Algen Probleem

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ferrydezeester
0-200
0-200
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2021 20:07

Algen Probleem

Bericht door ferrydezeester »

Hallo,

Ik heb mijn Juwel 180 nu ongeveer een maand of 5 en zit met een algen probleem.
Het gaat om draadalg en wat baardalg op de instroom van de pomp.

Wat ik zo ver geprobeerd heb is:
- Licht van 12 uur naar 8 uur gezet.
- Nieuwe snelgroeiende planten in de bak gezet, zodat die de voedingstoffen weg zouden halen voor de alg. (oude planten zaten helemaal onder)
- Garnalen in de bak gestopt, zodat die wat zouden helpen bij het opruimen. (weet dat dit een symptoom bestrijding is)
- Filter uitgespoeld zo dat er genoeg watercirculatie is.
- 'Belletjes apparaat' aangeschaft voor wat extra watercirculatie.
- wekelijkse waterwissels.
- Nieuwe verlichting gekocht. 23 watt https://www.bol.com/nl/nl/p/juwel-multi ... anguage=nl

Ik heb sinds vandaag het licht van 8 uur naar 6 uur opgeschroefd en hoop dat dit helpt.
Momenteel heb ik geen test stripjes meer dus kan de waterkwaliteit niet meten. Laatste keer dat ik dit deed was er niks vreemds.

Iemand nog tips of een idee?

Gebruikersavatar

AquaJantje91
0-200
0-200
Berichten: 97
Lid geworden op: 10 jul 2021 14:59
Locatie: Enschede

Re: Algen Probleem

Bericht door AquaJantje91 »

Draadalg en baardalg komen meestal tevoorschijn bij een (lokaal) tekort aan CO2.
Dit kan ook komen doordat de CO2 waarde onstabiel is of dat de CO2 niet overal komt (watercirculatie)

Voor een goede plantengroei moeten je verlichting, plantenvoeding en CO2 in balans zijn. Dit hebben de planten nodig om de concurrentiestrijd met de algen aan te kunnen gaan.

Kun je iets meer vertellen over wat voor planten je in je bak hebt, wat voor plantenvoeding je gebruikt en of bijv CO2 of iets als easy carbo toevoegt?
Groeiden je planten goed, of had je vanaf het begin al last van alg op de planten?
Als laatste is het ook handig om te weten of je een zware visbezetting in je bak hebt.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ferrydezeester
0-200
0-200
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2021 20:07

Re: Algen Probleem

Bericht door ferrydezeester »

AquaJantje91 schreef: 19 aug 2021 08:27 Draadalg en baardalg komen meestal tevoorschijn bij een (lokaal) tekort aan CO2.
Dit kan ook komen doordat de CO2 waarde onstabiel is of dat de CO2 niet overal komt (watercirculatie)

Voor een goede plantengroei moeten je verlichting, plantenvoeding en CO2 in balans zijn. Dit hebben de planten nodig om de concurrentiestrijd met de algen aan te kunnen gaan.

Kun je iets meer vertellen over wat voor planten je in je bak hebt, wat voor plantenvoeding je gebruikt en of bijv CO2 of iets als easy carbo toevoegt?
Groeiden je planten goed, of had je vanaf het begin al last van alg op de planten?
Als laatste is het ook handig om te weten of je een zware visbezetting in je bak hebt.
Ik gebruik geen plantenvoeding. Nog niet het gevoel gehad dat dit nodig was. Planten groeide namelijk redelijk vlot ook al stond er een laag alg bovenop.

De planten die momenteel in mijn bak staan zijn:
1. Vallisneria
2. Pogostemon
3. Cryptocoryne

De bak is zeker niet overbevolkt en had het algen probleem al toen het aquarium bijna leeg was.

Als ik de oppervalkte van het water bekijk zit er redelijk wat circulatie in de bak. Het is niet heel veel, omdat de diamant goeramies dat niet fijn vinden.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Algen Probleem

Bericht door amber98 »

Je bent jezelf erg tegen aan het werken, zo helpt een “belletjes apparaat” alleen maar met het verdrijven van CO2, dat wil je dus niet. Ook is het Vernieuwen van verlichting niet zinvol, je wil namelijk minder licht ipv meer. Door geen plantenvoeding toe te voegen, kunnen de planten nooit optimaal groeien.

Ik zou aanraden rekening te houden met het volgende:
- verlichting 8 uur aan (dit moet lang genoeg zijn voor de planten om te functioneren)
-zuurstofpompje eruithalen
- verlichting gedeeltelijk dimmen (bijvoorbeeld met drijfplanten en/of een gedeelte van de lichtbalk afdekken met aluminiumfolie of pvc, drijfplanten zijn ook een must voor gouramis)
- plantenvoeding volgens de juiste dosering wekelijks toevoegen (bijv all in one van planted box is volledig)
- meer planten toevoegen
- baardalg is een overduidelijk probleem van een te wisselde CO2 of te weinig. Je zou kunnen proberen easy carbo te gebruiken om nog niet te hoeven beginnen aan een CO2 installatie, maar de vallisneria zal hier niet goed tegen kunnen.

Als je dat eens een 2 maanden volhoud, zou het sterk moeten verminderen. Let ook goed op of je geen (indirect) zonlicht op de bak hebt. Let ook op licht wat via witte muren weerkaatst de bak in, als je bijv geen achterwand in of achter het aquarium hebt.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ferrydezeester
0-200
0-200
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2021 20:07

Re: Algen Probleem

Bericht door ferrydezeester »

amber98 schreef: 19 aug 2021 19:04 Je bent jezelf erg tegen aan het werken, zo helpt een “belletjes apparaat” alleen maar met het verdrijven van CO2, dat wil je dus niet. Ook is het Vernieuwen van verlichting niet zinvol, je wil namelijk minder licht ipv meer. Door geen plantenvoeding toe te voegen, kunnen de planten nooit optimaal groeien.

Ik zou aanraden rekening te houden met het volgende:
- verlichting 8 uur aan (dit moet lang genoeg zijn voor de planten om te functioneren)
-zuurstofpompje eruithalen
- verlichting gedeeltelijk dimmen (bijvoorbeeld met drijfplanten en/of een gedeelte van de lichtbalk afdekken met aluminiumfolie of pvc, drijfplanten zijn ook een must voor gouramis)
- plantenvoeding volgens de juiste dosering wekelijks toevoegen (bijv all in one van planted box is volledig)
- meer planten toevoegen
- baardalg is een overduidelijk probleem van een te wisselde CO2 of te weinig. Je zou kunnen proberen easy carbo te gebruiken om nog niet te hoeven beginnen aan een CO2 installatie, maar de vallisneria zal hier niet goed tegen kunnen.

Als je dat eens een 2 maanden volhoud, zou het sterk moeten verminderen. Let ook goed op of je geen (indirect) zonlicht op de bak hebt. Let ook op licht wat via witte muren weerkaatst de bak in, als je bijv geen achterwand in of achter het aquarium hebt.
Bedankt voor je reactie! Erg duidelijk! Ga er gelijk mee beginnen!

Even om mezelf te verbeteren.

De verlichting die in het aquarium zat toen ik hem kocht was van een "ander" merk en was super fel led licht, omdat de bovenkant van het aquarium niet was zoals het hoort, vond ik het niet mooi en had ik een nieuwe "standaard" juwel 180 licht gekocht. Niet de lichtstaven zelf maar het hele ophang systeem zeg maar.

Ik ga ook gelijk kijken voor drijfplanten! Thanks voor de tip!

Plaats reactie

Terug naar “Algen”