Staghorn alg

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Lamith Groningen
0-200
0-200

Staghorn alg

Bericht door Lamith »

Hoi allen,

Ik heb last van de zogenaamde Staghorn alg. Daarbij zit er volgens mij ook draad/haar alg in mijn java mos. Mijn vraag is nu, hoe erg is het om dit in je bak te hebben? Mijn garnalen en vissen lijken allemaal nog in hun nopjes. De alggroei zelf heb ik hopelijk wat ingeperkt door CO2 (de bio variant dan wel, dus die staat constant aan) en doseren van fosfaat + ijzerrijke voeding (Colombo Floral Grow Pro).

Nu heb ik wat meer zitten lezen en ik zie best veel berichten dat mensen aangeven dat je met deze algen het beste gewoon opnieuw kunt beginnen, maar ik vraag me af of dat wel echt zo is. Opnieuw beginnen zit ik niet echt op te wachten namelijk :lol: Tot slot ook nog benieuwd hoe de Staghorn alg in het in Nederlands heet, voor wat zoekopdrachten op Nederlandse sites :)

Staghorn alg:
Afbeelding

Muppet1987
1000+
1000+

Re: Staghorn alg

Bericht door Muppet1987 »

Gezien je foto lijk je deze site al te kennen, maar wellicht niet en heb je hier nog wat aan:
https://www.aquariumfans.nl/staghorn-al ... je-zo/?amp

Onderwerp auteur
Lamith Groningen
0-200
0-200

Bericht door Lamith »

Muppet1987 schreef: 08 aug 2023 11:18 Gezien je foto lijk je deze site al te kennen, maar wellicht niet en heb je hier nog wat aan:
https://www.aquariumfans.nl/staghorn-al ... je-zo/?amp
Thanks Muppet! Het plaatje heb ik gewoon via google images gezocht, de pagina zelf had ik nog niet gevonden. Hier staat toch weer info op die ik nog niet had. Ik heb al een paar stukjes die rood aan het worden zijn en ik wist niet dat dat een teken is dat ze aan het sterven zijn! Ook wist ik niet dat vuurgarnalen eraan eten, dus ik zal een tijdje even niet bijvoeren in de hoop dat ze het op gaan eten. Ik zie ze er nu al af en toe aan kauwen.

Hopelijk is mijn CO2 afdoende, vandaag komt er een pretpakketje binnen met ook een CO2 teststrip en druppelchecker. Qua licht, zal het bij dan toch ook nog niet helemaal goed zijn. Er komt redelijk wat licht in mijn huiskamer, maar heb wel de gordijnen dicht overdag tijdens mijn werk. Daarbij brandt het licht 2x 4uur per (8-12 en 18-22 uur) op de laagste helderheid en 2700K. Ik ga het dan denk ik toch maar aanpassen naar 7 uur totaal om te kijken of dat het wat verhelpt.

Wat heb jij als lichtplan?

Muppet1987
1000+
1000+

Bericht door Muppet1987 »

Ik heb een non-co2 aquarium, dus een ander lichtplan dan jij! Ik heb 8 uur licht met de Helialux verlichting die dus zorgt voor een ‘zonsopkomst en zonsondergang’. Verlichtingssterkte van slechts 40% én drijfplantjes. Dus een relatief donkere bak. Die van mij begint rond 11.30 met de zonsopkomst, om 12 uur vol (= 40%) aan, en vanaf 20 uur begint de zonsondergang, om rond 21 uur volledig uit te zijn. Dus van 12-20 vol aan.

Onderwerp auteur
Lamith Groningen
0-200
0-200

Bericht door Lamith »

Muppet1987 schreef: 08 aug 2023 12:15 Ik heb een non-co2 aquarium, dus een ander lichtplan dan jij! Ik heb 8 uur licht met de Helialux verlichting die dus zorgt voor een ‘zonsopkomst en zonsondergang’. Verlichtingssterkte van slechts 40% én drijfplantjes. Dus een relatief donkere bak. Die van mij begint rond 11.30 met de zonsopkomst, om 12 uur vol (= 40%) aan, en vanaf 20 uur begint de zonsondergang, om rond 21 uur volledig uit te zijn. Dus van 12-20 vol aan.
Ah zo, misschien moet ik dan toch maar een controllertje gaan halen. Ik heb het op een tijdschakelaar, dus het is aan of uit. Zal me er eens in gaan verdiepen, thanks weer! :)

Plaats reactie

Terug naar “Algen”