladeren waarna ze afsterven).
Maar even kijken of ik de Anubias ga verplaatsen of iets anders als schaduw kan laten dienen.

Ik zag bij Easy Life dat ze flesjes speciaal voor nitraat en fosfaat hebben staan, die ga ik morgen halen.

Bedankt voor de uitleg Stylz!

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: groene punt alg

Bericht door stylz »

easy life heeft ook nitraat en fosfaat ja, reden dat ze het apart houden is dat het met elkaar reageert je kan dus niet een fles maken voor alles.

overigens is droog kaliumnitraat en kaliumfosfaat vele xx goedkoper e zelf mensen lijkt alleen maar eng :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Vinanda
200-400
200-400
Berichten: 205
Lid geworden op: 05 sep 2015 21:43

Re: groene punt alg

Bericht door Vinanda »

Ik heb er op zich geen moeite mee om het zelf te mengen, want als je steeds die flesjes moet kopen dan weet je beurs het ook wel :)
Waar kun je droog kaliumnitraat en kaliumfosfaat kopen en hoe weet je hoeveel je moet mengen voor je aquarium?

Gebruikersavatar

stefan99
600-800
600-800
Berichten: 623
Lid geworden op: 09 mar 2014 09:58
Locatie: Schelluinen

Re: groene punt alg

Bericht door stefan99 »

Vinanda schreef:Ik heb er op zich geen moeite mee om het zelf te mengen, want als je steeds die flesjes moet kopen dan weet je beurs het ook wel :)
Waar kun je droog kaliumnitraat en kaliumfosfaat kopen en hoe weet je hoeveel je moet mengen voor je aquarium?
Hierzoo
http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... tappenplan volgen.

Tips:Als je aquarium niet heel groot is (minder dan 150l, ongeveer) even je lengte OF breedte OF hoogte 10x vergroten. Krijg je meteen een 10grotere inhoud. Is makkelijker om te wegen.

Bij de keuze tussen nieuw met ei, ervaren of gevord. Voor de tweede kiezen krijg je poeders om een macro en micro oplossing te maken.




Je kan er ook meteen voor.kiezen om de benodigde poeders in het winkelmandje doen. En je krijgt een schema wanneer je wat moet toevoegen en wat je veder nog moet doen.

Hoop dat het zo.helder is




Oups was het linkje vergeten :(
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Vinanda
200-400
200-400
Berichten: 205
Lid geworden op: 05 sep 2015 21:43

Re: groene punt alg

Bericht door Vinanda »

Dank je wel voor de info Stefan, ga het zo eens doorlezen.

Plaats reactie

Terug naar “Algen”